Gond lesz a műszakival?
Tisztelt Motordoktor!
Kérdésem azzal kapcsolatos. hogy beleszerettem a motrokba. Elhatároztam, hogy építek egyet magamnak. Pontosan tudom milyet szeretnék, a két mellékelt kép önnek is megmutatja. A kérdésem az lenne, hogy mennyi pénzből lehetne mindezt kivitelezni, és hogy milyen típusok alkalmasak ilyen átépítésre?
Üdv:
Dávid
Kedves Dávid!
Ezek a motorok általában valami tömegmodellre épülnek, azonban erősen átalakított a végeredmény. A hátsó segédvázat általában csonkítják vagy kicserélik, ami állandó marad az a motor bölcső és villanyak főcsöve, de ez sem mindig. A kérdés az, hogy mennyire akarjuk átalakítani a motort.
Sajnos azonban az átalakítás a könnyebb része a projektnek, az átalakított motor legalizálása és utána vizsgáztatása sokkal nagyobb probléma, mint maga az átalakítás. Ráadásul - talán mondanom sem kell - hogy az átalakítás számos veszélyt, közvetlen baleseti kockázatot hordoz, még akkor is, ha a motort csak zárt pályán, nem közúton akarod használni.
Az interneten található átépítések nagy része show célokat szolgál, egy-egy szép fénykép erejéig kell jónak lennie, menettulajdonság, biztonság és megbízhatóság csak másodlagos, az esetleges rendszám meg dekor elem.
Üdv.
Motordoktor
Nem lesz gond, ha jól csinálod
Kedves Dávid,
engedd meg, hogy én is beleszóljak. A két gép nagyon minimálisan lett átépítve. Az egyik Yamaha TW, az ausztráliai Deus munkája; ők nagyon érzik a szörfös-tengerparti stílust. Ilyen alapot idehaza is találsz, a közelmúltban mi is készítettünk róla használttesztet, sőt, egy olvasói levél után foglalkoztunk a customokkal is.
Ennek alig nyúltak a vázához, csupán hátul van megkurtítva, de a geometria nem változott. A kipufogókönyök új, és a lamellás, szemre Supertrapp dob tér el a szériától. A lámpa nem gyári és a buci hátsó kereket takaró sárhányó sem. Ha ilyet készítenél, nem lesz sok munkád – ötletes és könnyen elérhető álom ez.
A másik gép egy Honda FTR223, az általad küldött fotó szinte teljes egészében széria állapotot mutat (Ebből két kivitel is készült, egy oldalidomos bébi dirt track, meg a beküldött csupaszabb). Ebből is találsz idehaza eladót, korábban ezt is teszteltük.
Az akkori összehasonlításban szereplő Suzuki TU250 is érdemes a figyelmedre, csodálatos szerkezet, sok fém, semmi műanyag. Hasonló koncepció a Kawasaki TR250 – ilyet sajnos még nem láttam élőben, de képen gyönyörű – bevallom bárki fél karját odaadnám magam is, hogy kipróbáljam, vagy birtokoljam.
Ez a stílus nem kívánja az erőszakos customizálást; ha ügyesen csinálod, nem lesz gond a vizsgán sem. Fontos az E-jelzésű lámpák használata és a gyári féket se dobd el. Ha kétszemélyes a gép, ezen ne változtass, mert beleköthetnek.
Zirig Árpád
A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2012. február 20., 10:59, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.




Kommentek
2012.02.20 11:36:51kawa550
"ha ügyesen csinálod, nem lesz gond a viszgán sem."
Aztán ha véletlenül mégis, akkor majd felhívod Zirig urat, és biztos mélyen belenyúl a buxtárcájába hogy minimalizáljátok az esetleges veszteséget.
Vagy nem. A kibicnek ugye semmi sem drága....
2012.02.20 11:44:10gokart87
Motorok, nem motrok... Beszéljünk már rendesen !
