Egy elcseszett robogó hozta meg a sportsikert

2009.03.10. 09:59
7 hozzászólás

Ralph Bryans 1964-es ugratása az ötvenes GP motorral Assenben

Ismertük Szojcsiro vágyait: menni, gurulni, napról-napra gyorsabban. Egész birodalmat épített az álmaira, amiben sokan nem hittek, de ő mindig képes volt bebizonyítani, hogy nem hagyja elveszni ötleteit. 

A szerencsétlen Juno-K

1954 szerencsétlen év volt – a nagy meglepetésnek szánt Juno-K robogó nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nehéz volt, gyenge, a blokkja melegedett és kegyetlen sokat kértek érte. A cantilever rugózás sem sikerült, a kuplunggal folyamatos gondok adódtak, a korabeli források szerint az elektromos önindító sem állt a helyzet magaslatán.

Bob McIntyre csodás kanyartechnikája az ulsteri pályán, '61-ben, 250-es Hondája nyergében

5980 darab után leállt a gyártás, sokan kajánul firtatták, ennyi lett a Honda-álom, kipukkant a lufi? A Juno talán legendákkal teletűzdelt történelmük legfélresikerültebb motorja. Mégis mérföldkő: annyi újítást és úttörő vívmányt préseltek bele, mint Japánban előtte soha. Az összhang nem volt tökéletes, de semmit sem dobtak el, mind-mind visszatért későbbi motorokon. Kísérlet volt, ami nem sikerült, mégis hasznot hozott: Honda Szojcsiró a kritikákat hallva elhatározta, hogy megmutatja mit tud, és nem csak az utcán bizonyít, hanem a világbajnokság versenypályáin is.

Mike Hailwood Hockeinhemben tanítja motorozni a maga mögött jövőket

1954-ben döntött, 1959-ben volt kész a versenymotor, amellyel a man-szigeti TT-n indultak el. Naomi Taniguchi lett az első japán pilóta, aki 125-ösével rajthoz állt a világbajnokságon. Az ausztrál Tom Phillisnek 1961-ben jött össze az első spanyolországi futamgyőzelem, majd év végén a bajnoki cím. Ekkor már senki sem nevetett, a nagy nevű konstruktőrök csak hümmögtek – elkezdődött a japán márkák sporttörténeti menetelése.

Az 500-as RC181 1967-ből

Sajnos Phillis '62-ben épp a Man TT-n szenvedet tragikus balesetet, de ez már nem állíthatta meg a Hondát, udvariasan, precíz munkával nekiálltak legyőzni a világot. Teltek az évek, sorra jöttek a nagy nevek: Jim „Iron Man” Redman, Mike „The Bike” Hailwood, Freddie Spencer, Mick Doohan, majd Valentino Rossi. A mérföldkőnek számító versenymotorokra szintén sokan emlékeznek: RC149, RC166, RC181, NR500, NSR500, RCV211V.

500 köbcentis NR500 1981-ből

2005-re megvolt a hatszázadik GP győzelem, idén pedig kikerekedtek az évek: immár ötven éves a Honda versenytörténelme. Április 12-én, Katarban gyullad ki először a rajtrács feletti zöld lámpa – Pedrosa és Dovizioso próbálja majd az aktuális RC212V-n továbbvinni Honda Szojcsiró több, mint fél évszázados álmait.

Kattintsák végig a képgalériát - nézzék meg a Honda sporttörténetek legszebb, nagyfelbontású képeit.