Üdv.
Birtokomban van egy Honda CBF 600. Szezon előtt cseréltettem olajat, a nedüt én vittem a szervizbe. Ajánlásra egy bizonyos cég olaját vásároltam, aminek a csomagolásán a következő megjelölés szerepel: 10W-40 ester, technosynthetikus. Kérdésem, hogy valójában mit is takar a technoszintetikus megjelölés?
Kedves Róbert!
A SAE 10W-40-es olajok általában részszintetikus olajok, ahol a szintetikus komponensek aránya nem éri el azt a szintet, hogy teljesen szintetikusnak lehessen nevezni. Úgy is lehet fogalmazni, hogy szintetikus komponensekkel javított ásványi olaj. Erre a különböző márkák különböző marketingelnevezéseket használnak, az egyik ezek közül a technoszintetikus vagy ha úgy tetszik technosynthetic elnevezés. Egyébként a választás megfelelő ehhez a motorhoz, és ez az olajmárka is jó minőségű.
Üdv.
Motordoktor
A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2010. augusztus 1., 10:56, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.
Kommentek
2010.08.01 11:58:05mivannn
1
2010.08.01 12:13:38morcosboci
ha a kérdező nem írta meg az olajmárkát akkor motorkókler honnan tudta, hogy az jó?
2010.08.01 12:21:58Gzula[HUN]
Mert tudta, hogy a Móútúl ötezerszáz! :-)
2010.08.01 12:23:29nov2016
Biztos ráguglizott a Technoszintetikusra és kiderült melyik cég agyszüleménye. :)
2010.08.01 12:25:48Bazsi(HUN)
Valami új zenei irányzat?:D
2010.08.01 12:26:26Bazsi(HUN)
Bocsánat: "zenei"...:D
2010.08.01 12:50:38Gzula[HUN]
Akkor teknó volna, nem tekon! (Én annak is a mesterségesen előállított változata! :-) - mű műzene -)
2010.08.01 13:03:07Gzula[HUN]
Most nézem, Árpi elírtátok a teknót a főcímben, kéretik javítani! Meg is zavart. Így viszont jogos Balázs Magyar hozzászólása!
2010.08.01 13:27:39gosser90
Gondolom ettől az olajtól éjjel nappal ugrál a motor:D
2010.08.01 13:56:49Bazsi(HUN)
Gzula vitéz pont azért mondtam...:)
2010.08.01 14:21:41ColT
Szerintem megírta a user az olajmárkát, csak a Doki nem akarta kiírni.
2010.08.01 20:28:40Honda RC 51
Doki!
"A SAE 10W-40-es olajok általában részszintetikus olajok"
Azert ezt nem gondoltad komolyan!
Udv.
2010.08.01 21:07:35Pityuuu
Miért ne gondolta volna? A legtöbb valóban csak rész/fél szintetikus olaj. Nem azt mondta, hogy nincs teljesen szintetikus, de a nagy részük az csak rész szintetikus. Mint pl a Castrol Magnatec-je is.
2010.08.01 21:39:07Honda RC 51
Mert a 10W-40 -es viszkozitasu olajat gyartjak asvanyi; reszszintetikus es szintetikus valtozatban. Es a legtobbet asvanyi olajbol adjak el.
Csak a mondat volt kicsit santa.
Udv.
2010.08.01 23:02:53nortonvincent
Ja nagyon jo olaj
En a full szintetikust hasznalom ugyan ebbol a markabol Mogtul double ester 10w40 Igaz azt inkabb palyara javasoljak 3000km enkent cserelem de a legtobb versenycsapat bsb ben is ezt hasznalja 5w50ben csak ok ,versenyenkent cserelik
2010.08.01 23:03:40nortonvincent
ja 300v a neve Mogtuul
2010.08.02 00:13:16Sanzistift
Hát ja, csak a mondat volt kicsit sánta.
Ezek a sánta mondatok mostanában nagyon nem jók nekünk.
Bármilyen téren.
Mi azt hisszük (illetve Ti azt hiszitek), hogy ezek a mondatok véletlenül sántultak meg az élet minden területén.
A gond ezzel az, hogy ezek a mondatok már eleve így születtek. Az élet minden területén.
Aki érti, mire gondolok, az érti.
Aki meg még ma sem érti, arról sajnos le kell mondania a közösségnek.
Az élet minden területén.
A nemzetnek az ostoba emberekre a jövőben nem lesz szüksége, ezért nem fogja eltartani őket.
A hazaárulókat sem.
Kevés lesz, ki megmarad, de Igaz lesz mind.
2010.08.02 00:22:51humanoid40
Láttatok már 10w40 es ásványi olajat?
2010.08.02 07:08:35DBandesz
Igen, már láttunk. Csak nem kell. Inkább a félszintetikust preferálom.
