Volt egy magyar robogóm, de nem veterán

2012. január 18., 16:30 Módosítva: 2015.07.31 11:01



A Motowell márka egy ideje már létezik, de én csak tavaly, a mopedrally előtt botlottam bele – akkor tértem vissza ugyanis a robogózásba. Igaz, áll a házunk előtt jó ideje egy ilyen, külsőre meg voltam győződve, hogy valami über menő márka. Aztán amikor megláttam a hirdetést, azt hittem, hogy kínai, így rögtön felmerül a kérdés, kell-e félni a kínai robogóktól?

Távolról sincs vége, olvasson még

Idióta szülők robogóval

2012. január 16., 15:27 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A mai kis színes nem tartozik a robogó, mint praktikus közlekedési eszköz, sem a robogó, mint örömforrás témakörébe. Találtunk pár idiótát a weben, amelyet megmutatnánk érdekességképpen, hátha esetleg valaki nem tudja, mit ne csináljon semmiképp.

Távolról sincs vége, olvasson még

Honda: nem csak ingázó millióknak

2012. január 12., 11:25 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Ezt az öreg nem láthatta előre, különben építőkészletben is kínálta volna a Cubot. Honda Szóicsiró maga sem gondolhatta, hogy a praktikus közlekedésre szánt kismotorja nem csak a napi ingázók millióit kényezteti el, hanem az olcsó, aranyos customra vágyó japán fiatalokat is.

Távolról sincs vége, olvasson még

20 lóerős Simson?

2012. január 9., 18:13 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Simán nem hinném el: feláll a mérőpadra egy jó karban lévő régi Simson S51, elkezdi húzni a kiscsávó, és a teljesítménymérő padon pont háromszor annyi jön ki, mint amit egy halálratuningolt NDK dögtől várnál: majdnem 20 lóerő!

Távolról sincs vége, olvasson még

Robogós, akit felrúgnál

2012. január 6., 12:57 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Nem járok BKV-val (nálam az a világvége és az öngyilkosság után jön), de állítólag vannak irritáló köcsögök, akik a zenés mobiljukat üvöltetik, ám egyáltalán nem zavarja őket az a tény, hogy ezt más is hallja. Uram bocsá' másokat esetleg zavar. Naivan azt gondolhatnánk, hogy épp elveszett a fülhallgató, de valójában két okot látok: 1.) feltűnési viszketegség, 2.) nem baszta nyakon őket idejében anyuci.

Ezen robogók alkotói minden bizonnyal rendelkeznek ugyanezekkel a pszichológiai problémákkal, más okot ugyanis nem látok, hogy miért kellett az autóhifi-show-k ezermillió decibeles hangerőre épített autóit leutánozni. Szép dolog a nagytesók átépítéseit adaptálni kismotorjogsihoz - értem én, meg tök jó, csak minek?

Távolról sincs vége, olvasson még

Hülye fuvarok robogóval

2012. január 1., 07:44 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A múltkori posztomban a hülye megrendelőkről beszéltem, és a kommentekből láttam, nem nagyon szolgált újdonsággal, sokakkal megtörténtek hasonló dolgok, még ha nem is pont futárként.

Tény, hogy ezerszámra lehetne sorolni a példákat és pufogtatni az általánosításokat. Elmesélhetném, hogy ha megrendelői vagy címzett oldalon dr. titulusú emberrel találkoztam, biztosan zsírhülye, beképzelt gyökér volt: az ilyenek nem hajlandóak olvashatóan odaírni a nevüket, és még meg is magyarázzák, hogy ők nyomtatott betűkkel nem tudják a nevüket leírni. Ilyenkor szoktam megkérdezni, hogy akkor mit írnak a keresztrejtvénybe, krixkraxszot?

Érdekesebb azonban a motoros aspektus, ahol nyilván a megrendelőnek kellene azzal képben lennie, hogy kit hívott. Ha pizzát rendelsz ugyanis, ne lepődj meg, ha nem palacsintát hoznak, vagy autóalkatrészt. Ha annyiszor kaptam volna jattot, ahányszor megkérdezték, hogy „Te motorral jöttél?”, akkor nem a Yamaha SR 125 lett volna vágyálmaim netovábbja.


