Piros, de nem Ferrari

2012.07.26. 10:38
0 hozzászólás

2.jpg

A Scitec Teszt egy átalakulóverseny: jelentkezik 200 mókus, lefotózzuk, majd pár hét múlva újra, és megnézzük a két képen mutatott fizikum közötti különbséget. Ez egy-egy komplett hetet vesz el az időmből, ami jót tesz a robogóblognak is, mert addig nem írok.

4.jpg

Valahogy ez jutott eszembe arról, hogy nemrég kipróbáltam az új Piaggio Zipet, most pedig a régit. Mindkettő ugyanúgy piros, és a pár hét különbséggel élesben lemérhetem, hogy a két generáció között volt-e fejlődés.

14.jpg

Nyilván volt, nem is áltatnám magam olyan állatsággal, hogy a régi bármiben jobb volt. Inkább az a kérdés, hogy sokkal rosszabb-e, illetve megüti-e a mércét a kissé idejétmúlt dizájnjával, tizes kerekeivel, dobfékével és furcsa kétütemű blokkjával.

16.jpg

A régi Zip felépítése eléggé más: mintha rövidebb lenne a tengelytáv, a régi Sferához hasonlóan valahogy nem mögöttünk van a hátsó kerék, hanem alattunk, tehát a talajtól az ánuszrózsáig húzott merőleges és a hátsó tengely távolsága kicsi. A kormány közel van, a lábtartó, az ülés-kormányoszlop távolsága is eléggé szűk, ezen aztán nincs tespedés, csopperes előretartott láb, csak őszinte, klasszikus budi-pozíció.

3.jpg

A kis kerékkel kombinálva ez előrevetíthetné, hogy a futómű fapados, de ez egyáltalán nincs így. A 90/10 collos kerekek miatt kicsit billeg, de korántsem annyira, hogy kellemetlen legyen. Egy régi Jog élményre számítottam, de attól távol áll, abszolúte vállalható, és csak azért nem nevezem különösebben jónak, mert az új Zip ezt már messze felülmúlja.

6.jpg

Hasonló mondható el a fékekről is: mindig leírom, hogy ne írjuk le a dobfékeket. A régi Zip nem kapta még meg azokat a nagyon vastag fékkarokat, mint az új, de ezek sem japánosan filigránok. Ami ennél fontosabb, hogy a fékek kifogástalanok: jól fognak és hidraulikus minőségűnek érződnek, olyan jól adagolhatók.

8.jpg

A jó dob bizony sok esetben csak karbantartás kérdése: az általam régen használt, rémálomszerű fékhatás szinonimájaként emlegetett Suzuki Idi, Suzuki Carna, Yamaha Mint és sok más robogók nulla fékhatása nem csak a  régebbi konstrukciónak köszönhető, hanem annak, hogy a kilencvenes években a Japánban levetett konténeres robogók fékjeit soha senki nem tartotta karban.

A kereskedők pont leszarták, ráadásul mi úgyis mindig a kínálat alját vettük meg, fékbetét-csere csak a legvégsőbb esetben volt. Fékbowdenről pedig akkoriban nem is hallottam, úgy tettünk, mintha nem is létezne, még akkor is, amikor már betonkeményre rohadt benne a kosz és a fékkart alig lehetett behúzni. Jó teszt ez a használt robogó vásárláshoz: ha szar a fék, nem fog, ragad, akkor felejtsd el, semennyire sem tartották karban.

10.jpg

A Zip kétütemű blokját nincs értelme az új négyüteműhöz hasonlítani, önmagában vizsgálva pedig elsőre kicsit ijesztő. Tibi mindig mondja, hogy "először lomha lesz, de megindul", de én mindig elhessegetem ezt a dolgot azzal, hogy ez csak egy robogó, nem várok tőle semmit.

13.jpg

A Zip azonban tényleg olyan lomha, hogy elnevezhették volna Piaggio Lajhárnak is. Álló helyzetből, mondjuk pirosnál csutkagázon annyira lassan indul meg, hogy magamban poénkodtam: a literes sportmotorkhoz fogom hasonlítani, hisz azok 3 másodperc alatt vannak százon, ez meg három másodperc alatt van tízen.

