Láb nélkül kellemetlen motorozni

2009.07.20. 19:22
46 hozzászólás

Mindenképpen feketét akartam, de a fényvisszaverő betétek ellen nincs kifogásom: a lábamat védik

Mezítlábas magyarok - mondják ránk gyakran külföldön, de ha a hazai motorosokat nézzük, sajnos szintén igaz. Milliós motorok durrannak el mellettünk, villog a sok fehér boka: mifelénk nagy hagyománya van a tornacipős motorozásnak.

Az orrész kopástűrő betétet kapott, a szélek pedig koptatót

A láb sérülése gyakori: ráesik a motor, csúszáskor megakad a talajban, csavarodik a boka, reped és törik a csont, szakadnak az inak. Annak ellenére, hogy mennyire kellemetlen láb nélkül vagy nehezen gyógyuló végtaggal élni, nagyon keveset törődünk a csizma kiválasztásával.

A bokacsont és a sarok mellett erősített protektort kapott az IXS Victory

Az IXS Victory célszerszám. Pont ilyesmi kellett, mert az előző és párhuzamosan használt marhabőr Hebo triálcsizmám lelógó orrát a kanyarokban lecsiszoltam. Mállik a puha kaucsuk: fölösleges aszfalton tönkretenni.

Én nem szeretem a színes papagájtollakat magamon, ebben Winklerrel nem is tudunk megegyezni – ő a színes, messziről is látható motorosruházatot kedveli. Igaza van, motoron mindent meg kell tenni azért, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet, ennek ellenére engem nem enged a rokkervirtus: majdnem teljesen fekete csizmát választottam. Az IXS Victory csupán a lábfej fölött és a saroknál kapott ezüst fényvisszaverő betétet, ennyit még azok is képesek elviselni, akiknek oviban halálfej volt a jelük. A márkanév fehér, a három betűn kívül csupán a lecsavarható koptató kapott festést.

Lecsavarható és cserélhető protektorok vannak a lábszárnál is

A lábam 42-es, talpam rövid. Ezzel szemben a lábfejem meglehetősen magas, hozzá tárnamélységű a bokasüllyedésem – nem egyszerű feladat kényelmes lábbelit találnom. A sportcsizmákat alapból feszesre és szűkre tervezik; kétszáznál az ember ne lazulgasson. Az első napon majd megvesztem, a csizma szorított, pedig nem is spanyol: a svájci székhelyű IXS Olaszországban gyártatja. A hosszával nem volt bajom, a helyhiány bokatájékon volt aggasztó: csak abban bíztam, hogy egy kis viselés után enged annyit, hogy az én lábamnak is jó legyen.

Hálós belső borítás segíti a csizma szellőzését

A Victory szembesített azzal, hogy mennyire aszimmetrikus a két oldalam: a jobbon egészen jó volt, a balon maga a pokol. Ahhoz, hogy használható és szerethető legyen, egy kis eső kellett. A bőr engedett, felvette a lábfejem formáját. Ahogy lassan rám száradt, alakját is megőrizte – azóta tényleg órákat gurulhatok benne, és a járás sem lehetetlen. Nedvtűrő képessége hivatalosan nincs, a valóságban mégis van: záporban nagyjából harminc perc után ázik tocsogósra. Ugyan nem egy Gore-tex szint, de ha van kalucsni a szatyorban, nagy baj nem lehet.

Széles, elhajtható bőrsáv védi a cipzárt, amit még az elején alaposan megzsíroztam

Ha sétálok benne, Michael Flatley jut eszembe: a kopogó cipők messziről jelzik, hogy jövök. Ami a hangot adja, az a három-három imbuszcsavarral rögzített cserélhető koptató. Hogy a kanyarokban ne a talpgumi csiszolódjon, a perem vonalát követő fémbetétet kapott - igaz, a végei elég csúful követik a talp ívét. Jobb csizmámon a koptató hátsó részének illesztési hézaga nagyjából 6-7 milliméter – nem túl szép és bőven elég arra, hogy füvön állva mindenféle növény odacsípődjön.

Nem a gumi kopik. A hátrafele keskenyedő rész az egyik csizmán eléggé eláll a talptól

A bokát és a sarokcsontot műanyagbetét, a sípcsontot ívelt karbonlemez védi. Az orrészen gumis hatású paca található, ez a váltó koptató hatása ellen dolgozik. A sérülékeny cipzárt egy hosszú tépőzáras szakasz takarja, ami egyrészt vízzáró, másrészt nem engedi a koszt a fogak közé jutni.

Összességében elégedett vagyok vele, az olyan apróságok, mint a kajlán álló koptatóvas, nem zavarnak. Az elején tényleg aggódtam, hogy a megfelelő talpméret ellenére hordatatlan lesz, de pár nap alatt összeszoktunk. Nem nyiszog, varrásait és ragasztását tartja. Védőerejét még nem próbáltam ki, de kinéz annyira masszívnak, hogy bizalommal húzzam fel az immár idomult csizmát.

Karbon nélkül manapság sport sincsen - a sípcsontot védi az ívelt lemez

Magas lábfejűek, kacskák és patások ne két percre próbálják fel. Tudom, hogy nem lehet minden motorosboltban órákig kávézva ücsörögni, de nem biztonságos, ha később zsibbadt lábbal kezeljük a féket meg a váltót. Talán én is jobban jártam volna egy számmal nagyobb és lúdtalpbetéttel kitömött párral, kevesebb lett volna a harc. Igaz, a végén legyőztem, már az enyém.