2011.11.22. 15:18

Sokan nemzeti tragédiaként fogták fel a magyar motorgyártás bedőlését. Felesleges belemenni a szocialista nemzetgazdaság működésébe, de volt alapja a termelés felfüggesztésének, igaz, nagy adag akarattal és korszerű piaci gondolkodással menthető lett volna a Pannonia.

Jó érzés arról ábrándozni, hogy a csepeli nejlonzoknis elvtársak elfogadják a Yamaha ajánlatát, de sajnos nem így történt – csak álmainkban lehetünk ipari nagyhatalom. Az 1975-ös bezárás nem csak a motorszerető embereket, de a munkásokat és mérnököket is megrendítette. Kende Márta filmje ezeknek a napoknak állít emléket.

A dokumentum vágatlan – sajnos bemutatása előtt elgáncsolták a cenzorok. Nem véletlen, ez egy óriási celluloid kérdőjel, amely a hazai politikusoknak szegezi a kérdést: miért? Az, hogy most megnézhető, az, hogy felkerült az internetre, csak a hazai veteránszerető embereknek köszönhető, hisz ők buzdították a riporternő fiát, hogy ásassa elő a filmgyári archívumból.

A hazai pannoniás körök ismert arcai, Lakner Pál, Fritz György és Pesz János (az idén elhunyt egykori alkalmazott biztatására került elő az itt látott film) is felbukkannak, de olyan csodálatos prototípusokat is megfigyelhetünk, mint a P24, P11 vagy a P21 Luxus. Ezek, a kor színvonalán is aránylag korszerű motorok sajnos már nem kerültek gyártásba – a mérnökök által rohammunkában megteremtett konstrukciók kevesek voltak a politikai döntéssel szemben.

Aki egy kicsit is szereti a magyar motorokat nézze meg a filmet. Szomorú, de igaz. A gyárat túlélte a rajongók szeretete, amely mára töretlen, sőt romantikája évről-évre erősebb. Ennek bizonysága a néhány napja tízévessé vált Pannónia fórum - akinek kérdése van, náluk bátran felteheti.