Találd meg a tíz apró különbséget a versenygépek között

2016.06.22. 17:11

Az endurance világbajnokság elég kemény történet, és az elmúlt másfél évtizedben a Suzuki volt a királya - 2001-ben még a Honda tudott nyerni az RC51-es VTR1000-rel, azóta viszont három kivétellel mindig a Suzuki nyert - maradékban a Yamaha. A francia GMT94 az R1-gyel 2004-ben és 2014-ben a leggyorsabb volt, a másik ütős yamahás csapat pedig a Yamaha Austria Racing Team (YART), ők 2009-ben álltak fel a dobogó tetejére.

Mindkét csapat komoly fenyegetést jelent idén is a Suzuki gyári alakulatára (SERT - Suzuki Endurance Racing Team) nézve, mindkettő Yamaha YZF-R1-gyel megy, ám motorjaik között elég sok különbség van, jól követhető rajtuk, hogy mekkor különbségek lehetnek R1 és R1 között. Az amerikai Asphalt and Rubber blog szedett össze képeket a versenygépekről, és hasonlította őket össze, az ő válogatásukból szemezek most én is néhány példát.

Apróság, de más a hátsó lámpájuk, a YART a gyári megoldásnál maradt, míg a GMT94 az erősebb fényű LED csíkokat szerelt fel. Ez egy olcsó módosítás, de nem tudom elképzelni, hogy mi indokolta (a gyári is LED-es), súlyt csak minimálisan lehet spórolni rajta. Az Endurance vb-n egyébként nagyon szigorú előírások vonatkoznak a világításra.

A másik elég feltűnő különbség a kormányon elhelyezett kapcsolókban rejlik, a YART motorján a bal kéznél hét gombot is látni, míg a GMT94-nél csak hármat - sőt a francia csapatnál a kormánycsutkák is lényegesen hosszabbak.

Az osztrákok motorján a gomberdő egyébként a kipörgésgátlót, az egykerékekezés gátlót, a motorféket-kontrollt, a motor- és fojtószelep mappingot vezérli, tehát 160-nal lapon fordulva is folyamatosan állítható a motor viselkedése, de a három pilóta csere után is egyetlen gombnyomással behívhatja a stílusához leginkább illő beállításokat.

Az endurance versenygépekre egyébként két külön vezetéken futó áramkör kell a világításnak, a YART motorján ezeket takarja az R és az L kapcsoló, míg a GMT94-nél a Ligh1 és Light2 gombok. 

A franciák külön gombot tettek a gyorsváltó vezérlésének, míg az osztrákok a bokszutca limitert tették a fékkar oldalára - majdnem átsiklottam felette, a YART még gyorsgázt is használ.

A hosszútávú versenyeken kulcsfontosságú, hogy milyen gyorsan végeznek egy-egy szereléssel. Gumizáskor a felnit cserélik, és nagyon nem mindegy, hogy az mennyi időt vesz igénybe, ezért mindenki gyorszáras tengelyeket használ. Ezen a téren minimális a két motor között a különbség, egyedül az anyacsavarok másak, viszont mind a kettő a szabályoknak megfelelően titánötvözetből készült.

Nagyon érdekes, hogy a mindkét motornál oldhatóak a fékcsövek, tehát a fékfolyadék szétöntözése nélkül tudnak nyerget cserélni, ha valamiért szükségessé válik, mondjuk sérül egy esésnél.

Mások a lábtartók is, bár nem valószínű, hogy stratégiai különbség lenne, egyszerűen csak más a szponzor/beszállító - viszont emiatt máshogy szerelték be a gyorsváltót is, a YART-nál majdnem függőlegesen áll, míg a GMT94-nél átlósan helyezkedik el. Az osztrákoké mintha jobban védve lenne, egy esés során valószínűleg kevésbé sérülékeny.

Mindkét csapat Öhlins futóművet használ, nem véletlenül, a svéd gyártónak hatalmas tapasztalata van a versenyzésben, elképesztő mennyiségű adat áll rendelkezésükre, amik alapján nagyon hatékonyak az ideális beállítások megkeresésében - jó gátlót más is tud gyártani, a tudásbázis miatt lehet egyeduralkodó az Öhlins a MotoGP-ben.

Az viszont meglepő, hogy a YART versenygépén ott van egy kormánygátló a bal oldalon, míg a GMT94-nél vagy nincs egyáltalán, vagy más helyre szerelték. Simán lehet, hogy a franciák módosították a kormánynyakat, így a villaszöget és az utánfutást is.

A két csapat a védelemhez is eltérően állt hozzá, a GMT94 sokkal több karbon védőelemet használ, nem csak a blokk deknijeit, hanem az egész vázat beburkolták.

Az Endurance vb-t jelenleg egy suzukis csapat, a francia Team April Moto Motors Events vezeti, második az SRC Kawasaki, harmadik helyen a SERT áll - a GTM49 egyelőre az ötödik, a YART a hetedik. Még két verseny van hátra, a suzukai nyolcórás és a szintén nyolc órás Oschersleben.