Az akkori futárok álma: Yamaha SR 125. Nekem ilyen dobfékes volt.

Csak hogy érthetően vázoljam a szituációt: tél van, rajtad termoruha, nyakig sáros és havas vagy. Lerakod a sisakod a recepciós pultra, az orruk elé. És akkor megkérdezik: Te motorral jöttél?

Távolról sincs vége, olvasson még

Tüntetsz vagy büntetsz?

2011. december 31., 07:27 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Az egyediség nem köbcentifüggő. Igaz, mifelénk a különcök leginkább a mérettel tüntetnek és büntetnek, lenézve mindenkit, akiknek náluk kisebb motorja van. A kevésbé materialista helyeken nincs ez a nagy teljesítményhajsza - azzal jársz, amid van, azt építesz át és varázsolsz egyedivé, amit csak szeretnél.

Távolról sincs vége, olvasson még

A futárok gyilkosa a díszdoboz

2011. december 27., 12:29 Módosítva: 2015.07.31 11:01

15 éve még futárkodtam: pénzügyileg ínséges állapotom és a motorpiac miatt robogóval volt jó, elviselve annak kompromisszumait, de kiélvezve megbízhatóságát. Viszont nem mindegyik kis történet robogóval esett meg, hiszen próbáltam minél hamarabb kitörni a szintről, amely végül is a futárok akkori álmát képező Yamaha SR 125-ös képében valósult meg. 

Szaknyelven ezt postásyamahának hívjuk, hiszen a Magyar Posta akkori motorállományának jelentős részét ez a modell képezte, nekünk pedig az alkatrész-utánpótlásunkat jelentette, vélhetően bugázott formában.

A karácsony motoros futárként elég nagy szívás, hiszen a cégek ügyfélkapcsolati észlényei az utolsó napra időzítve küldik el az ajándék-szarjaikat, ugyanúgy, ahogy pár millióan az utolsó napra időzítik a bevásárlást.

Távolról sincs vége, olvasson még

Magyar lelemény a kínai technikához

2011. december 20., 11:59 Módosítva: 2015.07.31 11:01


Levelet kaptunk egy kedves olvasótól, amiből nem is értettem először, miről van szó. Azt írta: épített egy Dongót, de ez elég tág fogalom, főleg, hogy az csak egy készen kapható cucc, amit biciklire kell szerelni. A fiatalabbakat kivéve mindenki emlékszik a Dongó motoros kerékpárokra. A recept az volt, hogy végy egy kerékpárt, szerelj rá egy blokkot, és hadd szóljon.

Távolról sincs vége, olvasson még

Fénysebesség robogóval

2011. december 18., 18:03 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Kevés annál paradoxabb dolgot tudok elképzelni, mint a gyorsulási robogó. Alapvetően segédmotorról beszélünk, amelynél csak a hülyegyerekek képesek ráizgulni az elérhető 80 km/órás végsebességre (amely valójában csak 68).

Mégis léteznek gyorsulásra átépített robogók, csakúgy, mint a múltkor tárgyalt versenygép. Ennek két oka is lehet, melyből az egyik a szokásos low-cost jelleg. A másik, hogy a variátoros hajtásnak tagadhatatlan előnyei vannak: nem kell váltani, gyorsan veszi a lapot.

Távolról sincs vége, olvasson még

Élet-halál harc kicsiben

2011. december 11., 15:39 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Aki olvassa a robogóblogot, tudja, hogy nagy kedvenceim a tereprobogók és mopedek, főleg a klasszikus ritkaságok. Ennek praktikus oka van: marha jó móka csapatni gyök kettővel, mert egyrészt relatív költséghatékony, másrészt így nehezebb kitörni kezed-lábad, bár korántsem lehetetlen.

A klasszikusok igen kevéske végsebessége bőven elég földúton, főleg, ha az van olyan rossz minőségű, hogy a reménytelenül szar futómű mini élet-halál harccá tegye a kalandozást.

