Köhög a Bulldog, hogy gyógyítsam?

2011.10.03. 16:07

Kedves Motordoktor,

Yamaha BT1100 motoromat sajnos különböző okok miatt tavaly május óta nem használtam, azóta garázsban állt.

Mivel nem készültem ilyen hosszú leállásra, nem tettem semmilyen előkészületet. Aksi ugyan nem volt a motorban, tank tele. Amikor a múlt héten betettem az aksit a motor simán indult. Eleinte kíméletesen melegítettem, de amikor próbáltam kicsit húzatni, bizony 3000-3500 fordulat fölött köhögni kezdett, szinte megállt alattam.

A járatás végén már kezdett éledezni, de csak árnyéka volt régi önmagának. Mivel nem akartam, hogy károsodjon, inkább nem is eröltettem. Kérdésem, hogy a benzin lerakódásai miatt lehet ilyen gyenge, vagy más oka van. Mit csináljak, milyen karbantartással lehetne helyrehozni?

Válaszodat várva,

Üdvözlettel,

Zoli

Kedves Zoli!

Ez egy tipikus jelenség, amelynek csak részben tudjuk az okát. Az biztos, hogy a hosszú állás alatt a membránok kiszáradnak, valamint a tolattyú könnyebb siklását biztosító benzinpára is kiszárad a karburátor felső részéből. Tovább nehezíti a problémát, hogy a korábban a tolattyú mozgásától felfényesedett karburátor belső kicsit visszamattul, oxidálódik, így a súrlódása nagyobb lesz. Ez a három dolog együttesen okozza, hogy a motor fullad, a gázra nem úgy reagál és kicsit betegen mozog.

További valószínűsíthető problémák, hogy korunk új benzinjei elég sok egyéb adalékot és illó anyagokat tartalmaznak, amelyek idővel elpárolognak és a benzin minősége romlik. Lerakódások is képződnek, ráadásul a néha 5 tizedes fúvókák és kalibrált furatokon egy egy tizedes lerakódás már jelentős mértékben szűkíti a keresztmetszetet. Ezzel a jelenséggel a sokat tárolt motornál gyakran találkozunk és az egyetlen megoldás a járatás, ekkor szépen visszanyeri korábbi képességeit. Ártani nem árt neki, szétszedni, kitisztítani, felpolírozni felesleges lenne. Sajnos a membránnak árt leginkább a dolog. Ez nem szereti a többszöri kiszáradást, esetleg megrepedhet, de ez ellen nem tehetünk. Üdv.
Motordoktor