Veterán motor, V12: gyorsabb a félelemnél!

2015.02.03. 14:39

6.JPG

A Honda CBX1000-ese hatalmas megdöbbenést váltott ki a nyolcvanas évek elején. Az akkori fegyverkezési versenyben már meghaladták az ezer köbcentis lökettérfogatot, és a teljesítmény próbálták felfelé tornázni, anélkül, hogy a súllyal különösebben törődtek volna. 

7.JPG
Az UJM motoroknál sztenderd lett a sor négyes elrendezés. (Még a Honda V4 korszaka előtt járunk.) És akkor a Honda bedobta a sor hatost.

2.JPG

A csodálatos léghűtéses hathengeres legenda lett annak ellenére, hogy pont annyira vált be, mint amennyire manapság ilyesmit gyártanak. Konkrétan a Honda 1978 és 82 között gyártotta, egy kicsit küzdött vele a Kawasaki vízhűtéssel '79-ben. Az úttőrő a Benelli volt, az 1972-ben megjelent 750, majd 900-ra fúrt SEI típuson. A 90-es évekre ezeknek a motoroknak nyoma sem maradt, amíg az autóinál kedvelt sorhat koncepciót át nem emelte a BMW a K 1600-as gyors túragőzösbe.

1.JPG
Mindez lényegtelen ahhoz képet, hogy vannak olyan emberek, akik nem elégednek megy egy méregdrága,kuriózum CBX1000 birtoklásával, hanem hozzáépítenek még 6 hengert.

3.JPG
Igen, jól olvasod: V12. Elképesztő műszaki felkészültség kell ahhoz, hogy valaki egy ilyet összehozzon. Andreas Georgeades, Dél-afrikai születésű, ma Dél-Kaliforniában élő ex-motorversenyző fogott két darab CBX blokkot és összerakta őket. Pontosabban egy közös főtengelyre és alapra épített két CBX hengersort, amelyből az egyik függőleges, a másik előre dől, mint egy Ducatin. Semmi számítógépes tervezés: pár vázlat készítése után a műhelyében megvalósította.

4.JPG
A számok rémesek: 12 a négybe kipufogó. 48 szelep. 12 a háromba légszívó torok, amely három Weber karburátorhoz tartozik. És ami a lényeg: 2000 köbcenti. 

 
Andreasnak nem ez az első örült motorja: épített már Ferrari motoros gépeket is. A szokásos "milyen gyors" kérdésre a sztenderd válasza: jóval gyorsabb a félelemnél.