Előzéskor csörögni kezd a motor

2013.06.16. 10:28

Üdv!

Van egy 1974-es TS250-es motorom, és van egy olyan problémám vele, amire eddig nem sikerült megoldást találnom, és rettentően zavar. A problémám a következő: melegen terhelésnél becsörög. Egyformán gáz-állás, terhelés és fordulatszám függő is! Nem mechanikai csörgés, gondolok itt kopott hajtókarra vagy főtengely csapágyakra, annak más hangja van.

Ha a hideg motort meghajtom (csak próbából tettem), akkor simán bele tudom hajtani a 130-ba is, gond nélkül. Lelassítok, megfordulok, újra próbálom, és mikor a harmadik már 100 körül jár, akkor már szépen elkezd csörögni. ha kicsit elveszem a gázt abbamarad. Ha egy mm-t is mozdítok rajta, újra kezdi. Negyedikben tartható kb. 90-100 egy személlyel szélcsendben, talán a 110 is. De az a bosszantó, mikor esetleg belemennék egy előzésbe, és csörög. Vagy mikor hegynek felfelé kellene az erő, és már harmadikban 80-nál is előjön.

Sajnos egyszer elgurult a gyógyszer, és nem érdekelt a csörgés, meg is szorult. Kuplung, majd hagytam kigurulni, 30 körül ráengedtem, tünetmentes volt. Nem szedtem szét azóta sem. Három különböző karburátorral és beállításokkal is többfélével próbálkoztam, de semmi sem vezetett eredményre. próbálkoztam röpsúlyos gyújtással, azzal még rosszabb volt. Gyújtást sablonnal állítok, mert az oldalt gyertya miatt nem tudok indikátor órát használni, bár van peregyes hengerfejem, ortodox vagyok, nem tehetem fel. Vettem bele új Denso gyertyát, kispolszkiba ajánlották, oda pedig tudomásom szerint magas hőérték kell.

A másik kérdésem pedig, hogy miért nem tudom elváltani magas fordulaton? Kopott villa?

Válaszát előre is köszönöm v

Peti

Kedves Peti!

Először arra gondoltam, hogy szegényre van karburálva és ezért detonál a motor, de mivel azt írod, hogy több karbi beállítással is ezt csinálta, így ezt elvetettem. Én azért még egyszer megpróbálnám extrém dúsra karburálni és megnézni úgy is, hogy változik-e a hangja.

Ha abból indulunk ki, hogy nem mechanikus elemtől, tehát nem kopott tűgörgőktől jön a hang, akkor mégis detonációs égés vagy túl korai gyújtás miatt alakulhat ki ez a hang. A túl korai gyújtás adódhat erős koromlerakódásból a hengerfejen, a dugattyútetőn, amely izzásban marad és a gyújtás időpont előtt meggyújtja a keveréket, ezzel tulajdonképpen nagy előgyújtást produkálva, de csak meleg motornál.

Vedd le a hengerfejet és tisztítsd ki, sőt, én meg is szoktam polírozni a dugattyútetőt és a hengerfej égésterét. Ennek számos előnye van, például nem rakódik le olyan könnyen az égéstermék, jobb áramlás, stb.

A magas fordulaton nehéz váltás lehet kuplung probléma is, nehezen oldó lamellák, illetve akár olaj viszkozitás probléma is. Ha a fordulatszámot egyeztetve, kuplung nélkül váltasz és úgy könnyen megy, akkor a kuplung, ha minden esetben nehéz a váltás, akkor inkább valami egyéb mechanikus baj lehet.

Üdv.

Motordoktor