2010.08.02 07:09:07magyar bucó
Persze, van többféle is.
2010.08.02 12:20:18airoh
motorosboci, Gzula[Hun], nov2016, CoIT
Az nem jut eszetekbe, hogy a Motordoki azért motordoki, mert van tapasztalata a motorszerelés/szervíz terén. Szerintem csak simán tudta, hogy melyik márka hívja technoszintetikusnak az olajait, ezt kivételesen én is tudtam (bár én közel sem vagyok ennyire tapasztalt), mert mikor olajat cseréltem a szezon elején, akkor én is vacilláltam több olaj között, végül a Motult vettem, bár nem tudtam mi az a technoszintetikus. Most már megtudtam. Csak a Motul hivja technoszintetikusnak az olajait. Más cég meg ezek szerint résszintetikusnak vagy félszintetikusnak hívja ugyanazt az összetételt...
2010.08.02 14:38:37bsa
Még 20W50-es viszkozitású olaj is létezik teljesen szintetikus gyártástechnológiával készült kivitelben (Putoline).
Régebben (1985) pedig a 10W40-es teljesen természetesen ásványi volt.
2010.08.02 18:24:28Motordoktor
@bsa: csak egy ásványi bázisú SAE10W40-es olajat mondj, egyetlen egyet.
2010.08.02 21:37:24Gzula[HUN]
Airoh: A motordoki vagy tudta, vagy nem, de az biztos. Én gugliztam, úgy dobta ki.
Az is biztos, hogy Árpi ezt a cikket és kommenteit nem olvassa, mert a főcímben nem szúrta ki az elírást, pedig még a figyelme is fel lett rá keltve. Bezzeg a kóreai sittest azt javította. Momeg az első "első" sem lett még törölve.
2010.08.02 23:00:43Motordoktor
@Gzula: Köszönöm, kijavítottam, eddig észre sem vettem az elgépelést.
2010.08.02 23:05:07Motordoktor
A motordoki tudta, mert jól ismeri az olajokat, nagyon sokat foglalkozott velük, kiváltképpen a Motullal.
Ahogy azt is tudom, hogy nem lehet ásványi bázisú SAE10W hidegoldali viszkozitású olajat csinálni, mert az alapolaj eleve sűrűbb ennél, ezt csak speciális viszkozitásmódosítókkal lehet, amelyek aránya az olajat részszintetikussá teszi.
Esetleg jelölik ezeket MC - molecular converted kifejezéssel is, itt meg arról van szó, hogy a láncokat darabolják, módosítják...de ez sem lesz így ásványi olaj a szó hagyományos értelmében.
2010.08.02 23:27:17Honda RC 51
Van itt egy link ahol az olajokrol lehet sokat tanulni.
[link]
Ott van egy tablazat ahol mutatjak az asvanyi olajokat van 10W-40 es 15W-40
Termeszetesen olyan nincs hogy tiszta asvanyi olaj. DE! Asvanyi olajrol beszelunk ott a tablazat aljan levokrol. Mert annyira keves adalekot tartalmaz.
Aztan vannak a resszintetikus es vannak a teljesen szintetikus olajok.
Nem hiszem hogy magyarorszag annyira gazdag lenne hogy a polcokon mar nem is tartanak alap olajokat.
Resszintetikustol kezdodnek az olajok????
2010.08.03 00:41:06humanoid40
Nem kötözködésből kérdeztem.Egyszerűen nem láttam még 10-40 es ásványit.Ráadásul tényleg úgy tudtam, hogy azt a teljesítményszintet nem is tudja az ásványi olaj.
2010.08.03 02:06:59Honda RC 51
En sem kotozkodok. Egyszeruen csak a meghatarozassal van baj. Doki resszintetikusnak hivja a legolcsobb olajokat. Azaz ha bemegy egy boltba (legyen olajbolt) es a polcokon latod a listat van olyan ami olcso es nincs jelolve azaz se nem resszintetikus se nem szintetikus. Azokra nem mondhatod hogy resszintetikus. Azokat hivjuk alapolajoknak azaz asvanyi de nem tisztan asvanyi mert mar hozzanyultak a mernokok hogy tobb fokozatu legyen meg hogy ne rakodjon az szutyok annyira a motor falara meg stb stb stb....
A linken amit elobb mar kozoltem ott ugy hatarozza meg az iro hogy "
Mineral oils are based on oil that comes from dear old Mother Earth which has been refined."
azaz: asvanyi olaj a bazisa annak az olajnak ami a kedves oreg anyafoldbol jon ami finomitva lett.
Szoval ha bemegyek abba az olajboltba kerhetek alaplajat, resszintetikus olajat es teljesen szintetikus olajat. 3 fele. Igazam van vagy igazam van?
Doki?
