Mi az a porlasztószinkron?

2002.01.08. 10:35
Porlasztószinkron. Mit is jelent ez? Szükséges-e speciális szerszám ennek beállításához, milyen gyakran kell beállíttatni? Szívem szerint szétszedném Kawasaki GPX750R-em porlasztóit és kitisztítanám őket, de félek, hogy elállítom a porlasztó beállításait. Vagy elég a tisztogatás, ha az alapjárati, és a levegőcsavarhoz nem nyúlok?
 
   
   

A többhengeres motorok - általában - hengerenként vannak ellátva porlasztóval, ezért biztosítani kell a jármű optimális működése és az optimális teljesítmény elérésének céljából, hogy ezek a porlasztók egymással teljesen összhangban "szinkronban" működjenek. Ez a feltétel abban az esetben nem teljesül, ha a porlasztók fojtószelepei nem egyszerre nyitnak, ezáltal amikor gázt adsz, a később nyitó fojtószelephez tartozó henger később reagál a gázadásra és visszafogja a többi hengert. Természetesen itt azért kis eltérésekről és kis időeltolódásokról van szó, melyet használat közben lehet, hogy észre sem veszünk, de amint megtörténik a beállítás, érezni fogjuk a különbséget.

Ezen kívül észrevehetjük a porlasztó aszinkronját az alapjárat egyenetlenségén, ingadozásán. A porlasztó szinkronjának beállításához egy speciális műszert, az úgynevezett szinkrontesztert használjuk. E műszer segítségével - mely a hengerek számának megfelelő számú nyomásmérő órából áll - tudjuk mérni a szívócsövekben uralkodó vákuumot. Az értékek eltéréséből következtethetünk az adott pillangószelepek állására. Ahol kisebb a vákuum, ott jobban ki van nyitva a fojtószelep.

Arra a kérdésedre, hogy milyen időszakonként kell ellenőrizni ezt a beállítást, azt válaszolnám, hogy évente egyszer mindenképp érdemes. Amennyiben ki szeretnéd tisztítani a porlasztódat, két lehetőséget javasolnék. Az egyik, hogy fordulj szakműhelyhez, és ott a tisztítás után elvégzik a porlasztószinkron beállítását. Másik megoldás pedig, hogy szerszám és némi szakértelem birtokában, a csináld magad mozgalom kereteiben nekiállsz, és kitisztítod a porlasztót.

Ha ezt a megoldást választod, akkor azt javaslom, légy nagyon alapos! Szedd szét az egész karburátort - tehát az alapjárat csavarokat is - és miután alaposan kitisztítottad, fújd át az összes járatot sűrített levegővel. Miután végeztél a feladattal, keress fel egy szakműhelyt, ahol beállítják a szinkront és az alapjárati keverékcsavarokat.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.