Kardok, csontok és halálfejek

2009.11.18. 10:07
23 hozzászólás

Fehér motorhoz nem mutat rosszul az IXS Tortuga felső

A nyolcvanas évek tehetnek róla: valami idióta divatba hozta a neonszíneket, ahonnan már csak kis lépés volt a bugyuta minták használata. A krosszpályákon bolondnak öltözött motorosok ugrattak, szerintem Steve McQueen hentergett volna a röhögéstől, ha látja a sok bazári majmot.

A Crater nadrág csíkjai messziről az Adidas mackóalsókéra emlékeztetnek

A kilencvenes évekre visszavettek a sok ciklámenből meg libazöldből, de a hülye minták megmaradtak, sőt föl is erősödtek – a Zs-kategóriás metálzenekarok vizuális kliséi lassan beszivárogtak a terepes divatba.

Oké, persze nem a bőrdzsekire meg a rojtos gatyóra gondolok, abban a chopperes kollégák parádéznak előszeretettel; a mintákat vették át a ruhatervezők. Hirtelen mindenhol halálfejek, szörnyek meg mindenféle félvilági szerzetek lettek – talán a természetvédelmi területeket jogosan óvó erdészeket kéne megfélemlíteni?

Tíz koponya van rajta: a kalózos az egyik legnagyobb

Az IXS felsőm is e dizájn jegyében született, bevallom, annyira nem örülök neki. A Tortuga fantázianevű cross pulcsin tíz koponya van: öt elöl, öt hátul – magam is meglepődtem, mikor két mondat leírása között az előbb megszámoltam.

Minél feketébbet szerettem volna, ami részben sikerült is: a fehér minták a mellén és a hátán vannak, csupán egy kevés aranyszín festék oldja a monokróm színvilágot. A Tortuga név a karib-tengerre utal, tudják: kalózok, kincsek, ezazamaz. A Velvetes kolléganők rendszeresen kikacagtak, mikor ebben estem be az irodába, igaz, mindig alatta volt a komplett páncéling; ami alapból transzformeresen esetlenné teszi az embert.

A karok alja és a hón könnyen átszellőzik a lyukacskák miatt

Bevallom, a mintákat én már megszoktam: máig nem találtam egyszínű feketét, sötétszürkét, okkersárgát vagy pirosat. Korábban ugyan Csehországban láttam nagyon retró Jawa meg ČZ versenyinget, de akkor valamiért nem csaptam le rá – máig bánom, azóta sem találok olyat.

A koponyákon túllépve kifejezetten szeretem: a poliészter könnyen szellőzik, az kar alatti részek lyuggatott anyagúak. Nem szívja be az izzadságot és pikk-pakk mosható, ha összedzsuvázom: napon percek alatt megszárad. Az első komolyabb terepes eséskor azt hittem, biztosan szétreped – azóta már többször is hemperegtem benne: erős, könnyű és tartós. Nekem bevált.

A fehér betétek könnyen koszolódnak, de a műszálas ruha könnyen tisztítható

Crater fantázianevű, szintén IXS gatyót használok mellé: ez kifejezetten krossznadrág, éppen ezért könnyű, szellős, mindemellett kellően erős is. Szára pont annyira bő, hogy aláférjen a térd- és sípcsontprotektor, de hiba nélkül betűrhető a Hebo csizmámba.

Mivel a fehér kis betét a comboknál kevéssé zavaró, nyáron nem csak terepen, hanem városban is gyakran használtam: anyaga erős poliamid, biztos, hogy jobban tűrné az aszfaltos csúszást, mint a farmer. Az 1000D Airguard rendszer a felületen át biztosít kiváló ventilációt, nem kell attól tartani, hogy befülled az ágyék vagy patakokban izzad a comb – aki nem ódzkodik magára csatolni egy térdvédőt, bátran használja a táblán innen is: lassú araszoláskor szeretni fogja.

A lábszárnál méhsejtmintás a poliamid textília

A fenéknél erősített, a csípőt vékony szivacspárna védi, hátulról talán pelenkásan hat, de kit érdekel? Nem látom a saját seggemet. A vádli belső részénél kopásálló betétet találunk, nem kell félni attól, hogy a folyamatos súrlódás közben motorunk kilyukasztja a nadrágot. A belső bélés hálós, a külsővel együtt kellően bő, sehol sem tapad feleslegesen. A slicchez erős műanyag cipzárt és fogazott, többállású zárat rögzítettek: gyorsan kioldható, mégis erős megoldás.

Mivel nem endurós ruha, ezért zsebek nincsenek rajta: pénztárcát és kulcsokat muszáj táskába vagy kabátba rakni. Persze tudom, krosszozás közben ezekre van legkevésbé szükség, de legalább egy pántnak örültem volna, ahová a karabinert akaszthatom.

A zár gyorsan ki- és bekapcsolható: nem oldódik ki, nem kell aggódni, hogy lecsúszik a nadrág

Szélvédelem szempontjából utcára csak melegben jó, de ugyebár terepes viháncoláskor nem szokott fázni az ember: a folyamatos mozgás odébb tolja a hőküszöböt – legutóbb nyolc fokban, a dombok között csalinkázva sem éreztem szükségét a termóalsónak. Csak megállás után, de akkor nagyon.

Esővédelme gyakorlatilag nincs, cserébe hamar megszárad: könnyű, erős és sokat tűrő ruhadarab. A varrása rendkívül komoly, a kisebb bukások és csúszások ellenére sehol sem találtam rajta kopást.

A vádli belső részénél kopásálló betét található: nem lyukasztja át a súrlódó váz sem

A pulóver kiskerára 16400, a nadrágé pedig 53000 forint – annak ellenére, hogy a svájci IXS inkább az utcai motorosoknak termel, nincs okom panaszra: minőségi és tartós ruhaneműk. Azon, hogy a halálfejes krikszkrakszok miatt kigömbölyödött, kalózkodó bohócnak nézek ki, már túltettem magam – amíg nincs meg a vágyott ČZ 380 Falta replika, addig elleszek ebben az ingben; a gatya utána is maradhat.