2012.02.20 11:59:53Szittya75
Otthon egy hét alatt meg lehet csinálni az ilyesmit (két ember,napi kb. 6 óra) ja és fillérekből :-)
2012.02.20 12:00:47hopetheorc
@gokart87: motrok, bokrok, csokrok? Már engem is zavar, pedig amíg nem éltem Pesten, így mondtam én is. Pedig helyes, nézz utána.
2012.02.20 12:14:55h.
Kivételesen én is a nyelvtani részéhez szólnék hozzá: volt szerencsém másfél évet pesten dolgozni és mint vidékről jöttet, sokat cikiztek a pesti kollégák a szóhasznlatom miatt. Azóta sok mindenről kiderült, hogy ők tudták rosszul.
A nyelv a gyökereiben él, de sokoldalúságában is: tehát nem kell minden ritkábban használt formát azonnal elítélni.
Ja, és zárójelbe megjegyezném, hogy a cikk a motorokról szólt, gokart87 pedig igazi vérbeli állhallgatóként CSAK a nyelvtani részét pécézte ki magának, nem is egészen értem, miért?
2012.02.20 12:16:05JmOS
Itt tehetnénk fel azokat a kérdéseket, hogy:
1, Miért homályos pont, hogy mi megengedett és mi nem?
Le kellene egyértelműen szögezni, hogy a vázhoz, fékhez stb. NEM nyúlhatsz, a burkolatot cserélgetheted. pl.
2, Mindig eszembe jut ilyenkor, hogy Magyarországon annyira jó a gépészmérnök-képzés (és tényleg!), akkor diplomás mérnökeinknek miért nem adunk jogosultságot (és egyben kenyeret) ahhoz, hogy bármilyen építést megtervezzenek, dokumentáljanak, jóváhagyjanak???
Nem bízunk bennük? A frászt! Csak a kereskedő-lobbi erősebb!
Miért is nem lehet olyan szakemberek véleményét átépítésnél elfogadni, amelyek a legjobb képzésben vettek részt? Vagy ők csak akkor dolgozhatnak, ha egy nagy cég áll mögöttük? Miért is?
2012.02.20 13:00:03Alf
@gokart87
Erdélyben meg motrok, te nyelvtannáci.
2012.02.20 13:05:07sezlony
Jaj, de szeretem a Heiwa motorjait! Kedvencem tőlük:[link]
2012.02.20 13:18:48Mercel
Jó de Erdélyben meg néha a hagyományokra hivatkozva kerékbe törik a nyelvet..
Te okos.
"Frigyes"
2012.02.20 13:35:42gokart87
Eddig csak alul iskolázott ember szájából hallottam hogy motrok, és cigányéból.
( kivéve Tamási Áron - Ábel a rengetegben ) de itt él a költői szabadság ;)
Nem mellesleg ki is javítja minden böngésző és kereső és szövegszerkesztő program is.
De kb leszarom a fikázókat. Én a témát lezártam :) Magyarországon vagyunk nem Erdélyben.
2012.02.20 13:42:13Virago_1000
Jmos:
" Magyarországon annyira jó a gépészmérnök-képzés (és tényleg!), "
- mennyire jo? Meselj!
2012.02.20 13:59:53Gazdagréti Jack Bauer
gokart87: Ha ezt az álláspontodat sokat hangoztatod a Bakonyban vagy a Dunántúl egyes részein, akkor jól pofán leszel verve. Ez mondjuk nem baj.
2012.02.20 14:10:19Alf
@gokart87
"Magyarországon vagyunk nem Erdélyben"
Segítek:[link]
2012.02.20 14:12:07közlekedési bűnöző
"Eddig csak alul iskolázott ember szájából hallottam hogy motrok, és cigányéból."
Nekem volt egy (műszaki) főiskolás évfolyamtársam, aki a "motrot" változtatot használta. Azóta szerzett mégegy felsőfokú végzettséget.
Te viszont legalábbis Grétsy László lehetsz..., ja nem... ő nem volt paraszt.
