2016.02.19. 06:07 Módosítva: 2016.02.19. 11:22

Naná, hogy pont most nincs hideg. Végre ki tudnám próbálni a fűtött plexis sisakot, de nem lehet, mert épp a február elején zavarodottan hazaköltöző gólyák raknak fészket a motoromra. De nem csüggedek, az elmúlt évek tapasztalat alapján akár március 15-én is lehet hóvihar. Amíg az emberek átülnek egy másik autóba, én majd páramentes plexivel gyönyörködöm a tájban.

Először tavaly, az Elefantentreffenen láttam fűtött plexijű sisakot, az egy házibarkács cucc volt, a pinlockra feltekert ellenálláshuzal fűtötte le a plexire csapódó párát. Az ilyen filléres megoldások nagyon tetszenek, de az emberek 99 százaléka nem áll neki otthon plexifűtést kendácsolni, mert nem értenek hozzá, esetleg nincs rá idejük, vagy szerszámuk, illetve ez így együtt, egyszerre. Na, rajtuk segít ez a komplett sisak, amit a mannheimi börzén, a német forgalmazó standján láttam meg. Annyi bütykölni való azért akad vele, hogy rá kell kötni a motor elektromos rendszerére (tehát 12 voltos a fűtés). Persze ez sem megy mindenkinek, de bármelyik szerelő megoldja pillanatok alatt.

Mit tud ez a 299 eurós, felhajtható állrészű, fűthető plexivel szerelt,  sisak, németül Heizvisierhelm? A hasonló nevű forgalmazó oldaláról persze lehet klasszikus integrál-sisakokat is rendelni, de én a szemüvegem miatt nagyon sok éve felhajthatóst használok. Igen, tudom, nehezebb, mint egy integrál, ez van, elviselem. Mondjuk ez a SOL sisak (SM-1) elég súlyos darab, igaz, nincs feltüntetve a súlya, de az otthoni konyhai mérleg 1900 grammot mutatott. Ez az eddig használt sisakom 1600 grammjánál annyival több, hogy kézben tartva is érezni a különbséget.

Biztosan nem a plexifűtés miatt ilyen súlyos, és a villogó LED-ek illetve az elemek sem nyomnak önmagukban valami sokat, de ezek, együtt az extra vastag béléssel, a lehelet-terelővel, az álltakaróval, a sok szellőzővel már kiadhatják a különbséget. Igen, piros LED-ek is vannak a sisak hőre lágyuló műanyag héjába a tarkónál, amik villoghatnak vagy folyamatosan világíthatnak, ha bekapcsolja őket az ember. Elsőre parasztvakításnak tűnhet, de ha figyelembe vesszük, hogy a sisakot alapvetően téli használatra szánták, sőt motorosszánra, quadra is ajánlják, nagyon nem hülyeség, ha rossz látási viszonyok mellett ennyivel növelik a láthatóságunkat.

A sisak szellőzését nem vették félvállról, az állrészen összesen négy, nyitható-csukható beömlő, a homlokrészen másik négy, szabályozható beömlő van, a tarkónál hat szabályozható és két állandóan nyitott szellőzőrács található. A LED-eket árammal ellátó AAA elemeket a napszemüveg mozgató sínje mögötti rekeszben vannak, egyszerű a cseréjük. A plexi fűtését a külső és belső rétegek közé beragasztott fűtőelemek oldják meg, amik bár jól észrevehetőek, de hamarabb kiszúrja az ember a két plexiréteget rögzítő és tömítő szivacs-csíkot. A plexi bal szélén található a tápellátás csatlakozója, ha kapja az áramot, egy világító zöld LED jelzi, hogy épp működik a plexifűtés.

A bélés anyaga DuPont Coolmax, ami érdekes módon többekben azt az érzést keltette, hogy nem minőségi anyag – nekem nincs vele semmi bajom, a tapintása kicsit műszálas, de ha tudja a nedvesség- és páraelvezetést, amit a leírása ígér, nekem megfelel. A füleknél kis zsebek vannak kialakítva, ezek kényelmesebbé teszik a viselést, illetve itt találhatunk a hangszórók számára kialakított bemélyedéseket is – nem okozhat gondot egy kihangosító beszerelése sem. Amit nekem nehéz lesz megszoknom, az a D-gyűrűs állszíj. Tudom, hogy ez a legbiztonságosabb megoldás, de a hétköznapokban sokkal kényelmesebbek a csatos megoldások, pikk-pakk felkattintja az ember, egy mozdulattal széthúzza. Ennél a dupla-D sokkal macerásabb.

Az állrész tetejére patentozott lehelet-terelőt minden állrész-felhajtás után újra el kell igazgatni, cserébe átok jól működik. Egyrészről melegíti az arcot már maga az anyag is, meg ugye a kilélegzett levegő is fűti a képemet, a terelő pontos illeszkedéséről egy formázható betétlemez gondoskodik. Éppen ezért a plexi irányába is csak nagyon kevés párás levegőt enged fel. Lehajtott állvédővel talán még maszk sem kell, illetve csak bitang hidegben. Ráadásul a plexi körüli tömítések is elég szorosak – kicsit nehezebben is nyílik miattuk a plexi –, így a légrostélyok nyitásával-csukásával jól lehet szabályozni a sisak mikroklímáját, nem sok fals cúg jön be. Már ugye elvileg, mert próbálni még nem volt módom, január közepén érkezett meg a sisak, közben volt egy kis villanyautózás, egyéb dolgok, hidegben-fagyban motorozás viszont nem. Most meg itt a februári tavasz.

De nem is baj, mert azt tervezem, nem csak a robogóra kötöm rá a plexifűtést, de keresek valami megfelelő méretű és kapacitású 12 voltos akksit. Szeretném megtudni, vajon lehet-e motorra kötött köldökzsinór nélkül működtetni a cuccot, és ha igen, meddig. Mert sajnos a fűtőelemek áramfelvételéről nem írnak sehol semmit, csak annyi támpontunk van, hogy a lengőbiztosíték 2 amperes, tehát annál többet nem vehet fel.

Most már tényleg csak egy kis hideg, esetleg hó kellene. Ha megint jön egy márciusi hóvihar, amíg mások Pintér Sándor SMS-ét olvasgatják, én kemény tesztelésbe fogok.