Félig már szétszedtem, bontsam tovább?

2011.10.18. 10:50

Heló Doki!

Két kérdésem lenne Daelim NS125 típusú robogómmal kapcsolatban.

Az utóbbi hetekben nagyon elgyengült a motor, és melegen egyáltalán nem lehetett beindítani, csak hidegen. Levettem a szelepfedelet mert sejtettem, hogy a szelephézaggal nem stimmel valami. Itt meg is találtam a problémát. A kipufogószelepeknél volt hézag, de szívóknál egyáltalán nem, ráadásul mindez hideg motornál.

A kérdésem az lenne, hogy hova tűnt a szelephézag? Olyat már hallottam, hogy kopik a motor, és a hézag nagyobb lesz, de, hogy eltűnik, ilyet még nem. A másik kérdés pedig, hogy ezek után le kell-e  vennem a hengerfejet is, hogy megnézzem van-e ott valami probléma, vagy elég ha beállitom a szlephézagot. Nem szívesen venném le a hengerfejet mert ehhez a motorhoz sehol nem fogok hengerfejtömítést találni. Nagyon nehéz az alkatrészvásárlás a Daelim NS125-höz. Mit tegyek?

Üdv.: Zoli

Kedves Zoli!

Elfelejtetted megírni, hogy mennyi idős, illetve mennyit futott a motorod, pedig ez sokat segített volna. Új motoroknál jellemző, hogy csökken a szelephézag, mert a szeleptányér szépen hozzáidomul a szelepülékhez és így az egész szelep feljebb kerül. A másik ok a szelephézag csökkenésére pedig jellemzően régi, vagy erősen hajtott motoroknál fordul elő, nevezetesen, hogy a szelepszár megnyúlik a meleg, illetve mindenféle erők hatására. Ezek közül egyik sem ritka.

Ha beállítod a hézagot gyári értékre, és utána így is marad, akkor nincs értelme ezen tovább agyalni, vagy levenni a hengerfejet. Azonban ha a szelephézag folyamatosan csökken (vagy akár nő), mindenképpen szét kell szedni és megnézni, mi okozza a problémát. Ezzel egy nagyobb motorkárt előzünk meg, tehát a szétszedésnek ilyenkor nem lehet akadálya a nehezen beszerezhető hengerfejtömítés.

Javaslom, hogy állítsd be a szelephézagot, használd a robogót pár száz kilométeren át, majd ellenőrizd ismét.

Üdv.

Motordoktor