Nem látok. Xenont bele!
T. Motordoktor!
Amiatt írok Önnek, mert a motoromnak nagyon gyenge a világítása. Ez egy ’93-as Aprilia RS 125 Extrema, és nem vagyok megelégedve a fényszórójával. És mivel nem budapesti, hanem vidéki vagyok, nagyon fontos lenne, mert itt nem olyan jó a közvilágítás és az utak sem, én pedig nagyon korán járok vele dolgozni, mindig sötétben.
Már régóta csak hosszú fényen használom, mert úgy engem is jobban látnak, de így sem az igazi. Ha pl. egy autós jön mögöttem, sokkal jobban látok előre. Ezért arra gondoltam, hogy xenont vennék bele, de akkora a választék, hogy nem tudom, milyet lenne érdemes ebbe a motorba. És persze az ár sem mindegy. Amúgy több ismerős is ajánlotta, akik ilyet raktak az autójukba. Segítségét előre is köszönöm.
Üdv:
Barna Zoltán
Kedves Zoltán!
A xenonos átalakításról határozottan lebeszélnélek. Egyrészről a jármű engedély nélküli átalakításának minősül, hiszen a lámpatestbe nem megfelelő égőket teszel, a lámpatest pedig része a jármű biztonsági berendezéseinek, amelyre a gyártói megfelelőségi nyilatkozat (homologizáció) vonatkozik. Az utóbbi időben a Közlekedési Felügyelet erre a témára jobban figyel, mert az utólagos xenonnal szerelt, parabolatükrös lámpáknak nagy a szórt fényük, veszélyesek is mindamellett, hogy szabálytalanok.
A megoldás az emelt fényerejű izzó alkalmazása lehet, amelyek élettartama ugyan kicsit kisebb, de fényereje 30–50%-kal nagyobb. Ez már olyan, hogy simán látható a különbség fényerőben, jobban lehet velük este látni és nem utolsósorban szabályosak. Nem a nagyobb teljesítményű (wattszámú) izzóról beszélek, hanem az emelt fényerejűről, ez nagyon fontos.
Üdv.
Motordoktor
A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. július 2., 12:11, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.




Kommentek
2010.07.02 12:37:59tocibacsi
Nekem a kocsimban van ilyen, oda H1 való, GE +90%-os fényerejű verzió. A +90% biztos kamu, de hogy rohadtul jól világít, az biztos! Az élettartamáról: Úgy fél évet bírt, évi 35000 Km futásteljesítmény és éjjel-nappal felkapcsolt fényszóró mellett...
2010.07.02 12:50:20Z o z ó
tocibacsi!Kérlek írd meg a nevét az izzónak!Nekem xenonom van de a refim H4es,abba vettem Thungsram Megalightot:)De ha akadna jobb a motorba vennék,abba is Megalight van de elég lájtos...bár jobb mint a gyárival.
2010.07.02 12:57:56R730
Én Osram night breaker +90%-os izzókat használok a kocsiba, a gyári osramhoz képest egyértelműen jobb. A fényszóróban H4 van a ködlámpában pedig H1.
2010.07.02 12:59:55tessekmondani
xenont bele, refire fel. plusz még egy ködlámpár is. biztos, ami biztos. hogy vakuljon meg a másik...
2010.07.02 13:03:45odb
Hasonló problémám van nekem is, de eszembe se jutott a xenon. Ez az emelt fényerejű viszont jó ötlet. Ma már érdemes volt ide benéznem.
2010.07.02 13:23:19DBandesz
A minap cseréltem le a Philips +30%-os H4 izzóimat Osram NightBreaker-re.Eredmény: Drasztikus fénynövekedés, picivel messzeb hord. Azóta nyugodtabban vezetek.
2010.07.02 13:57:39GZoli
NEm lehet, hogy búrával van valami, mondjuk megmattult, beszürkült, stb?
2010.07.02 14:07:29BocaNegra
Az Osram sztem is nagyon jó.
@tessekmondani: Te mindig kötekszel?
