Motorbeltér-tisztító: átverés vagy királyság?

2010.02.19. 07:33

Tisztelt Motordoki!

Motorom egy Honda Shadow VT 750 C2-es modell. A motorbeltér-tisztítóval kapcsolatban kérném a véleményét, amely az olajhoz öntve feloldja az olajtérben lévő lerakódásokat, szennyeződéseket és azokat lebegteti a leeresztésig. Létezik ebből nagyon sokféle. Nemcsak márkát illetően, hanem „működés” szerint is. Van, amit hideg motorba kell önteni és kis idejű alapjáraton való járás után leereszthető a „lötty”. Van, amit meleg motorba kell ugyanígy eljárva. Van, ami nem rövid munkaidejű, hanem menni kell vele adott kilométert.

Első dilemmám az, hogy ezek közül melyik a legjobb. Gondolok itt arra, hogy a rövid idejű elég agresszív lehet, és nem károsít-e esetleg valamit (pl. szimering,tömítés). A hosszú idejű gondolom, kevésbé agresszív, de akkor meg nem ideális olaj keni a motor belsejét. Második kérdésem, hogy van-e ezekből direkt motorra kifejlesztett, vagy megfelelő az autóba való is. Úgy is kérdezhetném, hogy ha autóba valót teszek bele, akkor az károsít-e valamit (mert hát itt egy olajtér van).

Utolsó kérdésem, bár logikájában talán ez illene elsőnek. Indokoltnak tartja-e, hogy a tavaszi olajcserémet ezzel kezdjem? Én vagyok a motor második tulaja. Garantáltan 27 000 km van benne. Minden évben cseréltem az olajat. A motor 2003-as. Akármelyik olajcserénél a leeresztett olaj mindig szép színű volt. Olajfogyasztása nincs. Elnézést a hosszú szövegért. Várom véleményét.

Köszönettel: Ádám

Kedves Ádám!

A motorbeltér-tisztítókat két nagyobb csoportra oszthatjuk, az egyik a növelt detergens, diszpergens adalékolású, kenőolaj alapú tisztítószer. Ezekkel általában lehet és kell is menni. A másik fajta, aminek az alapja valamilyen lerakódásokat fellazító, petróleum szerű oldószer. Ennek mennyiségétől függően lehet vagy tilos menni vele, tehát csak állóhelyben kell terhelés nélkül járatni, átmosni a motort vele.

A szerek általában hatékonyak, a kérdés az, hogy korszerű, magas adalékoltságú motorolajjal üzemelő motornak szüksége van-e rá? Én azt gondolom, hogy a kevésbé kopott, új vagy újszerű motorok kellő időben cserélt olajjal sokáig megőrzik a belső tisztaságukat, ami nem csak a jó tömítettségüknek köszönhető, hanem a kenőolaj tisztító adalékainak.

A probléma akkor kezdődik ha pl. a hengerek kezdenek kopni, nagyobb lefújások keletkeznek a dugattyú mellett és több égéstermék kerül a motorolajba. Ekkor már előfordulhatnak káros lerakódások, amelyeket az ilyen beltértisztítók nagyobb eséllyel távolítanak el, mint a motorolaj kisebb hatékonyságú detergens adalékai.

Ha a szereket a leírásuknak megfelelően használjuk, akkor nem károsítják a szimeringeket, egyéb O gyűrűket, az ezekkel való összeférhetőséget általában tesztelik. A relatíve rövid idő alatt nem keményíti meg a gumi alkatrészeket, noha gyanta és egyéb lerakódásoldó képességük nyilvánvalóan nem használ a gumi alkatrészeknek.

Én azt mondom, hogy egy jó állapotú, nem kopott motorba nem szükséges a szer, ahogy más adalék sem kell neki. Ha pedig már a motor kopott, akkor csak időlegesen tud rajta javítani. Ezekre a szerekre és a "mosóolajokra" inkább abban az időben volt nagyobb szükség, amikor a kenőolajok adalékoltsága még alacsonyabb volt, a motorok pedig kevésbé pontosan illesztettek voltak.

Ha mégis használni szeretné, akkor én az illékony, általában benzin vagy egyéb, hasonló alapú adalékot javasolnám, mert rövid ideig kell a motorba tenni, utána pedig maradék nélkül elpárolog a forró motorolajból. Ezek általában híg folyadékok, 1-2 decis flakonban kaphatók. Jellemzően állóhelyben kell járatni a motor velük.

Üdv.

Motordoktor