Remeg a kormány. Remegjek én is?

2013.01.29. 11:28

Tisztelt Doki!

Véleményedet szeretném kérni egy Honda CB 600 (F4, 2004-es) ügyében. Történt még a nyáron, hogy elhagytam valahol a fővárosban a jobb oldali gyári kormányvégsúlyom (nem találta meg valaki?).

Akkor azt hittem a moci fülének rángatása tekerhette ki a csavart. A napokban szétszedtem és kiderült, hogy eltört a kormány belsejébe gumi gyűrűkkel bent tartott, valószínűleg spiáter anyagú rúd, amibe a kormányvégsúly csavarja csatlakozik. Szeretném ezt a rudat leesztergálni alumíniumból (ez tömegben majdnem a harmada lenne), persze mindkettőt, hogy egy forma legyen.

Az a kérdésem, hogy ha csökkentem a kormányvégén lévő súlyok tömegét a gyáritól eltérően, akár egy könnyebb rúddal vagy más végsúlyokkal, de mindkét oldalt egyformán persze, az okozhat-e stabilitási gondokat? Jelenleg elég furcsa dolgot produkál a moci. Ha a hátsó ülésen csomagok vannak (kb. 30Kg akár oldaltáska, akár csak az ülésen valami) és elengedem a kormányt az magától finoman elkezd szitálni és ha nem fogom meg újra, a végtelenségi erősödne. Lánnyal (utassal), vagy ha egyedül vagyok (nem vagyok nagy darab) ezt nem csinálja, kéz nélkül se szitál. Ezt okozhatja, hogy csak a bal oldali súly volt fenn? Valamint, közepesen erős első kerék fékezésnél remegést érzek az elején és még hallani és vélek egy kis remegő brummogást, de finom fékezésnél és erősnél semmi gond (a februári műszakin a fék mérésnél semmi gondot nem jelezett a műszer, pedig a jelenség már akkor is meg volt) ez okozhatja a szitálás vagy ez teljesen más véres gondra utal?

Előre is köszönöm a válaszod!!

Szép napot: Viktor

Kedves Richárd!

A kormányvégsúly elsődleges funkciója a kormány rezgés és szitálás csillapítása. A forgástengelytől relatíve nagy távolságra elhelyezett súlyok tehetetlensége nagy, elég nagy ellenerőt tudnak kifejteni a kormány hirtelen mozgásával szemben. A hagyományos kormány lengéscsillapító hatását utánozzák egyszerűbben, olcsóbban, de azért kevésbé hatékonyan.

Ha elveszik vagy kisebbre cseréled, akkor nyilvánvaló, hogy a kormányzás érzékenyebb lesz, jobban rezeghet és akár erősödő, kis csillapítású rezgésbe, szitálásba is kezdhet. Ez akár együtt járhat zajjal is, de nem jellemző. Inkább két problémáról beszélünk, véleményem szerint.

A súlyt érdemes pótolni, mert jótékonyan hat, de el kell mondanom, hogy ha nincs súly, akkor sem szabadna erősödő szitálásba kezdenie a kormánynak, tehát itt valami más bajt vagy elállítódást is keresni kell. Az jellemző, hogy ha hátul jobban terheled a motort, akkor az eleje a kis terhelés miatt szitálásra hajlamosabb, azonban én megnézném, hogy a hátsó rugóstag eléggé elő van-e ilyenkor feszítve, illetve az első villa nem kezd-e jobban lógni a megengedettnél, valamint a kormánycsapágy játéka nem nőtt-e meg az utóbbi időkben. Ezek mind elősegítik a szitálást.

Tehát ha van gyárilag kormányvég súly, akkor az nem ok nélkül van, használni kell.

Üdv.

Motordoktor