Hová tűnt a Suzukimból az EXCVA?

2010.04.05. 12:35

Üdv Motordoktor!

Pár hete vételeztem egy K7-es 600-as GSX-R-t, és észrevettem, hogy a hátsó ülés alatt a tárolórekeszben lifeg két bowden.

Utánanéztem a szervizkönyvben illetve fórumokon, hogy mi lehet az. Kiderült, hogy hiányzik a kipufogóban lévő csappantyú mozgató szervómotorja az "EXCVA".

Kérdésem a következő: kárt okozhat-e ez az átalakítás a motorban? Gondolom az előző gazdának sportdob volt rajta és azért szedték ki, vagy csak dögösebb hangot akartak a gyárinak.

Azt is olvastam, hogy az alsó fordulatszám tartományban teljesítménycsökkenést eredményezhet ez az átalakítás; ha ez igaz akkor ez milyen mértékűt?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Zsolt

Kedves Zsolt!

Igen, a két bowden a SET (Suzuki Exhaust Tuning) rendszer része, ez működteti az EXCVA-t (Exhaust Control Valve). A rendszer lényege, hogy alacsonyabb fordulatszám-tartományban a kipufogó nagyobb fojtást ad, így a sportos vezérműtengely miatti szelep összenyitás alatt több hasznos benzin-levegő keverék marad az égéstérben és a motor alul nyomatékosabb lesz. Felső tartományban már nyitott az EXCVA, tehát nincs jelentősége.

A 600-as az a motor, ahol ennek a hiányát már bizony észre lehet venni, az 1000-esen nem annyira. Konkrét számot nem tudok mondani a teljesítmény (nyomaték) csökkenésre, egyéb tapasztalataim alapján azt mondom, hogy kb. 7-10 százalékos nyomatékcsökkenéssel számolhatunk adott fordulaton.

Műszaki hátrányt, meghibásodást nem fog okozni az EXCVA hiánya vagy működésképtelensége, azonban az állító motorját a motorvezérlő felügyeli és ha nincs belekötve a szabályozási körbe, akkor hibajelzést ad a műszerfalon és vészüzembe áll a motor, teljesítménye csökken.

Üdv.
Motordoktor