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyilkos magyar versenygép

2011. december 6., 19:57 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Bence küldött egy mélt, hogy felajánljon egy-két versenyrobogót tesztre. Ahhoz most kicsit hideg van, de addig nézzük, mi vár rám tavasszal. Van videó, van kép, vannak adatok és van lelkesedés - ez tényleg nagyon komoly.

Távolról sincs vége, olvasson még

Gitáros elmebeteg robogóval

2011. december 3., 19:11 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A rockzenészek leginkább a hetvenes-nyolcvanas években pózoltak motorokkal, de robogókkal se előtte, se utána nem volt nagy divat. 

Bo Diddley legendás rock and roll gitáros/énekes/dalszerző volt. Először építtetett szögletes gitárt, először vegyítette a blues és a rock elemeit, inspirálva a későbbi zenészgenerációkat. Ő volt a kivétel abban is, hogy szögletes robogóját a lemezborítóra is feltette.

A Cushman típusai az igazi nagy klasszikusok közé tartoznak, Amerikában a gyűjtők Szent Gráljainak tekintik őket. 1936 és 1965 között gyártottak robogókat, főként a hadsereg számára, így nem véletlen a robusztus felépítés és az igen funkcionális külső. Volt amelyet ejtőernyős bevetésekhez terveztek, így Cushman Airborne néven vált ismertté, más típusokat futár feladatokra szántak.

Távolról sincs vége, olvasson még

Hátul kicsi, elöl nagy

2011. december 1., 14:55 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Amikor a saját hülyeségem okozta kényszerből robogóátépítésre adtam a fejem, próbáltam a merészebb gondolatokat távolt tartani, hiszen az okosság abban van, ha sikerül létrehozni valamit pár tízezer forintból. Már csak azért is, mert épelméjű ember nem költ ilyesmire annyit, amiből motort vehetne, kivéve a versenyzők, de őket maximálisan megérthetjük.

Nyilvánvalóan eszembe jutott az az alaptétel, hogy a nagyobb kerék jobb. Hátul nem nagyon lehet kicserélni a legtöbb típusnál, így a Yamaha BWS-nél sem (igaz, sosem méregettem ki), mert a blokk miatt nem fér be: A BWS-ben álló Minarelli blokk van, ami viszonylag rövid. Viszont az első futóművet könnyen ki lehetne kompletten cserélni, így minő képzavar: kerékméretileg a krosszmotorokhoz és a chopperekhez is hasonló hibrid jönne létre, persze a saját dimenziójára vetítve.

Távolról sincs vége, olvasson még

Egy Simson is lehet gyilkos

2011. november 28., 09:56 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Jön az új Schwalbe, de az bizony picsafüst az alábbihoz képest, és nem csak azért, mert elektromos.

Két dolog jut eszembe. Az egyik, hogy mennyire hülyék voltunk gyerekkorunkban, amikor az S51 volt a menő, a Schwalbe meg egy ciki, régi bádogszarnak számított. Akkor még minden a japán motorok formavilágáról szólt, ráadásul a műanyagmotorok voltak az etalonok. (Bár nekem igen tetszettek a nagy, klasszikus csupasz sor négyesek is: a mai napig ilyet választanék, ha megkérdezné a motormanó, hogy milyet varázsoljon.) 

Egyszerűen nem láttuk a Schwalbéban a szépséget, és ez döbbenetesebb felismerés, mint a Schwalbe kultuszmotorrá válása. Ma kvázi irigylésre méltó helyzetben vagyunk: tök olcsón juthatunk egy ilyen műtárgyhoz. A Schwalbe szép és akár csajozós is, legalábbis amelyik csajnak azért nem jön be, azzal jobb nem kezdeni.

Távolról sincs vége, olvasson még

Vespával a világ körül!

2011. november 24., 16:50 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Sean Jordan az a típusú nemnormális ember, akit mindnyájan irigylünk. Ő is világkörüli útra ment, mint Kunio, és ebben is van magyar vonatkozás. Igaz, ez ma már nem olyan nagy ügy, csakhogy a 33 éves fiatalember egy Vespával indult neki, ami azért elég távol esik a túrázásra tervezett járművek műfajától.

