Megölik a kismotor jogsit?

2013.01.08. 14:01

A kérdés nem azért költői, mert nem tudjuk a választ, hanem azért, mert nem biztos, hogy ez olyan rossz.

A szabályozásról részletesen itt olvashat.

Azon lehetne filozofálni, hogy vajon egy 14 éves gyerek elég érett-e ahhoz, hogy egy műszakilag ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen járművel jóval a megengedett sebesség felett száguldozzon. Hány robogó bír maximum 40-nel menni?

scooter-mbk-nitro-perso-violet.jpg

Ha magamból indulok ki, hogy milyen voltam 14 évesen: nyilván hülye, de haveri körömhöz képest mindig óvatos voltam. A hatóságoknak (és minden épeszű embernek) azonban a legkisebb kockázat elvét kell betartani.

Nem tudom, van-e statisztika, de könnyen lehet, hogy nem baj, ha nem jaszkariznak 14-15 évesek nyolcvanasra reszelt endurókkal, meg 80 km/órát tudó robogókkal, amire még sírnak is, hogy kevés. (A KRESZ vajon mi?)

12CNCOCONNOR1-articleLarge.jpg

Van ebben hiba és nemcsak az, hogy elvesszük a lehetőséget a normális hozzáállású tizenévesektől, hogy a motorizáció kultúrájába a megfelelő lépcsőfokokkal érkezzenek. Sokkal nagyobb baj, hogy még jelentősebb tábor jogosítvány nélkül fog motorozni. Hiába akar ugyanis jogsival, legálisan lehetősége már nem lesz. Ki akar várni két évet?

A segédmotor jogsinak túl nagy jelentősége eddig sem volt, mert azért a legtöbben már nem azzal kezdik, a többségük valószínűleg autó vagy motorjogosítvány birtokában ül robogóra. (Persze lehet, hogy ezt csak én képzelem így.) 16 éves kortól azonban A kategóriára lehet vizsgázni. Legalábbis ezt gondoltam először. Na, itt most egy tollvonással húzzuk át ezt a gondolatsort.

150235646_1999SuzukiGs500e.jpg

Az A korlátozott megszűnik, A2 lesz helyette. A fiatalabbak továbbra is 15,5 éves koruktól jelentkezhetnek A1-es képzésre, és nagykorúvá válásukig várniuk kell a kategóriaváltással. 18 évtől juthatnak az A2-es engedélyhez amely 47 LE teljesítményig érvényes. 

Sőt, a korlátlan A-t hárommal: 24 éves kor betöltéséhez kötik. Ami még érdekes, hogy a jövőben nem nagyon lehet kategóriaváltással jogsit csinálni, azaz új jogsi = full tanfolyam, ami azért lehet, hogy nettó disznóság, de sajnos azt kell mondjam, lehet hogy tök jogos. (Ami viszont biztosan nem jogos: az ezzel járó lehúzás.)

Távol álljon tőlem, hogy sírjak a fenti változások miatt, ugyanis nem tudom eldönteni, hogy mindez jó-e vagy rossz. Félek, hogy inkább pozitív irányba tolódik a mérleg, mert még felnőtt robogósokból is annyi idiótát látok, hogy az förtelem. 

simson_tuning.jpg

Mindez sajnos csak tüneti kezelés: ha követendővé, sőt, értelmezhetővé tudná tenni az óvatos, kulturált közlekedést, nem kellene korhatárokkal szarakodni. És persze a korlátlan előtti teljesítmény lépcső is lehetne kicsit jobban alkalmazkodó a motorpiachoz; ha józan motorosokat nézünk,mert 47 lóerő ugyan bőven elég, de elég sok típus kiesik így, és nem vehet mindenki Suzuki GS500E-t. (Amiről éppen Zácskóval, a szabotőrrel, a témát leegyszerűsítve azon vitatkozunk, hogy jó motor vagy szar. Én sajnos még nem próbáltam soha, csak azt képzelem, hogy nem lehet rossz.)
 
De erről csak az jut eszembe, hogy már 1987-ben is kiröhögték az oktatómat a kismotor tanfolyamon, amikor azt mondta: a motor indításának adjuk meg a módját, ne a motoron ülve rúgjuk be a Simsont. Ami egyébként úgy is lett tervezve, csak úgy nem vagány.