Egész jól néz ki, olcsó és veterán

2014.02.02. 15:11

piros.jpg

Rájöttem, hogy spirituális kapcsolatom van a Simson Schwalbéval.

Fateromnak volt egy: ez volt az első motor, amit életemben láttam. Nevezzük most motornak, nem csak jóindulatból, hanem mert a szomorú tények úgy néztek ki a hetvenes-nyolcvanas években, hogy egyszerűen motornak számított.



rozsda.jpg

Nem lehetett kapni ugyanis annyi típust, hogy különösebben éles határvonal lett volna a segédmotorok és a "nagymotorok" között, ráadásul az elérhető teljesítményszintek sem voltak maiak. Amikor már utcán mászkáló gyerek voltam a nyolcvanas években, a nagymotor típusválaszték nagyjából MZ 125, MZ250 és Jawa 350 volt. Ezeket mind a KERAVILL forgalmazta a Csepel Tacskó biciklik és az MK 27 magnó mellett.

piros 2.jpg

Kismotorokból akkoriban nagy szerencsével Simson, de inkább Verhovina, Riga, Babetta, Riga Delta, Kárpáti, Mini Riga, Kisromet majd Suzuki Eko és Simson robogó volt a teljes választék. De ezt ne egyszerre kapható palettaként képzeld el, hanem cirka tíz évre elosztva. 5-6 típusnál több egyszerre soha nem volt kapható, beleértve minden kétkerekű motoros járművet: hasonlítsd ezt a mai kínálathoz, amikor is alsó hangon 200-250 (ha nem több) tételből válogathatsz újonnan.

lambosimson.jpg

Fater Schwalbéja idejében még nem láttam át azt a minimális kínálatot sem, hiszen csak 3-4 éves lehettem, úgyhogy nekem nagyon is motor volt a éretlenbanán vagy pisztáciazöld Schwalbe - megjegyzem azóta se láttam ilyen halvány zöldes-sárgás színben és képet sem találtam róla. (Remélem nem emlékszem rosszul és tényleg volt ilyen szín.)

mattszürke.jpg

Csúnya véget ért. Nem lopták el, nem törte össze, ennél sokkal alávalóbb a történet: megjelent fater apja, vagyis elvileg a nagyapám és "én ezért felneveltelek fiam" dumával elvitte a Schwalbét, amivel fater dolgozni járt addig. Igazi seggfej volt az öreg, és ezt máskor is megmutatta.

zöld.jpg

Az egész arról jutott eszembe, hogy a napokban rájöttem: tulajdonképpen nekem tetszik a Schwalbe. Ha most ráülnék, lehet hogy gyűlölném, de amíg ez nem történik meg, egy olcsó, stílusos külsejű veteránt látok benne, ami hétköznapi közlekedésre is alkalmas. Hamarosan csak találok egyet tesztre hogy megírhassam, milyen. A későbbi SR 50-es robogónál rosszabb tuti nem lehet. De még az is lehet, hogy veszek egyet egy projekthez, csak ahhoz ki kell derülnie, hogyan tudok rendszám nélkül külföldre menni. Addig persze nem írom le, hogy marha jó és vegyen ilyet mindenki bátran, mert még felmennek az árak.  

A képeken felújított vagy többé-kevésbé átépített Schwalbék. Némelyik igencsak állat. 

Simson Scwalbe Yamaha 1.jpgKiváló magyar építés a Tuning Show-n