A szomorú történetek szép tárgyakat hagynak maguk után

2015.09.18. 11:08

Az Ilmor Engineering egy azok közül a cégek közül, amiket csak a MotoGP és Formula 1 bokszutcáiban emlegetnek. A fő profiljuk az F1-es és IndyCar versenyautókba motorokat építeni, de emellett foglalkoztatja őket a repülőgépipar, illetve hajókhoz is raknak össze blokkokat. Plusz még komoly kutatási projekteket futtatnak, ezek közül az ötütemű motor a leginkább felkapott: 700 köbcentiből, turbóval 130 lóerőt és 166 Nm-t szednek elő 14,5:1-es kompresszió mellett. Minket viszont mégsem ez érdekel, hanem ez a blokk.

Nem hinném, hogy ránézésre bárki megmondaná, hogy miért baromi nagy királyság, ha valakinek van egy ilyenje.

Ezt a 800 köbcentis V4-est, még 2006-ban építették, kimondottan a következő évben életbe lépő, teljesen új MotoGP szabályoknak megfelelően – korábban legfeljebb 490 köbcentis kétütemű vagy legfeljebb 990 köbcentis négyütemű motorokkal lehetett menni, 2007-től viszont kinyírták a királykategóriás kétüteműeket, a négyüteműek lökettérfogatát pedig 800 köbcentiben maximalizálták.

A motor az Ilmor X3-ba került, ami az Ilmor Engineering társalapítójának, Mario Illiennek és Eskil Suternek, a Suter Racing Technology alapítójának a közös projektjeként indult. A buliba Illien bedobta a világbajnok F1-es motor építése közben szerzett tapasztalatait, míg Suter a vázak specialistája, egy időben az ő cége volt a Kawasaki MotoGP csapatának a váz-beszállítója.

Pilótának Garry McCoy-t szerződtették le, aki tetemes mennyiségű versenytapasztalattal bírt, hiszen egyaránt nyert futamot a 125-ös és az 500-as világbajnokságon is, később pedig a Superbike VB-n ment. Az X3 2006-ban a portugál nagydíjon debütált, akkor szabadkártyával álltak rajthoz, majd két héttel később, Valenciában is indultak – ezek inkább tesztelések voltak számukra, semmint éles versenyek, de mind a motor, mind McCoy teljesítménye meghaladta a várakozásokat. Az Ilmor ekkor megszerezte első két világbajnoki pontját – ezek voltak a világon az első, 800 köbcentis motorral szerzett világbajnoki pontok.

A 2007-es szezonra készülve még McCoy volt a tesztpilóta, és nagyon sokáig úgy nézett ki, hogy ő is fog versenyezni, de végül Adrew Pitt és Jeremy McWilliams lettek a csapat pilótái. Pitt akkor már SBK-ban a Supersport kategória (a nagyon durván bereszelt hatszázasok) világbajnoka volt, 2008-ban pedig megismételte a bravúrt. McWilliams ugyan nem lett soha világbajnok, de Scott Redding feltűnéséig ő volt a legjobb brit pilóta a MotoGP-ben. Végül 2007-ben egy futam után finanszírozási gondok miatt az Ilmor kiszállt a GP-ből, és már nem is tértek vissza többet.

Ez így szomorú történet, de ennek eredményeként egészen pontosan lehet tudni, hogy mi volt az, amit a 800-as korszak gépei tudtak. Az Ilmor V4-ese 215 lóerőt adott le 18 ezres fordulatnál.

Aztán 2009-ben az Aprilia SXV blokkjával árulták az X3 vázat és futóművet.