2010.08.03 10:22:42Motordoktor
@Honda RC 51: A link abban téved, hogy ásványinak állítja be a SAE10W40-es viszkozitású olajat, pedig az nem lehet az, a hagyományos megítélés szerint, mert az ásványi bázist szintetikus komponensekkel módosítjuk, ahol ezen komponensek aránya elér egy meghatározott (nem emlékszem pontosan mennyi) %-ot, amikor már részszintetikusnak nevezzük. Ásványi olaj nem tud SAE10W hidegoldali viszkozitást produkálni.
Az olajboltban van ásványi alapú, részszintetikus és teljesen szintetikus olaj.
2010.08.03 15:11:48bsa
Kedves Motordoktor!
Légyszi olvasd el a Mazda-Auto motorolaj 1-4-ig tartó konkrétan az olajfajtákkal foglalkozó írását és ezután jelentsd ki, hogy valamely fajtából nem létezik csak szintetikus vagy csak ásványi kivitel.
Látni fogod, hogy a besorolás nem az adalékanyag mennyiségétől vagy fajtájától hanem az alapolaj induló viszkozitásától (és persze később az adaléktól) függ.
Egyébként meggyőződésem, hogy ez a "minden olaj valamijen szintetikus technológiával készült kivitel" egy kicsit nekünk szól....tudatlan felhasználóknak.
Esküszöm régen nem említették szintetikusnak a 10w-40-et....
2010.08.04 22:46:31Motordoktor
@ BSA: Elolvastam egy-két éve és találtam is benne hibákat. Egyébként egy kicsit mélyebben foglalkoztam tribológiával, mint az a hasznos, de tisztán alapszintű ismeretterjesztő írás.
Egyébként a félreértések abból adódnak, hogy mit nevezünk szintetikusnak és fél- vagy részben szintetikusnak. Egyébként nagyon meglepődnék, ha pl. egy 0W30-as olaj létezne ásványi bázison.
2010.08.04 23:43:59Honda RC 51
A 0W-30-as olajrol nem volt szo.
Egy kicsit en is beleastam magam ebbe az olaj kerdesbe es valoban felreertesekbol fakadt a vita. Itt amcsiban masok a meghatarozasok. Tegnap elmentem egy autos boltba ahova jarok es direkt megkerdeztem az eladot errol. (advance auto parts)
Kerek felszintetikus olajat erre o levett a polcrol 4-5 kulombozo gyarto cegtol olajat. Ok, mondom akkor adj szintetikusat, es o levett a polcrol megint 4-5 kulombozo gyartotol flakont a polcrol. Ok, mondom es mik azok a tobbi olajok?
Azok alap olajok mondta, se nem resszintetikus se nem teljesen szintetikus. Nincs rajuk irva semmi.
Szoval elfogadom Doki az ervelesed de a Te megitelesed szerint nincs alap olaj. Itt van.
Rajottem arra is a kutakodasom alatt, hogy a Mobil 1 amit eloszerettel hasznaltam minden jarmuvembe nem teljesen szintetikus holott teljesen szintetikusnak van beallitva. Mert tartalmaz asvanyi olajat. Ezennel atterek az EMSOIL-ra.
Igaz dragabb ( 6 helyett 10 dolcsi egy lityi) de legalabb teljesen laboratoriumi eloallitas.
Muanyag.
Udv.
2010.08.05 07:52:39bsa
Hát a "0"-ás olaj persze, hogy nem ásványi de monjuk 1985-ben nem is létezett...10w40-es viszont igen és semmi sintetic szöveg nem volt a dobozán (kereskedelemben M.Ó.-n)
2010.08.05 16:48:50ekkerjoz
nedűt, ja
2010.08.05 18:39:57Motordoktor
@bsa: Azt tudom elképzelni, hogy esetleg akkor még az ilyen jellegű módosított olajokat nem nevezték részszintetikusnak, azonban tisztán ásványi olaj nem lehet SAE10W viszkozitású. Ahhoz bele kell avatkozni a láncokba - erre több módszer van, vagy adalékolással, vagy már az említett krakkolásos (MC - molecular converted oils) módszerrel - és ezt már rész szintetikusnak hívják manapság. 1985-ben a Shell TMO volt itthon az egyetlen szintetikus olaj. Azt tettük a tuning Zsiguliba. ;-) Érdekes módon az Agip Synt sem volt teljes szintetikus anno.
2010.08.05 20:58:56zzr1400fanatic
Honda RC 51! üdv, és köszi a linket, hasznos lesz nekem is, mert nem értek hozzá:D
2010.08.05 21:42:09Honda RC 51
ZZR1400! Orulok hogy segitett. Tanulni mindig jo.
Haverom tavaly augusztusba vitt haza egy ZX 14-est es szegeny azota nem birta forgalomba allitani.
Csak eszembe jutott.