Tények és tévhitek a lánctisztításról

2010.04.23. 13:22

Helló Motordoki!

Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy van egy Honda CBF 500-am és kenem rendszeresen a láncot, de még sohasem tisztítottam meg, és nem is igazán tudom, hogyan kellene. Egy ragacsos réteg van rajta, amit nem könnyű eltávolítani, és mivel szeretném még sokáig használni, a segítségedet kérem. Hiába olvastam a témában sok mindent, de mindenhol mást írtak. Természetesen a lánctisztítókat gyártó cégek reklámozzák a termékeiket, de olvastam már azokról is rosszat (vagy csak rosszul használták?), de pl. egy Kawasaki használati utasítása azt írja, hogy gázolajjal tisztítsuk meg, de olyat is olvastam, hogy gázolaj és benzin keverékkel, vagy csak egy egyszerű ronggyal töröljük át. Kérlek, írd már le részletesen, hogy mi a legjobb módja a lánc tisztításának, továbbá azt, hogy a kezelési könyvek mindig olajat írnak a lánc kenésére, de mégis láncsprézi mindenki. Akkor most melyiket? Melyik a jobb és miért?

Egy teljesen más témában arra lennék még kíváncsi, hogy a motoromban a gyári akkumulátor (Yuasa YTZ 10S) már néha nehezen indít, igaz, télen sokat állt régebben. Amíg észbe nem kaptam és vettem egy Optimate3 töltőt, amin van sok LED, de a két legfontosabb, ami mutatja, hogy teljesen lemerült (mélykisütött) vagy csak normál merültségű. Ha rátettem, akkor mindig az utóbbi világított, és utána, amikor feltöltötte, akkor meg minden LED zöld, vagyis jó, de mégis elég nehezen indítja. Hogyan lehetne biztosan megállapítani, hogy jó-e még az akkumulátor, mivel sajnos ez egy igen drága típus és nem szeretném feleslegesen kidobni.

Válaszaidat előre is köszönöm!

Üdv.: Sanyi

Kedves Sándor!

A láncra ragadt kosz, összeszedett kenőanyag eltávolítását olyan szerrel kell megoldani, ami oldószer hatású, mint pl. a benzin vagy a gázolaj, valamint nem károsítja az O gyűrűket és lehetőség szerint maradéktalanul elpárolog, a későbbi kenésnél a kenőanyagot nem hígítja fel. Ezeknek a feltételeknek leginkább a lánctisztító sprék felelnek meg, de valóban jó a petróleum vagy a gázolaj, benzin is, mert az O gyűrűk elviselik ezeket a szereket, legalábbis a mosás idejéig biztos.

A sima ronggyal törölgetés akkor hatékony, ha előtte valóban motorolajjal kentük be. A motorolajat azért javasolják a kezelési könyvek, mert elérhető mindenhol és kárt nem teszünk vele, a semminél jobb. Egy speciális lánckenő spré azonban sokkal jobb hatékonyságú.

Az akkumulátor lehetséges, hogy kapacitását elvesztette, amit egy elektromos szerelő terheléses vizsgálattal 2 perc alatt megmond. Az ilyen meghibásodás általában nem derül ki a töltők általában terheletlen kapocsfeszültséget mérő LED-jeiből.

Üdv.
Motordoktor