2009.12.11. 16:13

A kis tok sokkal elegánsabb, mint vattapamacsok után kutatni a kabátzsebben

Ender Baba, újságíró kollégám rám nézett, mondott valamit, én meg visszakérdeztem, hogy tessék? Ő elmondta másodszor is, ekkor már eljutott néhány szó a tudatomig. Látta, hogy bambán bámulok, emelt hangon megkérdezte, hogy jó les-e a leadott cikke. Végre minden szavát értettem, cserébe az egész szerkesztőség ránézett, és szóltak, hogy ne üvöltsön.

„Tudtad, hogy a motorosok süketek?” – váltott témát és kíváncsian bámult gombszemével. Hittem is, nem is, úgyhogy magával cipelt a Fül-Orr-Gégészeti Klinika audiológiai laboratóriumába; előtte megnyíltak a kapuk, hisz orvostanhallgató. A számítógépes vizsgálatok eredményét nem lehetett elmismásolni, ha süket nem is, de sérült hallású vagyok.

A motorozás az oka. Nyitott sisakban vagy felhajtott állrésszel nyomom évek óta, pedig egy átlagos bukóban százzal hajtva 95-98 decibel terheli a fület. Ez már negyed órás cirkálás után halláskárosodáshoz vezet, nem beszélve a 140-150-es tempónál fellépő 102-105 decibelről – akkor már a harmadik vagy negyedik perc is odacsap.

Aki nem akar megsüketülni, próbálja ki bátran

Miután Ender a fél országgal tudatta, hogy nekem hiába beszél, megkeresett minket a MotoSafe füldugó forgalmazója. Igaz, hogy már benne jártunk az őszben, de csak sikerült annyit gurulni, hogy véleményt alkothassak: még sosem teszteltünk ilyen kicsi, alig két centis tárgyat.

Az első úton azt vettem észre, hogy gyorshajtok – a megszokott üvöltés hiánya önkéntelenül is arra ösztönzött, hogy csavarjak egyet a gázmarkolaton. 50-60 kilométer után megszoktam a nagyon is kellemes módon lecsökkent zajt, onnantól már nem tréfált meg. Kifejezetten hatékonyan szűrte ki a szél ártalmas hangjait, ellenben a körülöttem közlekedőket nem nyomta el.

A „légolajos” Suzukim mechanikus zajai viszont ijesztően megnőttek, komolyan aggódtam, hogy valami baja van a GS1200SS-nek. Most már tudom, hogy micsoda kelepelés jön ki az ősöreg GSX-R blokkból, ha nem téveszti meg fülem a zaj folyamatos kábítása.

A sárga szűrő kisebb zajterheléshez való

Tankoláskor azt hittem, hogy majd ki kell vennem. Amikor a sisakot magamon hagyva beballagtam a kasszához, tompábban ugyan, de hallottam annyira, hogy rávágjam: nincs pontgyűjtő kártyám és nem is szeretnék.

Már kipróbálás előtt is simán elhittem, hogy hasznos lesz, de azt hittem, gyűlölni fogom – még a walkman hangszóróját sem bírom ki a fülemben. Az sem szorít és nem is nyom, mégsem szeretem. Ellenben a MotoSafe egy idő után tényleg észrevétlenné válik: hőre lágyuló hajlékony gumis anyagból készült, így hamar felveszi a hallójárat formáját. A szivacsos munkavédelmi dugókkal ellentétben ez szellőzik, nem érzem úgy, mintha hízott denevérekkel megtömött cseppkőbarlang tátongana fejemben.

Alig két centi, kényelmes a viselése

A használati utasítás időnkénti mosást javasol, én eddig egyszer öblítettem át szappanos vízzel. A fehér ernyős rész közepében található szűrőből kétfélét adtak a kis, kulcstartóra csatolható szütyőhöz. A sárga több zajt enged át, a zöld erősebben szigetel – mivel gépem sem halk, a sisakom sem a legizoláltabb, ezért alapból az utóbbit használom.

A hosszú autópálya-szakaszokon, ahol gyorsabb tempót diktálok, ideális – eddig többször előfordult, hogy megfájdult a fejem a zúgástól. Túrázóknak, fülfájósoknak ideális, komolyan sajnálom, hogy nem tizennyolc éves koromban próbáltam ki először: 8125 forintot megért volna, hogy még most is halljam, mit kérdezget folyton Ender Baba.
 

Ender Gábor megjegyzése: a fül-orr-gégészeti szakrendelésen is igényelhetünk egyedi, fülünkhöz és a használati körülményhez igazított füldugókat. Ennek ára nagyjából ötezer forint.