2010.07.02 14:20:32tessekmondani
"BocaNegra
@tessekmondani: Te mindig kötekszel?"
követed a hozzászólásaimat? amúgy igen, imádok kötekedni. és ha jobban megnézed, már a cím is provokáló.
szóval: imádom a kamu xenonos autókat (1-2 golf, kadett, e30 és hasonló lakótelepi csótányok), akiktől néha semmit nem látni. lassan a motorosoktól is tartani lehet? ez egy kötekedés volt.
2010.07.02 14:27:40BocaNegra
@tessekmondani: :) Nem követlek, csak vmelyik cikknél már láttam a hozzászólásodat.
Aláírom, tényleg tré tud lenni az utólagos xenon, főleg ha rendesen be sincs állítva, bár engem a motorosoknál nem szokott zavarni.
2010.07.02 14:27:49Beast80
Az utólag összekóklerkedett ál Xenon világításról nekem is csak rossz tapasztalatom van. Ha szembe jön velem az ég világon semmit nem látok tőle, még nappal is nagyon zavaró. És ha rá merek villantani, hogy ez így nagyon nincs rendben, még neki áll feljebb, és ráhuzza a refit.
Éjjszaka, motornál amúgy is idegesítő, amikor beáll mőgéd, és minden gázadásnál pont annyit emelkedik a motor eleje, hogy a tükör közepébe világít, fékezésnél meg már nem is látod.
2010.07.02 15:04:52hagymalevy
A Tungsram megnövelt fényű nekem nem jött be, erősebben világít, mint a normál ez nem kérdés, de sárgás a fénye. Legutóbb noname xenon utánzatú izzó volt benne, amin belül kékes színű "foncsor" volt, hófehér fény és nagy távolság. Élettartamra sem volt olyan rossz, kb 12ekm, az nálam 2 év..
2010.07.02 16:34:58BeeTm
A nihgtbreaker nálam autóban 6 hónapot bírt ki mind a kettő, 5000ft-ért.
Inkább visszaraktam a Tungsramot.
2010.07.02 17:38:22Szaligabi
Helló! Az osram nagyon jól világít. Bár én eddig csak autóban használtam. De leszoktam róla mert nem tudok 2-3 havonta 2 db több ezer forintos égőt cserélni. Ráadásul ahol én ráakadtam több mint 6000 volt darabja.
2010.07.02 17:45:25Joe1
Néhány jó tanács a kinek világít jobban vetélkedő helyett.
- meg kell tanulni éjjel is normálisan vezetni
- el kell menni szemorvoshoz, ha szükséges
- normális autót/motort venni, vagy legalább fényszórót, üveget stb. cserélni, beállítani, tisztán tartani.
2010.07.02 18:00:48dreamfactory
Az eddigi motorjaimban xenon volt . A mostaniban is az van , és letojom az NKH-t . Ha rendesen be van állítva NEM VAKÍT !!!!!!!!!!!!!!és nem lilát kell belerakni !
XENON Rules
2010.07.02 18:11:07toncsi64
dreamfactory:
Gondolom, ha utas ül mögéd akkor elötte gyorsan elszaladsz beállíttatni...!?
Ezt kellene már felfognia a hozzád hasonló okosoknak, hogy nem véletlenül van kitalálva a xenonvilágításhoz az önbeállító rendszer !!! Minthogy a hagyományosnál ez nem szükséges, csak van valami különbség a kettő vakítási képessége között és ezt nem csak hasraütésre állapították meg.
2010.07.02 18:15:00toncsi64
Ja, és még valami. Ne az NKH miatt ne használd, hanem a többi közlekedő miatt. Gondolom ha hasonló mentalitást tapasztalsz magaddal szemben azon rögtön felháborodsz...
2010.07.02 19:41:36HondaVFR800
Osztom, h egy utólagos xenon vakít, nem hiába kötelező hozzá az önbeállító automatika(pl Audi A6 2000évj) és a fényszóró mosó.
Mindenkinek a hsz.-ban látok igazságot is, megértek mindenkit.
