Tuning vagy parasztvakítás?

2009.12.27. 13:46
T. Motordoki! Érdeklődni szeretnék, hogy a kipufogó bandázsolása optikai tuningon kívül mire jó? Tehát jelent-e valamilyen mértékben pl. teljesítménynövekedést? Milyen motorokra érdemes ilyen megoldást alkalmazni? Akár kisköbcenti esetén, mint a Simson, vagy csak nagyobb motoroknál, mint a GS 1200 SS? Vízhűtésesnél? Léghűtésesnél? Léghűtésesnél gátolhatja-e a hőleadást a hengernél, könnyebben túlmelegedhet-e a motor? Stb... Köszönettel: Pali

Kedves Pali!

A belsőégésű motor töltéscseréjének hívjuk azt a folyamatot, amikor a benzin-levegő keverék bejut az égéstérbe, ott munkát végez, majd a kipufogón keresztül távozik. A töltéscsere hatásfoka és hatékonysága közvetlenül befolyásolja a motor teljesítményét, azt is mondhatjuk, hogy elsődlegesen ez befolyásolja.

A töltéscsere nagyon sok mindentől függ, aminek java a motor szerkezeti kialakításával van kapcsolatban (pl. vezérlési idők, szelepméret, kipufogó csatorna méret, égéstér alakja, stb.) és vannak, amik részben külső tényezőn alapulnak, mint külső hőmérséklet, tüzelőanyag fajtája, stb. Egy ilyen külső tényező a kipufogógáz hőfoka, ami befolyásolható pl. az említett bandázsolással. Ha a csövet betekerjük, akkor a gázok kisebb hőt adnak le, tehát nem hűlnek annyira vissza, következésképpen a sűrűségük kisebb lesz és térfogatuk nagyobb, illetve nem csökken.

A nagyobb térfogatú gáz nagyobb sebességgel áramlik, így a töltéscserét pozitívan befolyásolja, mert gyorsítja. Ennek hatását elsősorban a turbo feltöltéses motoroknál tudják kihasználni, de elméletben bármilyen motoron eredményt hoz. Csodát azonban nem szabad várni tőle, egyes optimális esetekben talán érezhető, de általában nem.

Egyértelműen nem eldönthető, hogy az ilyen módon bandázsolt kipufogójú motor melegebb üzemű lesz-e, mert a kipufogó csőben lehűlő kipufogó gázok nem hatnak nagy mértékben vissza még a kipufogó szelepre sem, így a magasabb hőfokú gázok sem igazán hatnak vissza. A kis mértékben növekvő teljesítmény hatására a motor valóban melegebb lehet, de ez nem jelentős.

Nagy teljesítményű, csúcsra járatott motorok esetében a teljesítmény fokozó hatása nagyobb, mint széria motoroknál, egyes esetekben csak annyi érzékelhető, hogy a motortér nem olyan meleg (autók), illetve a lábat nem annyira süti a kipufogó (chopperek, cruiserek), vagy az idomzat alól kisebb hő jön ki (sportmotorok, idomos túramotorok).

Üdv.

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.