2010.03.01. 14:01

Üdv Motordoki!

Egy ’97-es évjáratú 800-as Kawasaki Vulcanom van, egydugattyús, úszó féknyereggel. Most cseréltem rajta féktárcsát, fékbetétet és utána elég nehezen, szorulva tudom forgatni az első kereket. Ahogy nagy erővel megpörgetem, azonnal megáll, lendületből nem forog tovább. A csere során a vastagabb tárcsa/betét miatt a dugattyút a légtelenítő csavar megnyitása után visszanyomtam, a féknyereg „csúszkáit” megpucoltam-zsíroztam, légtelenítettem a rendszert.

Kérdésem hogy ez természetes-e az új alkatrészeknél? „Bejáratni”, kipróbálni a fékhatást sajnos még nem tudtam az időjárás miatt. Mi lehet a baj, nem elégséges légtelenítés, dugulás a fékvezetékben, főfékhenger hiba?

Válaszodat előre is köszönöm, mihamarabbi jó időt és széles utat: Robi!

Kedves Robi!

Gyakori eset fékbetét csere után, hogy a fék nem mozog annyira könnyen, folyamatosan hozzáér a tárcsához. Ennek leggyakoribb oka, hogy amikor a kopott betéthez a féknyereg dugattyúja kinyomódik, akkor a fékdugattyúnak nagyobb felülete érintkezik a környezet szennyező hatásával, rárakódik a por. Ha a porvédő kicsit rosszabb, akkor még a sár is be tud menni az esővel. Ha ilyenkor visszanyomod a dugattyút, akkor ez a koszos rész becsúszik a tömítést és rugalmasságot biztosító O-gyűrű alá és jobban kezd szorulni, nem húzódik vissza akkor sem, ha a nyomás megszűnik mögötte.

Erre sajnos egyetlen megoldás van, szétszedni a féknyerget, kitisztítani, esetleg nagyon finom polírpapírral a dugattyú felületét megtisztítani. Összerakás után a dugattyú könnyen fog menni és a visszahúzódást biztosító rugalmas O-gyűrű simán visszamozdítja a dugattyút, így a fékbetétek eltávolodnak egy minimálisat a tárcsáról.

Üdv.

Motordoktor