Sírni fogsz, könnyek közt költöd pénzedet

2012.08.31. 14:45
1 hozzászólás

Nem újdonság senkinek, hogy hazánk szerencsétlen viszonyai miatt a múltban bizonyos járművel nem jutottak el hozzánk, különös tekintettel  a segédmotor kategóriára. Ugyan manapság konstans választékot kínálnak a lomisok, de mivel náluk sincs minden, sok típusról soha nem is halottunk.

Ez bizony fájó, ha belegondolunk, miből maradt ki fiatal énünk: amíg mi Szimóért könyörögtünk faternak, addig nyugaton olyan kismotorokkal mászkáltak a tizenévesek, amiért ma is megesz a sárga irigység. Manapság az interneten pikk-pakk kideríthetjük, korántsem volt olyan szürke az ötvenesek világa, hogy csak béna mofákból és robogókból állt volna.

Ízelítőül egy kis képgaléria a Yamaha régi kínálatából, amely klappol azzal, hogy én valamiért egy ideje Yamahás vagyok. 

tdr50_198807.jpg

TDR 50: ma is létező típus. Gyerekmotornak néz ki. Ugyan kisebb egy normális motornál, de felnőtteknek is alkalmas, 8 lóerős kis blokkja hatgangos váltóval párosul. Gondolhatod, hogy felhőtlen szórakozást nyújt.

towny_198003.jpg

Towny: nem keverendő össze Tawny Kitaennel, akire a Whitesnake-rajongók biztosan emlékeznek, és aki egyáltalán nem öregedett meg ilyen szépen. A Towny a Yamahopper leszármazottja, kétsebességes váltóval, kardánhajtásal készült.

tzm50r_199402.jpg

TZM 50R: míg a Yamaha TZR 50-et mindenki ismeri, mint belépőt a sportmotorok világába, a TZM legtöbbünknek kimaradt. Az M egy számmal kisebb méret a minimotorok felé, de kisnövésűeknek jó móka, komoly futóművel, kétdugattyús fékkel.

ysr50_198605.jpg

Yamaha YSR 50: még kisebb szám, gyerekeknek.

rx50special_198008.jpg

RX50: hunyorítva az SR 125-re hasonlító softchopper, ez azért a fenti állításommal ellentétben előfordul Magyarországon, én láttam már többet is, de attól még kuriózum. Csak 83 és 84 között gyártották. Léghűtéses, négysebességes váltóval rendelkezik, a DT 50MX blokkja van benne.

rd50sp_197806.jpg

RD50 SP: ha egy ötvenest lehet szépnek látni, akkor ez egy igazi szépség, főleg ezzel a fényezéssel. A jó hír, hogy ki lehet fogni nálunk is, 80 ezerért láttam hirdetésben (élőben soha) tűrhető állapotút és egy veteránmotor tulajdonosának lenni ennyiért vicc, főleg, ha egy ilyen jó kiállású példányról van szó. A hetvenes évek elejétől gyártják, ez a nyolcvan körüli már a második generáció - aztán pár év múlva igen ronda lett.

mr50_197206.jpg

MR 50: igen kívánatos enduro a hetvenes évekből, nem keverendő össze a Suzuki RM 50-el. 77 kilós teletankolt tömegét állítólag 100km/órával tudta vinni, hiszi a piszi. De az tény, hogy nagyon állat. Öt sebességes, és ki lehet néha fogni 100 ezer alatt, legalábbis a lottózáshoz képest esélyes..

pocke_198008.jpg

Pocke: a felfújt kisrometet egyes kettyósok meg átépítik robogókerekekkel, így felnőtteknek is megfelel 100 méternél hosszabb távra. Ma is létezik, de a jelen változat összecsukható és elektromos. Ez sokat mond a koncepcióról, bár azt hiszem az új verzió koncepciómotor is maradt.

popgal_198203.jpg

Popgal: szintén Yamahopper-variáció, megírtuk.

gt50-80_1981.jpg

GT50: gyönyörű dirt motor a hetvenes évekból. Mindössze 4 lóerős és 59 kilós, ezzel hetvenet megy, ami bőven elég. Nem keverendő össze a Suzuki GT50-el.

Megjött a kedved a veteránozáshoz? Nem csodálom! Nagy szerencsével otthoni műtárgyra lelhetsz, ha ráérsz egész nap a hirdetéseket túrni. Persze ehhez el kell fogadni, hogy a kétütem nyűgös műfaj.