2012.02.20 14:13:32tiramiska
Beírtam, eltűnt..... majd ha lenyugszom újra megírom.....
2012.02.20 14:14:34tiramiska
Viszont, az feltűnt mennyi Jókai van ma is! :D
2012.02.20 14:17:05nofatchx
gyerekek, ez nem a nyelvtan blog.
2012.02.20 14:22:01Alf
[link]
2012.02.20 14:22:36Alf
@nofatchx
így van, ez a motros blog.
2012.02.20 14:50:22Ben Zinkoot
gokart87:
OFF
"Eddig csak alul iskolázott ember szájából hallottam hogy motrok, és cigányéból"
Alul iskolázott? Így külön? Te melyik vagy?
"Nem mellesleg ki is javítja minden böngésző és kereső és szövegszerkesztő program is."
Itt nyugodtan elhagyhattad volna az egyik és-t, helyette a vessző lett volna szép. Nem mellesleg, a kereső mit javít ki?
Bocsánat az OFF-ért!
ON
2012.02.20 14:57:00dagger
Zirig úr:
"A lámpa nem gyári és a buci hátsó kereket takaró sárhányó sem."
A sárhányó az a sarat hányja tehát az a kerék, amire te gondolsz az a sárvédő... LOLLL ekkora "szakit" pfff
2012.02.20 15:00:28lally
Ben, megelőztél, szívemből szóltál.
Gokart és dagger, menjetek már a halál faszára!
2012.02.20 15:00:43Attys
Kedves Motordoki, kedves Zirig Árpi!
Egy olyan kérésem lenne hozzátok ami valószínűleg mást is érdekelne.
Amennyiben időtök és kedvetek engedi, ugyan nem dobnátok össze egy olyan cikket amiben leírjátok SAJÁT tapasztalataitokat arra vonatkozólag, hogy kis hazánkban hogyan lehet papírral legalizálni bárminemű átépítés/építést.
Amennyien vagytok sokféle géppel szerintem nem okozna gondot.
Jöhet a száraz jogszabály is.
(Ha már volt ilyen kérnék egy linket, köszönöm.)
Jöhet a legkisebb módosítástól(színcsere motoron, hol kell átíratni a műszakiban, kell e új vizsga?) a radikálisabb módosításokig(tengelytáv-motorblokk-fékrendszer stb csere)
Tisztelt kommentelők, más is írhat tapasztalatot.(Trollok kíméljenek)
Köszi
2012.02.20 15:02:04lally
A kedves kérdezőt meg szét fogják szopatni műszakin.
2012.02.20 15:07:45dagger
lally: most mia halál fasza a bajod?
Ennek semmi köze a nyelvtanhoz, azt az alkatrészt nem úgy hívják és idegesít, hogy egy szakírónak nevezett valaki öregapám szavait használja :)
Következőben meg írja azt a dugattyúra hogy karburátor, az ülésre meg hogy csomagtartó, bazd mekkora buzi vagyte.
2012.02.20 15:15:24baowah
dagger: ne haragudj, de csak röviden: az autón sárvédő, a motoron sárhányó van. A sárvédő sem a sarat védi. A klasszikus terminológiában a sárvédő falszerű, mint az autón, a sárhányó pedig ív, amely a kerék fölött húzódik.
2012.02.20 15:17:43dagger
baowah: szerinted... na mind1 nekem nyóc
2012.02.20 15:19:54baowah
dagger - ha mindegy, akkor kerlek ne trollkodj.
2012.02.20 15:28:28dirige
JmOS: aki jó gépészmérnök, menjen el kormánypárti politikusnak.... Úgy gondolom, rátapintottál kis hazánk lényegére: az egymillió felesleges tiltás országa vagyunk. Erre azért van szükség, hogy legyen mit vizsgálni a haveroknak, jópénzért. Értelmetlen marhaság. Ha a magyarokon múlt volna, még nem fedezték volna fel Amérikát, valamilyen jogszabályi tiltás okán.
2012.02.20 15:31:34okostojgli
Motorok és motrok.
