Zörgő vezérműlánc a Hondán

2010.10.29. 16:30

Hello,

Egy Honda CBR 600 F2 1991-es évjáratú motorom van. 49.000 km-t futott. Rettenetesen zörög a vezérműlánc. Jellemzően amikor a motor felmelegszik és eléri az üzemi hőfokot. Először egy motorszervízben kicserélték a feszítőpatront, mivel mégis az az egyszerűbb. Jó volt egy darabig, de 1-2 ezer km után újra egyik napról a másikra elkezdett zörögni ugyan úgy, nagyon erőteljesen.

Aztán elvittem egy másik márkaszervízbe, kicserélték a vezérműláncot az összes hozzávalóval. Mikor összerakták nem szűnt meg a hang. Megmérték az olajnyomást, az tökéletes volt. Kicserélték az 1-2 ezer km-et futott patront, ekkor jó lett, de indításkor azért be-becsörrent, de az lehet hogy normális. Most szintén, kb. 2 ezer km után egyik pillanatról a másikra elkezdett zörögni, de nagyon durván. Olaj is lett cserélve a vezérműlánc cseréjekor, van benne, nem eszi. Most már kezd bosszantani a dolog. Remélem tudsz segíteni.

Előre is köszönöm. István

Kedves István!

A CBR-ek egész sorozata hírhedt a feszítőpatron okozta lánc zajától. Először is a gyári patront olajban meg kell nyomkodni felszerelés előtt, hogy a levegő kimenjen belőle, mert az olajnyomás által bezárt légbuborék nem tud kijönni és a működését rontja. Ezt néha szerelők is elfelejtik.

A másik probléma maga a patron konstrukciója. A patronban elhelyezett egyirányú fogazás durva és relatíve nagy lépcsős így gyakran a patron még nem reteszel egy következő fokozaton, de a lánc már megint vagy még mindig szól. Ez azonban csak esztétikai baj, ekkor a lánc még nem tud átugrani, de a folyamatos zaj bosszantó. Igazán nincs is rá megoldás, sokan megveszik a nem gyári, hanem utángyártott mechanikus, csavaros feszítőt (APE gyártmány), amelyet rá kell csavarni és időszakosan utána állítani. A versenysportban is ezt használják, mert biztos nem hibásodik meg, hátránya csak annyi, hogy adott időszakonként rá kell csavarni egy kicsit.

Üdv.
Motordoktor