Te jó ég, négycsillagos a sisakom?!

2011.08.15. 07:14


Mióta Winklernek új blogja van (Napszemüveg blog), egyetlen napszemüveg sincs biztonságban a környezetében. Azonnal lecsapott az új Lidl-es napszemüvegemre is, amit kizárólag azért vettem (ezerszázvalamennyiért:), hogy a bukóban tudjak felhajtott plexivel motorozni anélkül, hogy a szemem megtelne a levegőben röpködő mindenféle állattal, porral, satöbbivel.

Winkler, annak illusztrálására, hogy mekkora rajongója vagyok a Lidl termékeinek, belinkelte az írásba a Szart csakis olcsón című posztomat, amit ezek szerint ő is félreértett. Holott szerintem a Lidlben nagy figyelemmel kell válogatni, mert az ember könnyen beleszalad a magdarabos mirelit meggybe, és aztán várhatja, mikor lesz akciós a műfogsor-ragasztó.

IMG 9629

Ha már Winkler belinkelte, ránéztem a régi posztomra, mert néha hónapokkal később is érkezik egy-egy jó komment. És lám, most is találtam egy érdekeset, Gzula [HUN] kommentelőtől. Aszondja:

 

>Papptibi: sharp.direct.gov.uk/testsratings/viper-rs-101

Nem ez a Lidlis, csak más néven?

Megnéztem. Aztán megnéztem máshol. Szétgugliztam a világ összes képét a Viper RS-101-esről, és arra jutottam, hogy bizony, ez az. Ál-lidis sisak az angol piacon, egy Bluetooth-kihangosítóval megspékelve.

Mert kell valamilyen selling point, ne csupán egy gyanús kínai izé legyen. Gondolom, a Bluetooth-cucc legalább háromszáz forinttal növelte a beszerzési árat, de a vége így is megállt 70 font alatt. Ami mai árfolyamon huszonkét rugó. Én úgy 13-14 ezerért vettem, ami kevesebb, mint a Schuberth C3-nál a neonsárga szín felára!

Tartalék plexit adtak hozzá, viszonylag egyszerű levenni és cserélni

Nos, ez az álcázott, kihangosítós lidis sisak Viper RS-101 néven a brit Sharp teszten négy csillagot kapott. Mi van??!

Persze sokan állítják, hogy hülyeség a Sharp teszt, főleg azok, akiknek a termékei rossz minősítést kapnak. Ha én lennék a Schuberth, én is ezt hajtogatnám, amikor a csúcstermékeim három csillagot kapnak, mint például a C3. Minekután az elődje, a C2 megkapta a négyet. A visszalépés sikeres, nemcsak a Sharp teszten, hanem a gyakorlatban is. Tudom, mert az irodában velem szemben ül egy C2 és C3 tulajdonos: Winkler. Meg is írta. Bár a Lidl is mondhatná a legendásan csendes Schuberth-ekről, hogy a fejdummy fülébe szerelt mikrofonnal méricskélt decibel nem az igazi, pláne nem az A-szűrővel. Mivel az égvilágon semmit nem mutat az ember által érzékelt zajosságból.

A bukósisakok biztonságossága a Sharp előtt tényleg kizárólag vallási kérdés volt. És mint minden olyan területen, ahol a gyártók marketingesei a papok, elég komoly turbulencia kerekedik, amikor a bilibe belepottyan egy ilyen Sharp-teszt kaliberű dolog. Mivel összehasonlíthatókká válnak az addig szájhősködéssel és okos szponzorációval felépített nimbuszok.

Persze igazán jó teszt nincs, pláne nem laboratóriumban. Bizonyos dolgokat lehet mérni, ahogy a Sharp is teszi: például kisebb (6 m/s) és nagyobb ütközési sebességgel (8,5 m/s) is, mint az az ECE R 22.05 szabvány előírja (7,5 m/s). A Sharp erénye, hogy nemcsak a sisak energiaelnyelő képességét vizsgálja a növelt sebességgel (azaz nem csupán agyra ható lassulást), hanem a nyakcsigolyákra ható terhelést is, ferde felületen, ahol a súrlódás próbálja letekerni az ember fejét a nyakáról. Mindezt hatféle fejmérettel – igaz, ugyanezek a fejméretek szerepelnek az ECE-szabványban is. Az is tetszik, hogy nem a gyártótól kapják a tesztpéldányokat, hanem elmennek a boltba és megveszik, nehogy manipulálhatók legyenek a tesztek.

Ami itt előkerül, az nem túl szép

Viszont a Sharpnál sem vizsgálják, hogy mondjuk mi bírja átütni a sisak héját, mert mint mondják, a fő halálok az agyat érő túl nagy lassulás. Továbbá, az ilyen laborteszteken az sem derül ki, hogy a nagy bumm után a másodlagos ütközéseket hogy tűri a sisak.

Hiába: a statisztika nagy úr, és aki mellényúl a megfelelő balesettípus kiválasztásakor, az megszívta.

