Viktor, téged átvertek?

2012.10.26. 14:21

Tisztelt Motordoktor!

2001-es Yamaha YZF600R Thundercat motoromnál áll fenn a következő problémám. Az alapjárat a gyári értékhez képest (~1200 RPM) alacsony, kb 1000 RPM, és nagyon-nagyon bizonytalan, össze-vissza ugrál. Ha hidegen indítom, akkor mindig kell szívató, kb 1-2 perc mire rendesen bemelegszik, de az alapjárat nem javul melegen sem. 200km után is ugyan olyan bizonytalan mint indítás után. Ahogy a motor felpörög a bizonytalanság eltűnik, és azt sem érzem, hogy gyengén húzna, bár már sokadik tulajdonos vagyok és nem tudom újonnan milyen lehetett. Járt már két szerelőnél. Sajnos az elsőnél nem tudtam ott lenni személyesen, de elvileg a karbikat kipucolták, a szelephézagokat beállították. A másik helyen kitakarították a légszűröt, kicserélték a gyertyákat és szinkronizálták a karbikat, valamint emeltek az alapjáraton. Az alapjárat ugrálása - bizonytalansága továbbra sem szűnt meg, bár talán kicsit mérséklődött.

Lehet még valami más, vagy lehet, hogy az első helyen megvezettek és érdemes mégegyszer szétszedetni a karbikat?

A leírtak alapján szerinted mi okozhatja az alapjárat bizonytalanságát?

Köszönettel,

Viktor

Kedves Viktor!

Ha ezeket a felsorolt alapdolgokat valóban elvégezték a szervizek, akkor a motornak szinte biztos, hogy egyenletes alapjáratot kell produkálnia, ha nincs valami mechanikus hibája. Most két irány lehet, az egyik, hogy mégis van valami egyéb hibája, amit nem vettek észre, illetve az, hogy ezeket a beállításokat nem jól végezték el, vagy nem végezték el egyáltalán.

Ezt már nem fogjuk megtudni, azonban a következő sorrendben kellene a javítást megkezdeni: hidegen összes szelep hézagának ellenőrzése, beállítása, gyertyák ellenőrzése, gyertyaszín megvizsgálása, karburátorsor tisztítása, beállításainak és fúvókáinak ellenőrzése, szívócső, membrán, stb, szemrevételezéses ellenőrzése, levegőszűrő ellenőrzése, csere vagy tisztítás.

Ezek után összerakás alapbeállítás a karburátoron, majd karbiszinkron alapjáraton, ezután fordulaton ellenőrizni, hogy nem esik-e szét a szinkronjuk.

Ha a szinkron ellenére sem lehet egyenletes alapjáratot állítani vagy aszinkront sem lehet jól belőni, akkor kompressziómérés és annak függvényében a motor részleges megbontása lesz a következő lépés. Véleményem szerint azonban erre nem fog sor kerülni, mert jó lesz.

Üdv.

Motordoktor