Szélesebb gumi a hátsó kerékre

2002.01.03. 08:22

Egy Kawasaki GPX 750R -re szeretnék hátsó-gumit venni. A gyári méret 140/70 18". jelenleg 150/70 18"-as van rajta, ami ugye 10 mm-rel szélesebb.
A kérdésem az lenne, hogy véleményed szerint mekkora probléma, hogy most szélesebb gumi van rajta? Többeket megkérdeztem, de megoszlottak a vélemények. Illetve kell-e centírozni a hátsó kereket, ha felrakatom az új gumit?

 
   
   

A motorkerékpár-gyártócégek mérnökei alapos munkával időt és fáradságot nem kímélve tervezik meg (illetve választják ki) az általuk legmegfelelőbbnek tartott méretet. Választásaik az esetek túlnyomó többségében szerintem tökéletesek, még ha ezt a felhasználók néha másként is ítélik meg. Ezen ítéletek többnyire esztétikai alapokon nyugszanak, noha egy gumiválasztásnál nem ez az elsődleges szempont. Mondjuk egy Harley Sportster, ami a cég sportos divíziójának egyik büszkesége, tényleg mókásan néz ki a 130-as hátsógumival. Viszont ha belegondolunk, 60 LE körüli teljesítmény úton és kordában tartásához bőven elég ez a szélesség.

Tehát az egyik dolog, amit szem előtt kell tartanunk a motorunk teljesítménye. Ezenkívül meghatározó szempont a rendelkezésre álló hely mérete, illetve a leendő használat milyensége. Magyarul mire szeretnénk használni a motort, illetve egész pontosan, hogy milyen szerepet tölt be a motor életünkbe. Amennyiben a látványra megyünk, akkor természetesen a lehető legszélesebb és legbrutálisabb méretet kell használni. Ennek hátrányai jelentkezni fognak a motor vezethetőségében és a fogyasztásában is.

Ha túramotorosok vagyunk, semmi vadulás csak a táj és az utazás élvezete, akkor legjobb megmaradni a gyári méreteknél. (Zárójelben jegyzem meg, a nagyobb méretű gumi általában nagyobb anyagi terheket is jelent.) Azonban ha a sportos közlekedés hívei vagyunk, akkor némely esetben eltérhetünk a gyári méretektől.

Amennyiben szélesebb első gumit szerelünk fel, komolyabb fékerőt tudunk a talajra átvinni, viszont a szűkebb áttevős kanyarokban nagyobb erőt fog igényelni a motor átemelése. (Max: 120-as). A hátsógumi nagyobb méretűre cserélésénél pozitívum a lóerők magabiztosabb átvitele a talajra, valamint nagyobb tapadási felület a kanyarokban, viszont a túl széles hátsógumi csökkentheti a teljesítményt a túlzottan megnövekedett súrlódás miatt.

Nagyjából ezeket a szempontokat érdemes figyelembe venni a gumiméret megváltoztatásakor. A konkrét esetnél maradva, a GPX-750-en nyugodtan hagyhatod a 10 mm-rel szélesebb gumit. A motor által produkált teljesítményt figyelembe inkább pozitív, mint negatív hatása van ennek a választásnak.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.