Nekem nincs se utólagos se semmilyen xenon, nekem a gyári lámpám van, VFR 800, 2005(lehet a fényerejéről után olvasni, egyszerűen kiváló, jobb mint az autó, 2X H7 tompított és RÁKAPCSOLJA a +2H7 refit is gyárilag.(tegnap 300km-t mentem sötétben).
DE pl a Malaguti F15-ben 2006-os, miért kell gyárilag 15W-os izzót tenni? Amikor egy index izzó 21W?
Kb egy gyertya fénye vakítóbb mint az a szar, értem én, h városba való, de azért ott sem árt, ha világít rendesen.
Nem is lehet bele mást tenni, nem olyan a foglalat(valakinek ötlet?)
A kék borítású ÁL xenon halogén izzó egy guriga ződ takony volt, annyira sem világított mint egy....
Az osram night breaker jó, már 1 éve bírja haverom motorjában és 4600ft volt az 1 pár a Tungsram boltban.
Én is vettem 5000ft/db os Philips izzókat, de nem voltak olyan jók, mint az Osram.
Kinek a Pap, kinek a ...lánya.
2010.07.02 19:51:15Detox
Szép! Egyből xenon. Nem ám egy bontó és nézni egy normális fényszóró testet.áááá....az smafu. 17 éves járgányon éppen időszerű lehet a foncsor cseréje. El tudom képzelni, hogy abban a lámpatestben, hogy viselkedne egy xenon (hiába irányított a fénye!)
dreamfactory!
Szerintem meg majd sokan azt fogják letojni, ha neked meg kiesik a szemed a bogaras plexi + szembejövő reflektor kombó miatt. Nem szép dolog ilyen nagy ívben tenni a közlekedő társakra. Én soha a büdös életbe nem fogok sem a motoromba, sem az autómba utólagosan xenont rakatni, mert:
1. gagyi (ahogy többen is írták)
2. felesleges (egy normális foncsor + normális izzó többet ér)
3. Valaki lehet egyszer megcipőz érte, hogy a f*szért kell játszani a nagymenőt
4. említett kombó miatt akár fejre is állhatsz, ha nem látod, hogy jön egy kisebb (mondjuk olyan 150 kilós) bambi.
2010.07.02 20:13:46C16SE
Nézesd meg esetleg a szemedet. Lehet kell egy -0.75-os szemüveg amit észre sem veszel, de sokat tud javítani az esti vezetésnél. Én is így jártam jó pár éve.
2010.07.02 20:15:13C16SE
dreamfactory!
Akkor nem vakít, ha projektoros lámpába építetted be és ráadásul olyanba aminek xenon vetítési képe van. A többi mind vakít.
2010.07.02 21:24:578mins
A szemüveges dologban is van igazság, nekem is bevált. :)
2010.07.02 22:01:03humanoid40
Minden este 23-24 között járok haza Pestről.30 km.-t.100% ban megmondom, hogy ki jön utánam vagy szembe.Mármint, hogy gyári vagy gagyi xenon jön.A gázkisülés fénye egyszerűen TERMÉSZETELLENES.Mind a szemnek mind az agynak.Olyan mintha egy kicsi villámlásba néznél folyamatossan.Nem véletlen, hogy a közvilágítás sárga.Viszont én ha tehetném atomvillanással mennék ha motorozok mert egyszerűen nem vesznek észre.Automnál segített:lámpa szétszed.Tükröket ujrafoncsoroz.Maximálisan megtisztítva összerak.Megfelelően beállít.
2010.07.02 23:34:51bonifac
dreamfactory: vakulj meg, vazze.
Kapcsold fel a gagyixenonos refidet, ülj le sötétben a motoroddal szemben húsz méterre, és nézz bele pár percig.
Aztán gyere vissza, és ismételd meg, hogy nem vakít.
Nem az NKH-val tolsz ki, hanem az összes szembejövővel. Seggfej.
2010.07.03 00:06:39Liquid_
csak a "tisztánlátás" végett...