Egyik kezdi, másik nem hagyja.
A hétvégén nem jutott nuni?
2012.02.20 15:42:12Vizirájd@r
Attys felvetését támogatnám, bár a magyar viszonyokat ismerve szerintem a hivatalokban sem tudnák megmondani mit lehet és mit nem. Mondjuk a szerkesztőségben többen is rendelkeznek átépített mocival, talán van benne tapasztalatuk vagy ismernek olyan embereket, akiknek van ( pl Szakáll? ) Csak érdeklődés szinten, mi van a Winkler patkány motorjával? Csak lemaradtam valamiről, vagy félbemaradt? Pedig az a réz permetező-benzintartály jól nézett ki!
2012.02.20 15:58:34lally
Észak-Dunántúlon motrozunk a sárhányós masinán :)))
Én is kiváncsi vagyok egy hivatalos átépítési állsfoglalásra.
2012.02.20 16:20:14Szomjas77
JmOS rátapintottál a lényegre. Ezt nem szabad annyiban hagyni, kikéne harcolni,hogy legyenek hivatalos motortervezők,akiknek a munkáját elkell fogadniuk a műszakiztatóknak,ha minden átalakításról van minőségi tanusítvány! Totalbike is kivehetné ebből az akcióból (törvénytervezetből) a részét!
2012.02.20 16:23:28Szomjas77
JmOS rátapintottál a lényegre. Ezt nem szabad annyiban hagyni, kikéne harcolni,hogy legyenek hivatalos motortervezők,akiknek a munkáját elkell fogadniuk a műszakiztatóknak,ha minden átalakításról van minőségi tanusítvány! Totalbike is kivehetné ebből az akcióból (törvénytervezetből) a részét!
2012.02.20 16:24:14Szomjas77
Bocsika. A Mátrix bekavart.
2012.02.20 16:30:53IV. (Parkoló) Béla
@JmOS
2, Mindig eszembe jut ilyenkor, hogy Magyarországon annyira jó a gépészmérnök-képzés (és tényleg!), akkor diplomás mérnökeinknek miért nem adunk jogosultságot (és egyben kenyeret) ahhoz, hogy bármilyen építést megtervezzenek, dokumentáljanak, jóváhagyjanak???
Én egy olyat szerettem volna,hogy hátul a dobfékem helyett tárcsafék legyen.
Mehettem (volna) egy mérnökirodába, hogy tervezzék meg nekem, mert olyan nem létezik ám, hogy fogom és rápasszírozom a típus, de nem felszereltség azonos autó fékszettjét.
Szóval, mérnökirodában terveztet, jóváhagyat, mindenről papír és átalakítási engedély stb.
Maradt az egész a fenébe.
2012.02.20 16:32:10Vatanen
ahonét én gyüttem ott ótomata lónak híjják...
2012.02.20 16:34:50Vatanen
ahonét én gyüttem ott ótomata lónak híjják...
2012.02.20 16:37:32Bazsi(HUN)
Takarodjatok már az anyátokba, ha értelmesen nem tudtok hozzászólni, f*szért nyelvtanoztok itt?
Nálam ez borította ki a bilit.
"Fontos az E-jelzésű lámpák használata és a gyári féket se dobd el."
Árpi bátyámnak igaza van. Ez a fontos, ezt nézik meg, erre ugranak, már máshoz fingjuk sincsen. Benne az E betű, bármilyen kokány, sz*r hugy lámpa, az oké. Kicsit furcsa emberek vannak furcsa helyeken.
IV. (Parkoló) Bélabá
Hallod gondolom kértek értek szép summát... Ezért nem a magánembereknek való ez. A mérnökképzés meg érdekes dolog (én is benne vagyok de ez titok). Szerintem ne itt vitassuk meg, hogy mi tetszik benne, meg mi nem.