Visszatérve a szupermarket-sisakok végtelen horizontjára, olcsó sisakot akartam, mert nem terveztem az állandó használatát. Az volt a cél, hogy legyen kéznél valami, ha befigyel egy-egy tesztrobogó. Hozzáteszem, amikor megvettem, előtte letöltöttem a 22.05-ös szabványt és elolvastam. Gondoltam, ha mindezt tudja a Lidl sisakja (amelyet ráadásul Németországban minősítettek, nem pedig egy tévedésből az EU-ba beengedett tagállamban), akkor nagy gáz nem lehet. Igaz, a plexi E-jele spanyol, de erre sincs panaszom, meglepően karcálló, bő két év alatt egyetlen karmolást kapott.

Egyetlen karc, egy leesés nyomán. Mikrokarcok gyakorlatilag nincsenek

Szabvány ide, vagy oda, persze az ember seggében ott a zabszem, hogy az én sisakom nem olyan, mint az a sok drága cucc a GSX-R-es srácok fején, ezért óvatosan közlekedtem, mintha százezerért vettem volna.

B Square 16

Talán ezért sem lenne reális, ha kizárólag a valódi balesetek következményeit vizsgálnák, mivel az én sisakom a legjobb-típusú elbizakodottság már önmagában meghamisíthatja az eredményeket. Ahogy a Saabnál is hiába hajtogatták, hogy a mi autóinkban halnak meg a legkevesebben: a vevőik többsége a szigorú 110-120 km/órás korlátozás mellett (Svédország, USA) használta az autót, ráadásul nyugodtabb emberek is az átlagnál. Ebből még nem következik, hogy a korlátozás nélküli autobahnokon tépő Mercik kevésbé biztonságosak, pusztán azért, mert súlyosabb balesetek elszenvedői.

Tévedés ne essék, nem azt szeretném levezetni, hogy a hivatalos nevén B-Square sisak jobb, mint a Schuberth C3. Egy nagy frászt. Csupán egyetlen szempont szerint jobb, bár ez a legnagyobb ciki egy ekkora névtől. Pláne, hogy kétcsillagos gyártmányuk is van.

Az én csomagomba M-es tartalék arcpárna jutott a bolti felfordulásban, pedig a sisakom L-es

Nyilván a Schuberth sisakokat sem hülyék tervezik, és Winkler nyavalygásai ellenére mondom, hogy minden egyes atomja minőségibb, mint a Lidl sisaké, továbbá garantáltan töredéke a zaj benne. A Motorrad tesztjét például a C3 megnyerte, náluk a zaj, az aerodinamika, a tömeg, a kivitel és a kezelhetőség is szempont a biztonság mellett. Igaz, a Motorrad az ECE szabvány mérései szerint minősíti a biztonságot – de ebből a szempontból a Schuberth ugyanannyit tudott, mint a mezőny vége, és a középmezőnyben páran lényegesen több pontot kaptak nála.

Bevallom, terveztem a Lidl-sisak lecserélését, de ezt most kicsit elhalasztottam, mivel a biztonsági zabszem már nem szúr olyan sürgetően. Mindez semmit sem változtat azon, hogy a sisak kivitele igénytelen. A bélésanyagok csak messziről olyan szépek, mint a neves márkáknál, de a mosható bélést kiszedve az ember csodákat láthat ad-hoc varrásokból, igénytelenül nyiszatolt műanyagokból. (Bár minek legyen ott szép, ahol nem látszik?)

VW-stratégia: ami nem látszik, az lehet randa

Az áll-rész egyre jobban nyöszörög és nyikorogva nyílik fel. Ahogy már korábban is írtam, 110 fölött szinte használhatatlan, annyira zajos és huzatos. Csikós mesélte, hogy a szerelője, Karesz is vett egyet, és állhatatos melóval az összes rést és hézagot letömítette: hirtelen lett egy csendes és huzatmentes sisakja. Hát, én erre nem vagyok hajlandó. Azt viszont megnyugodva tapasztaltam, hogy az állszíj már nem lazul ki valamiért, mint eleinte. De ettől függetlenül lehetne valami normálisabb csatja.

Úgy tűnik, a Motowell neve alatt még kapható ez a régebbi bukó, a Lidl már nem forgalmazza. Helyette egy új modell jelent meg az akciós katalógusokban tavasszal, 18 ezerért. Ez is felnyitható állvédős, de ebben már van beépített napszemüveg is, és hat deka parizer súlyával könnyebb is. Matt fekete színben kapható, szintén Kínában készül és véletlenül egy kísértetiesen hasonló modell létezik a Motowellnél is, Bluetooth-szal kiegészítve FU3B néven.

Az áron kívül a kutyát sem érdeklik a részletek? Azért egy közepes biztonságot ez is nyújt, ami megnyugtató

Gondoltam, megnézem, hátha árulják Viper néven is. Na, mit tippelnek? Igen, RS-V121 a kódja. Sőt, Sharp tesztje is van, az eredmény: három csillag. Úgy látom, beérik az aktuális Schuberth csúcsbukó szintjével, semmiképp sem szeretnének a németek lelkébe gázolni.

(Ui: Köszönet Gzula [HUN]-nak a linkért. Természetesen elképzelhető, hogy a hasonlóság ellenére a Lidlben árult sisakok nem azonosak a Viper és a Motowell sisakokkal. Ki tudja. A Sharp linkjeit azért nem tettem be az írásba, mert a Sharp oldala napok óta elérhetetlen. Lehet, hogy zavargásokban ellopódtak a szerverek?)