A xenonnál illik odafigyelni a helyes beállításra, mert a nagyobb fényerő miatt jobban képes vakítani, ha helytelenül van beállítva. Igazából gyűjtőlencsés lámpatestbe illendő csak beszerelni. De amennyiben ez megvan, akkor semmivel sem rosszabb mint a gyári. Az automata magasságállítás a régebbi gyári xenonoknál csak annyi, hogy a lámpa bekapcsolásakor automatikusan korrigál, de a dinamikus se képes lekövetni a kátyús utakat. Azonkívül egy égbevilágító halogén ugyanolyan zavaró, és sajna nagyon sokat látok ilyenből. Az automata magasságállítót azért találták ki hogy a paraszt ne felejtse el beállítani. Nekem is utólagos xenonom van, de gyűjtőlencsés lámpában, korrektül beszerelve és beállítva. Nem minden utólagos beszerelés kókányolás ne általánosítsunk, de az tény hogy a nagyobbik rész az.
2010.07.03 00:08:52Liquid_
humanoid40, mi alapján állapítod meg hogy gyári vagy gagyi xenon jön szembe?
2010.07.03 00:11:09Liquid_
dreamfactorynak igaza van, ha max 6000K-s vagy inkább kisebb (kevésbé kék) van beszerelve megfelelő lámpatestbe, és be van állítva, akkor az nem vakít, csak ezek a feltételek közül nagyrészt még 2 se teljesül
2010.07.03 06:41:42toncsi64
Liquid_:
Azt kellene már megérteni, hogy hiába van "beállítva" ha mögéd ül valaki vagy csak felpakolod a gépet máris nincs beállítva !!! Abban pedig biztos vagyok, hogy ilyen esetekben nem mész el egy szakműhelybe utánállítatni. Ezért előírás az automata önbeállítás és ennek hiánya miatt nem jó (legalábbis a forgalom többi résztvevőjének) az utólagos beszerelés. Egyébiránt biztos vagyok benne, hogy e tekintetben a gyújtólencsés is ugyanúgy viselkedik.
Abban persze igazad van, hogy egy szarul beállított halogén is vakít de nem annyi ideig maradsz utána "vak" és kevésbé káros a látószervedre. Kicsit olyan ez mintha a napba vagy egy izzóba nézel bele. Vakít mindkettő, de azért nem ugyanaz...
2010.07.03 06:46:43toncsi64
Jelzem az egész témában (és még pár hasonlóban) számomra az a leginkább megdöbbentő, hogy miközben tiltott dologról van szó, legálisan forgalmazzák. Itt azért van felelőssége a "hatóságoknak"...
2010.07.03 08:01:34Liquid_
toncsi64, valóban ott a probléma gyökere hogy egyáltalán lehet forgalmazni.
Ne keverd a szezont....
a beállítás az jelenti, hogy az alaphelyzet jó legyen, a terhelés miatti korrekciót már a sofőrnek kell elvégezni, arra való a lámpamagasság állító. Igenis le szoktam tekerni, ha meg van terhelve a kocsi, mint mondottam, a gyári automatizmus is azért lett kitalálva, hogy ne legyen elfeledve a beállítás. Ez ugyanúgy probléma a normál halogénnél is, nagyon sok kocsit látok szembejönni "refivel" rávillantok, erre felküldi, tehát szimplán az eget világítja, ez ugyanolyan rossz, mint a helytelenül beállított xenon.
2010.07.03 08:06:13Liquid_
a gyűjtőlencsés lámpába rakott xenon és a gyári xenon csupán abban különbözik, hogy az egyiknek én állítok utána ha kell, a másiknak az automatika, egyéb különbség nincs. Arról is sokan elfeledkeznek, hogy a gyári xenont is lehet rosszul beállítani. Most az hogy mennyire maradsz vak utána, relatív dolog, attól is függ milyen a lámpatest, de ha már itt tartunk, akkor biztosan jobban vakít egy növelt fényerejű izzó, vagy nem? Ezzel mi a helyzet?