Távolról sincs vége, olvasson még

Széttörtük a robogót. Nem volt könnyű!

2011. november 20., 20:59 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Sosem gondoltam, hogy kultúrmisszióban fogok részt venni, azt meg főleg nem, hogy egy Yamaha Joggal. De amikor megkerestek a Krétakörtől, két okom is volt, hogy igent mondjak: az egyik, hogy ezt már buliból is bevállalja az ember, a másik, hogy kitűnő poszt-téma.

Távolról sincs vége, olvasson még

Super Mario - robogóval

2011. november 15., 12:58 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A videójáték hülyeség. Otthon ülsz a szobában, nem kint a friss levegőn, a tested csak punnyad, és még akkor sem mozdulsz meg, ha befingasz.

Távol-keleti sportolónk biztosan a fenti érvek miatt fejlesztette tovább a Super Mariót. Ő nem konzolon játssza, hanem motorizáltan, robogóval. Aminek legfőbb előnye, hogy sokkal látványosabb, különösen a külső megfigyelőknek.

A robogók a világ legpraktikusabb járművei közé tartoznak - de nem valók mindenkinek.

Ellopják-e a mopedből épített sportmotort?

2011. november 13., 14:55 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A Tomahawk mopeds gépeiről már mutattunk pár képet: ők azon fanatikusok közé tartoznak, akik nem sokmilliós motorokat, hanem filléres mopedeket alakítanak át szép és komolyan veendő járművekké.

Nem tudom, hogy a Tomahawknak pontosan mi a célpiaca: a fiatalok, a megöregedett, nosztalgiázó fiatalok, vagy azok, akiknek elég 50 köbcentin pöförészni. Még kevésbé érthető, mi vesz rá valakit, hogy sportmotort faragjon egy mopedből, hiszen így alaposan korlátozódik a használhatóság bár megfelelő helyszínen, mondjuk egy kisebb pályán biztosan jó móka, az ár/teljesítmény arány pedig nem rosszabb egy rendes motorénál. Balesetbiztosnak is mondható, mert túl nagyot esni ezzel nem tudsz, bár ha a blokkot is megmókolják, könnyen viheti a 100-at is egy ilyen kis szúnyog, amihez nem feltétlenül partner a futómű, meg  röpsúlyos kuplung-automata váltó kombináció.

Egy ennyire egyedi, de a laikusoknak értéktelen bringa nyilván lopásbiztos is, hiszen ki a rák venne meg egy lopott sportmotorrá épített egyedi mopedet?


 

Távolról sincs vége, olvasson még

Ez már tényleg agybaj

2011. október 27., 23:01 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Tudjuk jól, hogy a japánok valójában űrlények a Zizi bolygóról, mégis mindig meg tudnak lepni minket.

Az alant látható szörnyűség eredete azonban, azt hiszem, nem náluk van: kellet pár másik hülye, egy másik kultúrából. Ha meg kell neveznem egy dolgot az amitől azonnal rosszul leszek Top-10 listáról, az a rossz feka hiphop. Különösen ha videoklip is van hozzá, idiótán ugráló autókkal.

Valami agybajnok kitalálta, hogy pneumatikus megoldással seggig lehessen ültetni az autókat. Valamin magasra kiemelni, ugráltatni és minden egyéb, ami mosolyt fakaszt a kisegítő iskolásokra: ezek a Lowriderek

A franc se gondolná, hogy van, aki megcsinálja ezt robogóval is!

A robogók optikai tuningjáról már beszéltünk, íme alant annak továbbfejlesztése, nem éppen a praktikum, vagy az értelem irányába: a lowrider robogó. Anyám borogass! 

A világ legrosszabb anyája?

2011. október 26., 15:59 Módosítva: 2015.07.31 11:01

A világ legrosszabb anyája? Vagy csak a legfelelőtlenebb? Döntsék el önök, minek számít a videón látható jelenet, ahol feltehetőleg nagyobb biztonságban van a kisszék, mint a kisgyerek.

