A túl feszes lánc tönkreteszi a Suzukit?

2009.07.30. 10:31 Módosítva: 2009.07.30. 11:12

Üdv, Motordoki! Problémám röviden: Bandit 400-asomon (5000 km-es RK 525) X-gyűrűs lánc van. Múlt héten lett rajta spannolva, mert laza volt, viszont feszesre sikerült. Egy 250 km-es túrát lekanyarintottam, amiből az első 80-on nagyon ropogott a lánc, majd 160 után abbahagyta, végül mikor hazaértem, lazítottunk rajta, külsőleg semmi sérülés nem látszik rajta, szemrevételezés alapján. Viszont a 250 km alatt (2 személlyel, viszonylag barátságos tempóval) a lánc kilengése csak 2-3 mm volt! (A lánc rendszeresen volt kenve, ápolva.) Okozhatott-e ez a 250 km bármilyen hibát a láncban vagy a lánckerékcsapágyban a túlfeszesség miatt? Az élettartam-rövidülésen kívül okozott-e valamilyen azonnali beavatkozást igénylő problémát? Köszönöm segítséged! Zeusz

Kedves Zeusz!

Nagyon nehéz így elmondás alapján megállapítanom, hogy vajon okozott-e komolyabb bajt, hogy feszes lánccal tettétek meg az utat. Általában a kihajtás csapágyát nem tudja ilyen könnyedén tönkretenni, ezek rendszerint komolyabb, hengergörgős csapágyak, rosszabb esetben is nagy szélességű mélyhornyú golyóscsapágy, ami sokat bír, azonban a lánckerékmenesztőt, a gumiágyazást igen meg bírja nyírni. A ropogás is abból lehet, hogy az egész hátsó lánckereket, a menesztőt félrehúzza a lánc.

Én a hátsó lánckereket vizsgálnám meg, nem görbült-e meg kicsit (sík lapra téve látszik), a fogak nem deformálódtak-e, illetve a gumiágyat nem nyomta-e teljesen szét. (Mennyire lóg? 10-15 foknál többet nem szabad neki.)

Egyéb aggodalomra nincs ok, figyeld a lánchossz változását, ha gyakran utána kell állítani, akkor közel az élettartam vége.

Üdv:

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.