2010.07.03 09:08:28toncsi64
Liquid_:
Értem én, hogy a kocsidban Te utánállítasz, de sokan nem. Ráadásul itt elsősorban motorról van szó ahol sok esetben ez a munka a burkolat megbontását is igényli. Szerinted fogja valaki állítgatni ? Nem, leszarja, a szembejövő vagy akár az előtte haladó meg szív...
A növelt erejű izzó is jobban vakít természetesen de - bár nem vagyok szemorvos - másképpen. Biztos vagyok benne, ha nem lenne a xenon "károsabb" itt is a vezetőre bízták volna az állítgatását és nem lenne kötelező az automatika a mosóval. Persze oszthatjuk itt azt észt úgyis mindenki maga dönti el mit tesz, csak ne ideologizáljuk meg a helyességét és ne lepődjünk meg azon ha ezért esetleg "fenékbe billenti" a hatóság vagy egy sértett közlekedőpartner :))
2010.07.03 09:52:39RaveAcE
Szerintem tökmindegy milyen izzó teszel a szar lámpába. Előbb talán csekkold le a foncsort és a feszültséget.
Liquid_:
A xenon a más feszültség miatt más alakú, ezért nem illeszkedik a fókuszpontba. A foncsor nem párhuzamosan előre vetíti a fényt, hanem szórja.
2010.07.03 12:00:41Pintyöke
Kedves Zoltán!
Megmérted már, hogy hány Voltot kap a kérdéses fogyasztó?
Ha igen és megfelelő, akkor tisztítottad már a lámpatest tükrét (nem kefével, hanem kímélő tisztítószerrel, desztvízzel, esetleg beledobált papírgalacsinokkal)?
Izzó életkora?
Nem biztos, hogy a xenon az egyedüli üdvözítő megoldás. Ja és ahogy fentebb tettek rá utalást, ha vakítasz, egyszer rádrántja a kormányt egy fuxos, merdzsós véglény!
2010.07.03 13:02:16Hofiiiii
Ezek szerint az én xenon szettem nagyon jól van belőve, mert konkrétan senki sem villant rám még este sem, az autósok nem szólnak be és a visszapillantót sem csapják le amikor mögéjük érek. Xenont használok a motoromban és egyrészt hamarabb észrevesznek, másrészt pedig sokkal sokkal sokkal jobban látok este. Ha jól állítjátok be szerintem mehet a xenon.
2010.07.03 13:29:37dreamfactory
bonifác , nemtudom miért seggfejezel le . Én nem tettem ilyet , sőt ....
Nem az autóstársakkal b@...k ki hanem a saját életemet féltem . Mert a sok paraszt autós aki "közlekedik" a magyar utakon , nem vesz tudomást a kétkerekűekről .... és ha már azt mondja hogy jön egy xenonos paraszt motoros , már nyertem , mert LÁT .
Az autómata magasságállítás pedig a felkapcsoláskor szintez , menet közben nem állít .
2010.07.03 14:22:25humanoid40
Liquid!Egyszerűen rosszabb!Nyilván ha végigcsinálják a szakszerű beszerelést és beállítást akkor nem rosszabb (mint írtad asszem...).Hidd el egyszerübb lett volna nekem is belefaragni a xenont és leszarni a szembejövöket.
2010.07.03 15:21:24toncsi64
dreamfactory:
"Az autómata magasságállítás pedig a felkapcsoláskor szintez , menet közben nem állít"
Tartok tőle ebben tévedsz, de ha így is volna induláskor mindenképpen kompenzálja a terhelés okozta magasságváltozást. Ezt az utólagos beszerelésű nem tudja, így semmiképpen nem a megfelelő helyre világít.
2010.07.03 18:26:03neked ugatok
bár szerintem egy jól beállított xenon simán vállalható, az emelt fényerejű izzó hatékony megoldás lehet, én is azt használok, és egyértelműen szebb, fehérebb, tisztább a fénye a sima izzóknál - és 6-800 Ft helyett 2-3 ezerbe kerül, szóval ne fogdosd össze beszereléskor :)
nekem enyhén sötétített a plexim, de még így is jobban látok vele éjjel, mint víztiszta plexivel és normál izzóval, érdemes megfogadni a doki tanácsát
2010.07.03 19:24:41Gzula[HUN]
Ne xenont vegyél, hanem szemüveget.