Aztán kísérletképpen számolós módszerrel megmértem, és rá kellett jönnöm, hogy ezzel a poénnal nem lennék vicces, mert egy tényleg kb. három másodperc alatt van 10km/óránál, az is csak óra szerint.

12.jpg

Utána azonban megindul, az tény. És megy annyira, hogy simán felvegye a forgalom dinamikáját. Ha megszokjuk, hogy lassan indulunk állásból, kvázi ugyanolyan lassan, mint egy autó, ezért a trendi robogós közlekedés helyett kissé visszaveszünk az arcból, akkor tökéletes partner a városi közlekedésben.

Ahogy a 10km/órát elhagyjuk, a Zip megindul, szépen otthagyja a kocsisort, akár 70-es utazót simán, izzadás nélkül elér. Igazából ennél gyorsabb robogó nem nagyon kell, az meg önértékelés kérdése, hogy az embert zavarja-e az olyan szituáció, mint amikor lámpánál induláskor félgázzal agyonvert egy Yamaha Slider. Úgy eltűnt mellőlem, mintha hipertér-ugrást hajtott volna végre, de a lámpánál kilövés lehetőségével naponta elveszett 32 másodpercet el tudom viselni.

7a.jpg

A Zip formája cseppet sem sportos, erre felesleges a Ferrari matrica. Vezethetősége nem hasonlít a japán robogókra, teljesen olasz, amit lehet szlengként is értelmezni: van benne egy csepp fíling. A kockatükör nem tudom, dizájn elem volna-e, mert annak olyan szép, mint egy nyolcvanas évekbeli Fiat Ducato légrostély, cserébe viszont alig lehet benne látni valamit.

9.jpg

Érdekes tapasztalat volt a robogóplexi számomra, ami azzal a prekoncecióval kezdődik, hogy én rühellem a plexiket. (Az XJR-ről nemhogy leszedtem azonnal, hanem egyenesen leszedettem az előző tulajjal, hogy egy métert se kelljen vele menni.)

A nyári 30 fokban ez a plexi pont szart sem ér. Szélmentes nem leszel tőle, de miért lennél az, amikor a motorozás lényege a szél? Rossz időben azonban nagyon sokat számít, hogy ha csak 20 százalékkal szélmentesebbé lehet tenni a felsőtestet. Ez a sisakplexivel, maszkkal, muffal vagy és egy jó kesztyűvel télen akár életet ment. Arról nem beszélve, hogy legalább a felsőtest nem szedi össze a bogarakat. Praktikum szempontjából nem kérdés, és lesz, aki a plexi miatt fogja megvenni ezt a motort.

11.jpg

Túl sok extra nincs a fedélzeten, csak a szokásosak, igaz van egy vicces légbeömlő, amin keresztül be tud ömleni a lég a semmibe, a kerék fölé. A sisaktartóba integrál sisak szerintem nem fér be, de a vigyorgóm és két VGA kábel tárolására elég volt, így ha valaki VGA kábeleket szállít kettesével a VGA kábel futárszolgálattól, örömmel jelenthetem: ez a tökéletes jármű.

15.jpg

Mennyivel rosszabb az újnál? Az új sokkal szebb, nem kérdés, a régi már nem mindenki ízlésével találkozik és öregecskének hat. A fura állórajt simán lehet egy egyedi variátor-beállítás, egyáltalán nem biztos, hogy gyárilag ilyen, de az sem, hogy végsebességben ennyit megy. Ha ár/érték arányt nézzük, akkor azon kell elgondolkodni, hogy fele annyiba kerül: 120 körül mennek a jobbak, ami nagyon nem mindegy. Ezért elég megkímélt, hibátlan állapot jár, és ezt úgy is kell értelmezni, hogy nem csak lefújták a rozsdásodó kipufogódobot, hanem vadiújra cserélték.

18.jpg