A kutyát nem érdekli a kultusz

2012.08.20. 11:39
0 hozzászólás

4.jpg

Szakirodalom és katalógus híján követhetetlen a Jog történelem: nagyjából a 3Yk-ig vagyok képben, ami Next Zone néven is ismert. Ennek az elődje volt a legendás 3KJ, amit a 2JA előzőtt meg, azt pedig a 27V. A vicc az, hogy ezek a nemzetközi terminológiában időrendi sorrendben CE50, CG50 és CY 50, tehát marhára van még egy idegesítő betűkódjuk.

img_0970.jpg

Remélem mindenki Jog szakértő és csak én nézek bután magam elé, mert itt nincs vége: mindenféle Jog verziók jöttek párhuzamosan, mint az Aprio és a Poche, meg az újabbak. De az Aprio már 4JP kódnéven fut, a Poche meg még 3KJ, de lehet később ezeknek is más lett a "neve". Anyám, borogass!

scooters-010.jpg

A Jog CV 50 elvileg a legújabb típusú Jog, de ne tévesszük össze a modern, 12 collos kerekű Jog R-el és az RR-el, de a ZR-el se, mert ez - szemben azokkal - teljesen a 3KJ hagyományt követi. Még mindig csak tízcollos kereke van, azaz kiskerekű robogó. Egy az egyben a kilencvenes évek eleji, kiforrott, és igen népszerű Jog utódja.

Meg kell említenem, hogy miközben ezen tűnődtem Tibinél - a Darázsgarázs előtt, ahol éppen feltankoltuk a láthatóan újszerű robogót - különös lényre lettem figyelmes.

Mindannyian tudjuk, hogy a kerékpárosok között azért alaposan szemlélődve találhatunk egy-két elmebeteget, de azért nem mindegyikre van messziről láthatóan ráírva. A hátán egy komplett, hátizsák méretű aktív hangfalat cipelő elmebeteget tuti senki sem állítja meg életviteli tanácsadásért, főleg, hogy a hangfalból áradó zene jól mutatja, szegény pára ezen a cseppet feltűnési viszketegséges módon hallgat zenét, fülhallgató helyett. Pedig hordhatna ennyiből "debil" feliratos pólót is.

2.jpg

A Jog semmiféle idióta aspektust nem tud felmutatni. El lehetett volna akár rontani, de nem sikerült. Bár meglehetősen emlékeztet a nagy elődre, masszívabb, jobban összerakott benyomást kelt, a fejidom-kormányidom-műszeregység nem tűnik olyan gagyinak, mint a régin. A kezelőszervek is újak, igaz, kissé búcsús hatása van a messziről alunak tűnő, valójában ezüstre fényezett gázmarkolat-tőnek és kormánykapcsoló háznak.

7.jpg

A műszerfalon már nemcsak digitális kilométer-számláló van, hanem a kilométeróra tudja azt a parasztvakítást, amit a mai, modern, injektoros motorok mindig eljátszanak a gyújtás ráadásakor: rebegteti a mutatóját. Ez azonban nem injektoros: sima membránvezérlésű kétütemű blokk, ami szerintem kb. csont ugyanaz, mint az ős 3KJ fekvő Minarelli blokkja. 

6.jpg

Nyilván más az elektronika és a környezetvédelmi szőrszálhasogatás biztosan fejlesztéseket tett szükségessé. Így némi változás azért van, a légszűrőház például más, és valami eddig nem alkalmazott cső is érkezik bele, szekunder levegőrendszer, vagy ilyesmi. Az biztos, hogy a 3KJ 14mm-es Teikei karburátora a múlté, jelenleg 12mm-es Gurtner karbit alkalmaznak, de hogy ettől megy-e olyan szépen, vagy csak mert új, sosem tudjuk meg.

9.jpg

Új? A kilométeróra 18 ezret mutat. Itt egy pillanatra gondolkodjunk el, hogy a húsz éves, 8990 km-t mutató robogók vajon hányszor fordultak át, mert ez a CV 50 három-négy éves lehet.

5.jpg

A mérete majdnem ugyanaz, mint a régié, csak 2 centiméterrel hosszabb. A tömege viszont vagy 10 kilót nőtt, ami az úttartásnak nem árt, mint az egy centivel szélesebb gumik sem.

10.jpg

Finom jószág lett, az biztos: a régi primitívsége, darabossága már a múlté. A motor a jelentős számú kilométer ellenére szépen, selymesen jár, és bizony jól is megy. A gyorsulás elfogadható, a végsebesség óra szerint 60, aminél több nem kell. A futómű mindenképpen jobb a réginél, de nem éri el egy 12-es kerekű sportrobogó színvonalát. A bal oldali fékkar aranyosan kapaszkodósra lett kunkorítva, pedig nem kell annyira húzni, mert az új Jog fékjei sokkal jobbak. És nem csak azért, mert az első már tárcsa: a hátsó dob is fényévekkel jobb.

8.jpg

Van pár extra is: a gyújtáskulcs jobbra fordítva kinyitja az ülés alatti sisaktartót, ami azért sikerült kicsit bénán, mert a gyújtás ráadásával akaratlanul is nyitunk. Érdekes, hogy ez pont fordítva működik, mint az Aprio-n, ott balra kell forgatni. Még durvább, hogy van rögzítőfékünk is, amit a gyújtáskapcsoló mellett kell aktiválni, és egyben megoldja azt is, hogy ne lehessen megmókolni a gyújtáskapcsoló zárját: egy fémlapot csúsztat elé.

1.jpg

Bár nagy csodák nincsenek, nem az újracsomagolt régit kapjuk. A használt árakat tekintve elgondolkodtató, hogy még olcsóbb is lehet, mint egy jó állapotúan aranyárban mért 3KJ. Az igaz, hogy ez még nem olyan legendás, de használati értéket tekintve a kutyát nem érdekli a kultusz.