Az ETZ-nek lelke van

2001.05.08. 13:27

Van egy ETZ 150 típusú motorkerékpárom, ami mindig okoz némi meglepetést. A gép jó állapotban van, de külföldi kint tartózkodásom miatt hosszú ideig - 1,5 év - nem használtam, és ez nem tett jót neki.

Szervusz Doki!

Van egy ETZ 150 típusú motorkerékpárom, ami mindig okoz némi meglepetést. A gép jó állapotban van, de külföldi kint tartózkodásom miatt hosszú ideig - 1,5 év - nem használtam, és ez nem tett jót neki. (Odakint viszont vettem egy Honda NTV 650 naked bike-ot, aminek azóta is boldog tulajdonosa vagyok és most el szeretném adni kedves, de szeszélyes kezdőmotoromat. Ehhez viszont az állapotát stabilizálnom kellene.)

Hosszú ideig nem is akart indulni, míg végre a gyertyán keresztül a hengerbe öntött keverékkel sikerült életre kelteni. Azóta rövidebb hosszabb időre sikerül berúgni általában, de ritkán jutok vele a háztömbnél messzebbre. Általános jelenség, hogy motorikusan nagyon gyenge, a fordulatszám igen alacsony. Az alapjárat beállító csavarra szinte alig reagál. Már három gyertya tönkrement az elmúlt két hónap során történt próbálkozások alatt.

Legújabban pedig, amint visszaveszem a szívatót, egyből lefullad. A karburátort, a benzintankot, a kipufogót, a légszűrőházat már mind kipucoltam, és úgy érzem sokkal többet önerőből nem tudok tenni. Segítségedet, jótanácsodat előre is köszönöm.

A legjobbakat Tamás


Szia Tamás!

Problémád ismerősnek tűnik, nekem is jó pár gondot okozott annak idején ez a fiatalságomat idéző motorkerékpár. Figyelembe véve az általad már elvégzett munkákat, karburátor, tank, légszűrőtisztítás, valamint a fennálló hibákat miszerint a szivató visszaengedésére leáll a motor, és a gyertyákat kivégzi, a következő diagnózist állapítanám meg.

Az állásban valószínűleg megfáradtak a motorod főtengely-szimeringjei és már nem tudnak eleget tenni alapvető funkciójuknak, a tömítettség biztosításának. Ebből kifolyólag a forgattyúsházba a benzin-levegő keveréken kívül a gyújtás oldalról plusz levegőmennyiség érkezik, mely elszegényíti a keveréket -ezért igényel szivatót a motor- a kuplung oldalról pedig olaj, szerintem ezt látod a gyertyán. Ezen kívül a motor öblítési periódusában, mikor az úgynevezett elősűrítés következtében a keverék a felömlő csatornákon át a dugattyú fölé kerül(ne), egy része a szimeringeken át távozik. Ettől érezheted erőtlennek a gépet, ugyanis ezáltal a kelleténél kevesebb keveréket tud a motor elégetni.

Természetesen van egy másik lehetséges megoldás is. Mint tudjuk a motornak is "lelke van". Lehet, hogy megneszelte eladási szándékodat és ezért makacsolta meg magát.

Ezzel kapcsolatban van egy érdekes történetem. Egyszer volt, hol nem volt, volt egy motorkerékpár, mely átépítésen esett át. Nagyon szép lett, és mint épített motoroknál szokás nevet is kapott, az ördög egyik nevét. A motor tökéletesen működött, gazdái cserélődtek de soha egy panasz. Mígnem jelenlegi gazdája egy kisebb átalakításnak vetette alá, mely fényezést is tartalmazott. Ennek alkalmával a név lekerült a tankról. Azóta a motor nem hajlandó működni, egyik probléma jön a másik után. A menetek sorra szakadnak ki a motorból...stb.

Ebből az esetből is arra lehet következtetni, hogy a motornak lelke van és adott esetben képes megmakacsolni magát, tehát az eladási szándékod próbáld előtte titokban tartani. Véleményem szerint valamelyik megoldás célravezető lesz.

Üdv: Motordoki

Hálás köszönetem a segítségért. Most már sikerült orvosolni, a gép újra a régi. (Tudom, kicsit lassan haladtunk, de csak hétvégén értem rá, akkor sem mindig, stb...) A lényeg a végső siker. Sok dolgot kipróbáltam, végig zongoráztam az összes lehetséges falslevegő beszívó helyet, mert tényleg olyan tüneteket mutatott amiket leírtál. És a szimeringeket hagytam a végére, és bevált - óriási volt a változás. Egyben fogadd a legőszintébb gratulációmat - úgyis mint műszaki embertől - hogy ilyen úgymond távgyógyításos módszerrel tökéletes diagnózist sikerült fölállítanod!!!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.