Kiesett a láncból a tömítőgyűrű, készüljek az azonnali halálra?
Kedves Motordoktor!
Tegnap láncápolás közben vettem észre, hogy a lánc egyik tömítőgyűrűje furcsán kilóg a láncból, megmozgatva azt, ki is esett belőle. A kérdésem az, hogy mi a teendő ilyenkor? Tudomásom szerint az O-gyűrű a kosz csaptól való távoltartására, illetve a kenőanyag megtartására szolgál, így most a renitens láncszem egyik oldalán ez hiányzik, ami nyilván az adott szem fokozott elhasználódását fogja okozni. Mennyire érdemes egy ilyen, a rendszert nézve apró hiba miatt aggódni? Fokozott láncsprézéssel elkerülhető a gyors lánchalál? Cseréljem le a láncot minél hamarabb? Esetleg van valami alternatív megoldás, valam tömítőanyag, amivel lehet helyettesíteni a kiesett gyűrűt? Várható egyátalán érdemi élettartamcsökkenés?
A motor egyébként egy Yamaha FZ6 Fazer, a lánc pedig 530-as DID, bár ezek az információk a fenti kérdésnél talán nem relevánsak.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Zoli
Kedves Zoli!
Valóban, az O-gyűrű feladata a csap kenőanyagának bent tartása és a kosz kívül tartása. Ha kiesett, akkor funkcióját nem látja el, nyilvánvalóan ez élettartam csökkenést fog okozni, de azért ne felejtsük el, hogy vannak o gyűrű nélküli láncok is, nyilvánvalóan rövidebb élettartammal és más ápolás igénnyel, de gyors lánchalálról nem beszélhetünk.
Egy dolog azonban veszélyes lehet. A lánc elhasználódása a nyúlásával arányos, az elhasználódás indikációja a hosszának növekedése. Most a nyúlás normál értéken belül lehet, azonban az az egy lánc csap kopása átlagon felüli lesz és előfordulhat úgy lánc szakadás, hogy a nyúlása még nem volt kritikus.
Azt javasolom, hogy azt a szemet jelöld meg valamivel, ápolására jobban figyelj és kopását rendszeresen ellenőrizd. Ha a görgő már mozog a csapon, jobban, mint a többinél, akkor ideje láncot cserélni. Élettartamot jósolni nem tudok, hiszen nem ismerem a motorozási szokásaidat, de a szokásos élettartam felével azért számolhatsz, nem fog annyira hamar tönkremenni.
Üdv.
Motordoktor