A váltónak annyi?

2013.02.14. 10:29

Kedves Motordoktor!

Egy hónapja vásárolt, alig futott, kiváló, 2005-ös Honda CBF600-asom komótos, ám sűrű városi és elővárosi forgalomban jár, majdnem kifogástalanul. A váltója közel tökéletes lenne, de úgy minden tizedik alkalommal kettesből csak üresbe hajlandó visszalépni.

Rendszerint épp zöldülő lámpára való rácsorgáskor szúr ki velem: pont megúsznám a megállást és kigyorsítanék, de rálépek, és üresben reked. Ilyenkor csak üresben újrakuplungolva hajlandó bevenni az egyest (és mivel megálláskor zsigerből balra támasztanék, el lehet képzelni, milyen táncmutatványt nyomok le a zöld lámpánál megtorpanva).

Szóval mitől lehet, hogy kilencszer pöccre visszavált, tizedszer viszont az atyaúristennek se? Eleinte azt hittem, én vagyok olykor ügyetlen, de egy hónap után már rendszert vélek felfedezni a dologban. Szokjam meg a duplakuplungozást az alsó végen, vagy ilyenkor gyorsuljak inkább kettesből, vagy érdemes belenézni a váltóba?

Köszönettel,

Zoli

Kedves Zoli!

Mások pont azért panaszkodnak, mert nem találják meg az ürest elég megbízhatóan. Jellemző, hogy az egyesbe nehezebben, álló helyzetben csattanással megy be a váltó, pláne ha a sebesség egy bizony tartományba esik, ami nem is túl gyors és nem is túl lassú.

Ez a váltó konstrukciója miatt ilyen, ennek azonban van egy elfogadható mértéke. Ha ez a megakadás ennél problémásabb, akkor esetleg szervi bajra lehet gyanakodni, esetleg egy nem tökéletesen kiemelő kuplung, pár görbe köztes lamella is okozhatja. Rosszabb esetben a váltó kapcsolóvilláit mozgató kukachenger kopása, vagy a váltócsillag sérülése is okozhatja, ezek azonban már komolyabb szétszedést igényelnek.

Azt javasolom, hogy próbáld meg másik váltóolajjal, illetve jó lenne, ha valaki ki tudná próbálni, aki tapasztaltabb, több motort próbált, esetleg pontosan ilyeneket is.

Üdv.

Motordoktor