Suzuki ZR50 lábadozás

2001.08.31. 13:59
Tavasszal vettem egy Suzuki ZR50-es choppert (84-es évjárat, 32 000 km van most benne). A menetteljesítményével nem vagyok megelégedve, a végsebesség 45km/h 7000-es fordulaton 4-esben. A fordulatszámmérőben 10000-től kezdődik a piros tartomány, de ezt a motor meg sem közelíti. Néha idegesít, hogy lehagynak 30 éves Simson Schwalbékkal.

Mit lehet tenni, hogy visszahozzak egy kis teljesítményt, vagy ezek lehetnek a gyári adatai?
Henger-motorfelújítás mennyibe kerül? Ki lehet mosni a légszűrőbetétet? Esetleg le van fojtva?

 
   
   

Leveledből csak úgy záporoznak a megválaszolásra váró kérdések, de őszintén megértem felindultságodat. Tényleg nem a legfelemelőbb érzés, mikor egy kisportolt Riga is lépést tart a Suzukiddal. Az órában lévő 32,000 km valljuk be nem kevés egy 50 kcm-es kétütemű motornak. Amennyiben még eredeti alkatrészekkel van szerelva a motor, akkor borzasztó egyszerű és kézenfekvő a megoldás. Motorgenerál!

Amit a menetteljesítményéről írtál az is azt támaszthatja alá, hogy nagy valószínüséggel alacsony a nyomás a hengerben, ezért nincs ereje magasabb fordulatszámot elérni. Ezt viszonylag egyszerűen le tudod ellenőrizni egy kompressziómérő segítségével, amit szinte bármelyik motor, vagy autószerelő műhelyben megtalálsz. Ezzel nagyjából meg is válaszoltuk azt a kérdést, hogy ezek-e a gyári paraméterei a motornak. Nem ezek, itt valami valóban nincs rendben.

Azt nem hiszem, hogy le lenne fojtva gyárilag a motor, de az elképzelhető, hogy a megtett 32,000 km alatt természetes fojtás képződött a kipufogóban lerakódott égéstermékekből. Ez már első pillanatban, a leszerelt kipufogódob súlyából is kiderülhet. Ezt megszűntetendő hegesztőpisztollyal ki kell égetni a kipuffogódobot, vagy szétvágni, kipucolni, majd újra összehegeszteni.

Bevallom, a légszűrőkérdéssel megfogtál! Nem tudom pontosan, hogy papír, vagy szivacsbetét van benne, amennyiben papír akkor cserélni kell, ha viszont szivacs akkor ki tudod mosni. Az, hogy milyen nagyságrendű tétel a motorfelújítás több tényezőtől is függ. Például, hogy gyári vagy utángyártott alkatrészeket építesz-e be. Te jársz utána az alkatrészeknek, vagy mindent a szervízre bízol, hogy a komplett motort viszed oda, vagy csak a blokkot külön stb. Véleményem szerint érdemes felhívnod néhány szervizt, és kérni előzetes kalkulációt a javítási költségekre.

Köszönöm gyors válaszod!
Azóta újabb felfedezéseket tettem. A légszűrőházat a karburátorral összekötő cső száján szűkítést találtam (kisebb a lyuk). Ezt levettem, de úgy sem ment többet, mert valószínűleg sok levegőt és kevés benzint kap így. Ahhoz, hogy a sűrítési arány ne változzon nagyobb fúvókák kellenek. Ha ez a módosítás megtörténne akkor nagyobb sebességet tudnék elérni, többet fogyasztana(most 2.9-3.4l)?
A kipufogóra visszatérve: leszereltük, de úgy sem ment többet. Ez azt jelentheti, hogy azzal nincs baj?
Másik észrevétel: Magasabb fordulatszámon 55km/h-nál lejtőn magas csilingelő hangot ad.

A sűrítési arányt nem befolyásolja a fúvókaméret. Annak megváltoztatásához az égéstér térfogatát kellene megváltoztatni. A főfúvóka méretének megváltoztatásával a benzin-levegő keverékének arányát tudod változtatni. Ennek szükségességét megállapítandó érdemes lenne elvégezned egy gyertyaszín tesztet!

Ha jól értelmezem soraidat, akkor nem a szűkítést szüntetted meg a karburátort a légszűrőházzal összekötő csövön, hanem levetted, úgy ahogy van az egészet. Ez nem jó ötlet, ettől csak rosszabb lesz a motor, ugyanis ez által teljesen megváltozik a benzin-levegő keverék arány. Az általad alkalmazott kipufogó vizsgálat azért nem célravezető, mivel a kétütemű motor lelke a kipufogó.

A nélkül borzasztóan leesik a teljesítménye, tehát mindenképpen érdemes kiégetni, ha már úgyis leszerelted és utána kipróbálni. Nagy valószínűséggel pozitív változásokat fogsz tapasztalni! A csilingelő hangot valószínűleg a dugattyúcsapszeg adja, de ezt igazából hallani kellene. Mindenesetre, mint már azt az előzőekben is javasoltam, egy ilyen futásteljesítményű motort érdemes lenne egy komolyabb átvizsgálásnak alávetni, illetve a szükséges kopóalkatrészeket kicserélni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.