Simson vagy Vespa?

2011. október 25., 10:12 Módosítva: 2015.07.31 11:01



Darázsgarázs Tibivel
statégiai együttműködést fogunk kötni, ugyanis mindig van valami eladó Vespája, amit én éppen meglátok, és elrabolom egy rövidke tesztecske erejéig. (Ez a '94-es példány is nemrég érkezett Olaszországból, hogy majd valakinek a kispajtása legyen.)

Szégyen vagy sem, még sosem ültem igazi, klasszikus Vespán. Lelkes hozzá nem értőként úgy gondolom, a kéziváltós PK, vagy PX az igazi. A váltó miatt valahogy úgy képzeltem, hogy olyasmi érzés lesz, mint a Simson Spatz. Ez ügyben nagyon konkrét összehasonlítást eszközölnék, ha emlékeznék rá, milyen is a Szimó.

Távolról sincs vége, olvasson még

A legolcsóbb legenda

2011. október 19., 19:50 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Egy legenda, egy isten...mai szemmel csak kiskerekű, nagy nehezen hatvannal menő fostalicska, de a maga korában ez volt a király. Sőt, még gyorsnak is számított.

Fekvő Minareli blokk, szíjhajtás, dizájnos idom, sisaktartó, akkori viszonylatban nagy test. Ki ne akart volna ilyet?
 
Sokan bevállalják a mai napig, ugyanis a legendás Jog sorozat harmadik tagja még ma is megállja a helyét. Olcsó, megbízható, dögivel van hozzá alkatrész. Annak idején tonnaszám hordták konténerben Japánból, ami azért sokkal jobb, mintha mangapornót, 
japán popzenét, vagy bármi egyéb aberrációt importáltak volna.
 
Őszintén szólva a Jogot én nagyon ajánlom a mai napig. Ha nincs pénz Vinóra - ami stílusban különbözik, de műszakilag nem nagyon, így utódnak tekinthető - tűrhető példányokat lehet fogni 60 körül. Ennél drágábban pedig egészen szépeket. Van bennük általában kilométer, de a hengerfúrás-dugócsere nem sokkal nagyobb
ügy, mint amikor elemet cserélsz a kocsi távirányítójában. De annál ritkábban kell.
 
Ráadásul a legtöbb már túl van ezen, ezért ha normálisan megy, biztos lehetsz benne, hogy nincs a blokkban annyi kilométer, amennyit az óra mutat.
 
Különösen örültem, amikor egy olvasónk felhívta rá a figyelmemet, hogy tud egy eladót húszezerért. Nem túl szép (középszar) állapotban, és futármotor is volt, ami nem éppen értéknövelő tényező, de egy próbát megért. Különösen, hogy Attila haveromat már rég be akartam oltani a robogózással.
 
Távolról sincs vége, olvasson még

Tőle ne vegyél robogót!

2011. október 12., 12:17 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Jól nézzük meg a sasorrú fiatalembert: ő az, akitől soha, semmilyen körülmények közt nem szabad robogót venni. Ugyan a gépet jól kezeli, de nem bánik jól vele: annak ellenére, hogy az MBK Stuntot defenzív városi közlekedésre tervezték, nem hinném, hogy erre gondoltak a tervezők.

A BMX-parkban furcsán mutat a robogó, ennek ellenére helytáll – kíváncsi vagyok, idehaza mikor jelennek meg az első segédmotoros extrémkedők. Vagy talán már itt is vannak? 

Ideje megszívatni a robogósokat?

2011. október 7., 17:26 Módosítva: 2015.07.31 11:01

Sokan nem tudják, vagy elfelejtik, hogy a robogók, vagy bármilyen segédmotorkerékpárok használata kötelez bizonyos szabályok betartására. Nem csak a sisakról és az SMKP (újabban M) vagy B kategóriás jogosítványról van szó, hanem arról, hogy ez a járműkategória maximum 45km/órás sebességgel közlekedhet a közutakon.

Távolról sincs vége, olvasson még