Amúgy szerintem sem nehéz összehozni egy ilyen masinát. Segédvázhoz nyúlhatsz picit, bár szerintem nem fontos. Vázat nem vágsz meg, mert értelme nincs. Felfüggesztéssel sincs értelme vacakolni, a fékek is jók. Optikailag ledobálsz mindent, szupertrapp alá, a buci kerék megvan hátul, valami vadorzó festés (fekete, matt szürke, barna...stb), és lesz egy érdekes géped.
2012.02.20 16:40:15Bazsi(HUN)
Szomjas77
Szerintem ez nem az az ország, ahol motorépítésből annyira nagyon meg lehet élni, ha CSAK azt csinálja az ember. Bááááár a 47000 talán összejönne, abból meg a kancsi Matolcsy meg tudna élni...
2012.02.20 16:57:53Kiskaresz
ilyen honda ftr223-at hol lehet kapni mert itthon nem igazán találok!
2012.02.20 17:27:32Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengitterwetterkotterbeutelratte
Attys és mások!
Átépítés ügyben az elektromos autóépítések környékén érdemes olvasgatni, mert ők minden esetben a teljes hivatali procedúrát végigjárják.
Pl. lehetne kezdeni itt:[link]
2012.02.20 17:41:30Ben Zinkoot
Bazsi(HUN): Ha valaki nem tud egy minimum elvárható szinten hozzászólni a témához, azzal megtisztelve a kommentelőket, az inkább maradjon csöndben! Ugyan ez igaz a stílusra is!
2012.02.20 17:57:49Neonknight
Vizsgára legyen fenn normális sárvédő, ne olyan ami csak dísznek jó, középre helyezett rendszámtartóval.
Lámpában E-betű, indexek, meg tükrök. Kipufogóból is érdemes megtartani az eredetit.
Sport légszűrőért nem szoktak szólni, pár centivel megrövidített teleszkópokat sem veszik észre.
Hiányzó láncvédő miatt már láttam olyat, hogy egy Buell-es csávót elzavartak, hogy sürgősen tegye vissza, vagy nem kapja meg a matricát. Ezek alapján egy délután alatt megvan a vizsgázós "road legal" és a "custom" alkatrészek oda-vissza cseréje, ha ilyen stílusú motort akarsz.
2012.02.20 18:16:55GERI87
A képen látható motorokba nagyon nincs is belenyúlva és szerintem nem is érdemes vagdosni ennél jobban főleg ha "beleszerettem a motrokba" indítékkal vágunk neki...
Persze ha rozsdás, sorjás, igénytelen hegesztési varratú géppel állunk oda akkor baj lehet...
2012.02.20 18:43:00baowah
Attys: hat ilyet nem tudok prezentalni. ugy fogalmaznek, ha ugyesen csinalod, atmegy.
kiskaresz: a red baronban volt multkor
2012.02.20 18:49:30Bazsi(HUN)
Ott van a lényeg, Neonknight leírta ami fontos.
2012.02.20 19:44:19Attys
Köszi mindenkinek az ötleteket!
baowah: Akkor ügyes leszek. :OD
2012.02.20 21:09:02humanoid40
Szerintem azzal hegesztess/vágass vázat aki engedéllyel készíthet bukócsövet kocsiba.Annak a munkáját el is fogadják.(én pl. röhelynek tartom, hogy a vonóhorog átalakításnak számít.Nem csavarozhatom fel otthon, de futóművet cserélhetek akár bontottra is...Bár tudom, ez nem motoros probléma)
2012.02.21 00:12:29monstertruck
A hétvégén megyek tirpákiába, mert a sógorom vett egy traktrot, oszt kicsit szerelni kell benne a motrot.
Majd csinyálok képekt.
Valami lutra, vagy dutra (mondjuk annak semmi értelme) típusú.
2012.02.21 05:47:08zum trucc
Magyarul: motorok
Erdélyi nyelvhasználat: motrok
Erdélyben beszélt nyelvek: román, roma, magyar (erősen rontott formában)
Nehogymár kötelező legyen Budapesten rossz tájszólásban beszélni. Na erre iszom egy "monopolt". (magyarul : vodka)
2012.02.21 09:41:46belagezabela
Vegyetek verhovinát az gyárilag úgy néz ki, mint amit építeni akar a kérdező, jawa mustangra is kiváltható.