2010.07.03 20:21:17Zsotty
Én egy darabig használtam emelt fényű izzót azonban a második garnitúra cseréjét követően megvettem az első xenont, kicsit sokaltam félévente érte az 5e Forintot. A xenon 4300Kelvin, tehát az emelt fényű halogén égőhöz hasonló, nem kék. Ez került 45e Forintba, kb. 2 éve. Azóta gond nélkül használom. A beszerelést követően, beállítottam a fényszórókat, eddig a közel két év alatt senki nem villogott rám. Az autóval (Octavia II)nagyságrendekkel jobban látok, így azt gondolom, nem volt rossz döntés. Abban igazat adok a többieknek, hogy azok a megoldások, ahol olyan autóba szerelnek utólag xenont, aminek az értéke mondjuk a szett értékével összemérhető nagyon zavaró tud lenni, kék és szór mindenhová. Én ezért a megoldást nem vetném el és tiltanám automatikusan.
2010.07.03 20:32:22Liquid_
RaveAcE, nincs igazad. A normális "xenonizzónak", pont ugyanott van a gyújtópontja mint a halogénnek, mert így lett megtervezve
2010.07.03 20:35:00Liquid_
toncsi64, mint már írtam a xenonok óriási változáson mentek keresztül. A régebbieknél az automata állítás, csak bekapcsoláskor korrigált, az újabbak már dinamikusak. Régebben több gyári xenon is került nem gyűjtőlencsés lámpába és a fényszórómosó is csak 2006-tól kötelező kiegészítője a gyári xenonnak.
2010.07.03 21:08:07Ragnotti
Nem szeretem, ha reflektorral jönnek mögöttem vagy szemben, mert vakít. Függetlenül attól, hogy indexeléskor véletlen felkapcsolta a marhája és nem veszi észre, vagy direkt azért használja, mert nem szokták észrevenni. Milyen megoldás ez? Közlekedjen mindenki reflektorral, mert úgy majd jobban látják??
2010.07.03 23:31:44SevenHorse
Na jo jo dream de neked ez a szakmád ha jol tudom ;)))
2010.07.04 07:19:02kutya_zzr
4300K-s xenon, és persze rendes fényszóró állítás: ez utóbbi nem csak a xenonos autókra/motorokra férne rá.
A gázkisüléses izzónak valóban erősebb a szórt fénye, így jobban "útban van", ha nincs rendesen beállítva.
Ilyen kis motorban meg az életben nem lesz - főleg így húsz éves kor táján - rendes fényerő, ez sajnos ilyen. A növelt fényerejű izzó valóban jobb, mint a hagyományos, de egy eleve kis fényerejű + mattult házban semmit nem fog érni.
2010.07.04 20:06:37Devil2
toncsi64: Persze hogy legálisan forgalmazzák, mert az is oda van írva a dobozra, hogy közúton nem használható, de érdekli ez a felhasználót?...
2010.07.04 21:02:08toncsi64
Devil2:
Nem volt még szerencsém ilyenhez, de ha valaki egy ilyen felirat ellenére használja akkor ne rinyáljon ha a rendőr beszed tőle egy kis támogatást.
A hülyeségnek bizony ára van...
2010.07.05 14:41:10Mik_i
Nekem H4-es GE Megalight Ultra +90 van és nagyon jól világít, egyértelműen erősebb mint a gyári volt. Eddig 9000km van benne, amikor megyek mindig világít.
2010.07.07 07:18:29zöldi
Osram Night Breakernek plusz egy pont.
Egyetlen kerek lámpám van, jobb oldalon 4 bójányi területet világít be. Állítólag a Philips Night guide többet bír, mondjuk valamivel drágább is.