Valahol itt kezdődik a megvehető szint

Teszt: MZone Neon

2017.03.24. 06:47

Az évek során úgy alakult, hogy csak zárt sisakot hordok, és erre biztatok mindenkit, aki motorra vagy robogóra ül. Árszintben sajnos lehetetlen meghúzni a határt – minőségben viszont nagyjából ez az, ami alá nem érdemes menni.

1550 gramm a tömege, ez nagyjából átlagosnak tekinthető, ami extra, hogy itt ebbe a tömegbe belefért a beépített napszemüveg is – hasonló felépítésű és méretű zárt sisakok ennél jellemzően 100-150 grammal nehezebbek. A kidolgozás nagyjából a Lidl/Aldi vonalon mozog, tisztességes varrásokkal és illesztésekkel. 

Megfelel az ECER 22-05-ös előírásnak, az állszíjon ott az E-jel, ha valami ezzel nem rendelkezik, azt megvenni is tilos, nemhogy forgalomban használni. A láthatósági szín ötven százalékban szintén biztonsági extra, a mintája is pofás, bár a jegyzőkönyv kedvéért legyen meg, hogy technikailag nem festés, hanem fólia, ez a kis karcokkal szemben ellenálló, illetve később fakul ki az UV sugárzástól, mint egy silány minőségű fényezés. Az olcsóság itt tetten is érhető, a szellőzők mellett látható pár apró gyűrődés.

A belseje átlagosnak mondható, nem selyem, de nem is borzasztó smirgli, nagyjából az ötvenezres árszint alatt ez elfogadható. A belseje könnyen kivehető és mosható, ezt a műveletet érdemes rendszeresen meglépni, tisztán tartva később kezd el mállani.

Gazdagon ellátták zárható szellőzőkkel, jutott az állhoz, a homlokhoz és kettő a fejtetőre, illetve van egy hátul, a sisak belsejében pedig egy csatorna fut végig, vagyis áramlik bent a levegő, hátul pedig távozik a pára. Komoly versenysisakok szellőzésével nem veszi fel a versenyt, de érezhetően mozog bent a levegő. A szellőzők tisztességesen, jól hallható kattanással záródnak – a fedelek kályhaezüst fényezése viszont hitvány, néhány próbaút után már látható, hogy idővel csúnya fekete kopások lesznek rajta. Mechanika tekintetében egyedül a homloknál lévő szellőző lóg ki a sorból, ott nem magát a takarót mozgatjuk, hanem egy kis pöcköt, nem szerencsés megoldás, könnyen eltömődik rovartetemmel, és onnantól egyállású lesz.

Hasznos apróság, hogy a plexit egy milliméternyit fel lehet pattintani, ami melegben extra szellőzést biztosít, télen pedig a pára eltávolításában nagy segítség. És ha már plexi: két mozdulattal le- és felszerelhető, ráadásul külön is kapható – én évente cserélem a sajátomon, a karcok főleg este, esőben és esti esőben a legzavaróbbak.

A beépített napszemüveg stabilan ül a helyén, nem bukik le magától, azonban csak tippelni lehet, hogy tízezer kilométer múlva milyen állapotban lesz. A rejtélyek kedvelőinek egy feladványt is kínálnak, még nem sikerült rájönnöm, miért van a felhajtott és a leengedett mellett egy köztes állása is. Külön-külön egyik torzítása sem zavaró, bár együtt azért van némi akváriumos hatás, közel sem annyira súlyos a helyzet, mint az aldis bukónál. A látószög zárt sisak szinten megfelelő, még az orrnál lévő páraterelő betét sem lóg bele – igaz, a kifújt levegőt sem tereli sehová – egyáltalán nem olyan érzés, mintha lőrésből figyelném a török sereget.

Az egyik legdurvább árnövelő tényező a zajszint, ugyanis nem belepakolt anyagokkal lehet csendessé tenni egy sisakot, hanem szélcsatornás tervezéssel. 26 ezerért ilyet nem kapunk, csupasz motoron városi-országúti körülmények között elviselhető. Rendszertanilag - zárt sisakok törzse, beépített napszemüvegesek osztálya, csatos szíjasok rendje - a túrasisakok közé tartozik, de a túra elég sok mindent jelenthet, emiatt inkább motorhoz lőném be: a 40-50 lóerős utcai gépekhez megfelel.

26 403 forint, de elsőre mindenki drágábbnak nézte - javasolnék egy minimalistább brandinget, akkor sokkal tovább titkolható lenne a kínai származás. Cserébe elfogadható minőségű, nem azt mondom, hogy versenypályára, vagy kétszáz lóerős motorra való, de ha meg kell jelölni a vállalható minimumot, akkor ez az.