[link]
[link]
2012.02.21 10:27:12Szabi01
Nem értem a fanyalgást.
Világosan le van írva, hogy mit lehet átalakítani egy járművön engedély nélkül.
Az is világos, hogyan lehet hivatalosan átalakítani, illetve egy egyedi járművet forgalomba helyezni.
Az, hogy ez mennyire bonyolult, az más kérdés, de normálisan szabályozva van.
Esetleg azért lehet homályos, hogy mit lehet és mit nem, mert a motor "építők" nagy része csak a "flexet" ismeri és nem ismerik a jogszabályokat. :D
2012.02.21 11:16:58Blád__
Szabi01: Nem Érted?! Akkor itt egy példa:
[link]
Az a gond hogy az az érdekük hogy minnél kevesebbet dolgozzanak, nem az hogy Neked jó legyen. Ha belevágsz egy átalakításba, rengeteg helyen ellentétes infókat fogsz kapni. Nem azzal van a baj hogy megszabják hogy mit/hogyan lehet, azzal van a baj hogy az átalakításba feketett idő/pénz/energia nagyságrendekkel kisebb mint a papírozás. Na ezért kell ennyi kormányhivatalnok - tápoljuk a dinoszauruszt. Nyilván ők is alul vannak fizetve, nincsenek motiválva - ez sem az ő hibájuk - az egész rendszer úgy sz@r ahogy van. Mit gondolsz miért nincs magyar overhaulin, meg motorépítős műsor? A műsoridő 80%-a azzal menne hogy ülsz valamelyik váróban - és az agyfasszal küzdesz.. Király reality show-t lehetne csinálni belőle...Veszel egy Dniepr-t, beleraksz egy bogár blokkot, és van rá három hónapod és 800 000-ed hogy lepapíroztasd. 10 ből 8 versenyző elbukna...Pedig csak 2 jóféle tárcsafék kell bele, meg olyan áttétel hogy a gyári max sebességet tudja (nem többet)...De ez már durva példa.. Egy sima fékcsere dobfékről tárcsásra sem egyszerű, pedig mindenkinek az lenne az érdeke hogy meg tudj állni a motoroddal .
2012.02.21 16:52:58MP
Be lehetne vezetni az Angol rendszert ott meg kell felelni egy szabálykönyvnek s ha megfelel kaphat rendszámot ennyi. Átláthatóbb is lenne mert azt a rendőr is elővehetné ha valami nem stimmel. Ja hogy az átláthatóságon bukik meg nálunk?!
2012.02.21 17:13:02belagezabela
Szabi01:
Tul sok az önjelölt tutul OCC fan.
Lépcsőházi korlátból és bontóban túrt 750-es fiat panda motorból akar komplett megélhetést létrehozni.
Nagy hülyítések a Discovery és egyéb minőséginek mondott agymosó adók hatása ez is.
Nem csak nézni kéne, de értelmezni, meg a háttért figyelni.
Garázsból akarunk indulni multik ellen.
2012.02.22 09:05:20Dragon.22
belagezabela:
Az OCC is garázsból indult! :)
Érdekes, Angliában működik a dolog és sok műhely épül az autóépítésre és a kitcar-okra. Aki beleöl X százezer vagy millió forintot egy átépített motorba vagy autóba, az úgysem fog vele száguldozni, mert a rengeteg pénz és munka gyümölcsét nem akarja majd gajra vágni... szerintem... Itthon is épült már kitcar rengeteg szívással. Azt nem tudom, hogy végül sikerült-e lepapírozni az illetőnek, de az utolsó infóm az, hogy horror összeg lett volna a regadó... Persze az autó és nem motor, de motornál is lehetne ésszerűsíteni a törvénykezést. Persze az átláthatóság nem barátja a bürokráciának...