Olajcsere után csúszik a kuplung

2011.02.12. 13:45

Kedves Motordoktor!

Elég összetett problémával fordulok feléd, senkitől sem kaptam megfelelő választ és már csak benned bízom!Kérlek segíts!

Van nekem egy 1988-as évjáratú Yamaha FZR 400-am az 1WG sorozatszámú!Nem nem mielött bárki azt hinné hogy egy leharcolt gépről lenne szó lassan 4 éve van a tulajdonomban és mind esztétikalilag mind pedig motorikusan 100%-ig rendbehoztam vagyis azt hittem, a gondom a következő a 2009-es szezonban Castrol Actevo Xtra 10w 40-es "Ásványi" olajat használtam amivel talán 100km-ként egyszer egyszer ha megcsúszott a kuplungom de az is ilyen 8000 fordulat felett, na már most én marha 2010-ben már Castrol Power 1 racing 10w 50-es FULL SZINTETIKUS olajat használtam amitől aztán szinte folyamatosan csúszni kezdett már 7000-től!!Tudom , tudom nem kellet volna, és ebből származik az a pár kérdés amire szeretném ha tudnál felvilágosítást adni:

1. Orvosolhatom-e csupán olajcserével a kuplung csúszást?
2. Ilyen idős motornál mi a megfelelő olaj választás? (márka,típus,viszkozitás,összetétel...stb???)
3. És az örök nagy kérdésem(amire eddig soha nem tudott senki pontosan válaszolni) ásványit,szintetikust,full - szintetikust????
4. Ásványi olajjal javíthatok a kuplung csúszásán?
5. Mivel azért nem vagyok profi szerelő, sőt mondhatjuk azt hogy az alap dolgokat mint olaj csere, gyertya csere, karbi takarítás,szűrők cseréje...stb meg tudok csinálni szakszerűen , de magába a motorblokkba még nem nyúltam életemben soha, nagyon sokat olvastam a kuplung összetételéről (LEHET NAGY HÜLYESÉGET MONDOK), de ha leszedem a kuplung felőli deklit és minimálisan húzok a csavarokon vagyis a rúgókat jobban összenyomom avval elérhető javulás?Vagy a lamellák mindenképp cserések ezen esetben?Okozhatok avval kárt ha húzok azokon a csavarokon???

Előre is Köszönöm a Segítségedet!

üdv. : Dávid

Kedves Dávid!

Sokan esnek abba a hibába, hogy túlgondolják az olaj választás kérdését a japán sportmotorok esetében. Jellemző a kilencvenes évek közepéig gyártott japán gépekre, hogy az olaj specifikációjuk elég alacsony volt, gondoltak az elmaradottabb piacokra is, ennek megfelelően tervezték a motort és kenési rendszerét. Ilyenkor jobb olajjal minimálisan érhetünk el jobb kopásvédelmet, de szükségtelenül túlköltekezhetünk. Fokozottan igaz ez a 80-as évek, már kicsit kopottabb motorjaira.

A másik tévhit a kuplung csúszása a szintetikus olajtól. A szintetikus olaj, ha feltételezzük, hogy nedves kuplungos motorblokkba való, akkor JASO MA specifikációval rendelkezik. Az igaz, hogy kenési tulajdonságai jobbak, mint a hagyományos ásványi vagy organikus alapú kenőolajnál, de ez annyira minimális a kuplung szempontjából, hogy a gyártók nem is veszik figyelembe a kuplung tervezésénél. Ha azonban a kuplung már kopott és pont határon van, akkor egy szintetikus olaj valóban okozhatja a csúszását, ez azonban azt jeneti, hogy az ásványival is hamarosan csúszni kezdett volna, mert rossz, mert kopott. Erre az olaj megváltoztatása nem gyógyír, csak a kuplung lamellák és esetleg a kuplung rugó(k) cseréje.

A nyomólapon lévó csavarok ütközésig vannak húzva, ezzel adnak előfeszítést a rugóknak, azokat nem lehet és nem is szabad jobban meghúzni, mert csak a menet jön ki a kuplungkosárból, de nagyobb előfeszítés nem lesz. Ha megcsúszott, akkor itt az ideje a kuplunglamellák cseréjének. Az olajválasztás pedig legyen az, amit a gyártó javasol: SAE 10W40 részszintetikus, JASO MA teljesítményszintű, lehetőleg márkás olaj.

Üdv.
Motordoktor