Ez még lefut egy szezont
17 colos kerekedre 17-es gumit kell vásárolni. A szélességgel már lehet egy kicsit játszani.
Igazi óriás: 250-es Avon köpeny |
A tapadást, vizes-száraz úton való viselkedést,
urambocsá'
burn out közben előidézhető füstmennyiséget csak használat
során tapasztalhatjuk meg. A motorgumik ugye nem az olcsóságukról
híresek. Így a megvásárolt abroncs általában lefutja használható
futófelületét a gazdaállaton.
Elolvashatjuk a megjelent összehasonlító teszteket az egyes gumifajtákról. Ezeket persze vagy azonos motoron tesztelik, vagy nem. Ha azonos is az összehasonlító motor, nem biztos, hogy egy másik típuson is jobbank számít.
Eljött a csere ideje. |
Ismerőseinket faggatjuk, mit hallottak erről vagy arról a
gumiról, mik a tapasztalataik. Jönnek a rémhírek, kinek milyen
balesete volt a tapadó felület hibájából kifolyólag. Esések esőben,
defektek autópályán, kicsúszások kanyarokban és már el is
határoztad, hogy a "legminőségibb" gumit fogod megvásárolni.
A döntést befolyásoló harmadik tényező a piaci helyzet: mi kapható, mi van azonnal, és mit kell megrendelni. Ekkor az árak ismeretében elmész egy börzére és veszel egy 70%-osan kopott gumit, amit " ez még kibír egy szezon" szavakkal ad el addigi gazdája.
De mégis, milyen méretű gumit szereljünk a
motorunkra? Ha lehet, ragaszkodjunk a gyár által előírt méretekhez.
Egy gumiabroncsnál meghatározza a gyártó, hogy mekkora mérettől
meddig lehet felszerelni egy felnire. Az autóknál jóval tágabb ez a
mérethatár, mint a motoroknál.
Főleg
a régebbi konstrukciókra jellemző, hogy virsli hátsó kerékkel
szerelték. A látvány miatt előfordul, hogy keskeny felnire
raknak széles gumit. De az olyan irreális ívet kap, hogy nemhogy
nem lehet vele rendesen kanyarodni, de tök kerek lesz, nem fekszik
úgy, hogy azzal normálisan lehessen kanyarodni.
Példának nézzük a régi CBR1000-est. Gyárilag 150-es gumival gyártják, de a pacek kedvéért megkapja a 170-es gumit, aztán dönteni meg nem lehet vele. Nem beszélve arról, hogy a keskeny felni annyira összehúzza a gumit, hogy alig-alig mutat többet, mint az eredeti 150-es.
Becsúszhat hiba akkor is, ha nem csak gumit
vásárolunk nagyobbat, hanem felniből is sikerül bekendácsolnunk egy
megfelelő méretűt. Ekkor
jelentős menetstabilitást érhetnénk el, ha nem akadályozná a
régi váz, illetve lengővilla konstrukció. A mai lengővillákat
lényegesen nagyobb teljesítményre tervezték. Ezzel szemben a régi
drótvázak, sima U lengővillák a kor csúcsteljesítményéhez mérten,
azaz 80-100 lóerőhöz gyártották.
Ne ragadtassuk el magunkat túlzottan, mert nem csak a gumi van szűkre szabva. A dagadtabb gumi beleérhet a lengővillába, vagy a láncba. Míg oldaltámaszon állva úgy tűnik, passzent a kerék, boldog sóhaj, hogy éppen befért, menet közben érheti meglepetés a motorost. A sebességtől a gumi méretei változnak, nyúlik. A sárvédő, a láncvédő, a kerékállító és minden, ami beleér, megeszi a gumit. Sugárirányban érdemes 14 mm, oldalirányban 4 mm hézagot tartani, hogy a nagy sebességnél megnyúló gumi ne érjen bele a különböző alkatrészekbe.
Ha más méretű gumit rakunk fel,
a gumiméret hatással van a mért sebességre. Ha pl. kisebb a
gumi, csökken az adott fordulatszám - erre van kalibrálva a
sebességmérő műszer - mellett megtett út hossza, azaz többet mutat
az óra, mint amennyivel a valóságban megyünk, ugyanígy kisebb az
átlagfogyasztás, mint a valóságos.
Gumivásárlásnál figyeljünk, hogy első kerékre első gumit (front), hátsóra hátsót vegyünk (rear). A tömlő nélküli gumival szerelhető felnik (tubeless felirat utal erre) kialakítása másmilyen, mint a csak belsős gumival használhatóké. Az előbbin láthatunk egy úgynevezett peremvédőt. Ez a felni vájatában található hupli állítja meg a defektet kapott, és nyomása vesztett gumit, nehogy leforduljon a felniről. Nem egy életbiztosítás, csak lassítja a történéseket egy kicsit. Ez a tömlő nélküli felnik jellemzője. Ha ilyen nincs, csak a belsős megoldás használható.
Gery Rothwell azt szereti, ha füstöl |
Ha használt gumit veszünk, ne csak a méretet és
a minta mélységét vegyük figyelembe. A látszólag százszázalékos
gumi is okozhat meglepetést. Idővel olyan átalakuláson megy
keresztül a szerkezet, hogy a tapadási tulajdonságok extrém módon
megváltoznak. Elveszti a rugalmasságát, keményedik, és szélsőséges
esetekben az oldalfal megrepedezik, lényegében
mintha tömör műanyagon gurulnánk. A nagy forgalmazók 1 évig
tartják raktáron az új gumikat, és ha nyakukon maradt az áru,
kíméletlenül visszaküldik. Magunk és utasunk testi épségének
megőrzése végett 5-6 évesnél öregebb gumit ne szereljünk fel a
motorra.
Kivételt képeznek a "roadside-oló" királyok, akiknek a
csúszkálás a lételemük, de ők nem normálisak...
A gumi oldalfalán található feliratok magyarázata
Sebességhatárok
N 93 mph (150 km/h)
S 112 mph (180 km/h)
H 130 mph (210 km/h)
V 149 mph (240 km/h)
Z 149+ mph (240+ km/h)
ZR : Sebességhatár : 300 km/h
180/55ZR17 a gumiméretet jelöli.
180 mm széles a gumiabroncs.
55 a gumi magasságának és szélességének a viszonya, azaz a
peresség. A magasság 55%-a szélességnek (azaz 180*55/100=99 mm magas a
gumi oldalfala). A peresség a gumi stabilitására ad információt. Minél
alacsonyabb a gumi oldalfala annál nagyobb a stabilitása. A rugózási
komfort azonban annál jobb, minél nagyobb az oldalfal.
ZR jelzés a sebességkorlátokra utal. Esetünkben a gumi 300 km/h
határig ajánlott. (Lásd keretes táblázat.)
17 a felni átmérője col-ban. 1 col=25,4 mm
A gumi oldalán feltűntetik a maximális nyomást. Ez nem az ajánlott guminyomás! Azt a lengővillán, vagy az ülés alatt stb. található tábláról olvashatjuk le, vagy a kezelési kézikönyvből.
DOT-szám: Ebből kiderül, hogy mikor gyártották a gumit.
2000-ig három jegyű volt, az első két szám adta az adott év
munkahetének számát, a harmadik pedig hogy kilencven hányban gyártották
a gumit. Például: 256 jelölés az1996. 25.hetében gyártott gumikon van.
2000-től négy jegyűre változtak ezek a számok, így a 2001.
november 26-án gyártott gumi oldalán a 4801 felirat olvasható.
Futásirány: Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni.