Cseréljünk olajat a telóban!

2002.01.10. 13:01

Van egy 85-ös 750-es GSXR-em. Szeretném a telókban kicserélni az olajat. Vásároltam hozzá való olajat, de nem tudom, hogyan kezdjek hozzá. Van valami furfang benne, vagy csak egyszerűen cseréljem le?

 
   
   

A másik gondom, hogy 8000-es fordulatig szépen pörög, de fölötte elkezd durrogni, csattogni és a negyedik hengernél a kipufogó könyök felizzik pirosra. Kicseréltem a gyertyákat ekkor már néha elérte a 10000-es fordulatot is, de huzamosabb ideig nem tartja, és ugyanúgy csattog és a kipufogón lángnyelvek csapnak ki. A levegőszűrő alján pedig csöpög a benzin. Ezt is leszereltem, kitisztítottam de semmi változás. A légszűrő levételekor észrevettem, a 2-es henger beömlőjénél a subelből hiányzik egy darab, és nem zár le rendesen. Ezt szeretném kicserélni, de nem tudom lehet-e külön beszerezni vagy karbicserére szorul a gép?

 
   
   

Bakold alá stabilan a motort! Vedd ki az első kereket, majd lazítsd meg a két teleszkópszár zárókupakjának számító csavarokat, a villahíd csavarjait, és húzd ki a két teleszkópszárat.
Mivel esetünkben egy hagyományos, nem fordított teleszkóppal állunk szembe, ezért kell, hogy legyen az alsó részén egy kisméretű olajleeresztő csavar. Ezt kicsavarva tudjuk kiereszteni az elhasználódott olajat. Hogy tökéletesen eltávolítsuk a használt olajat a teleszkópszárakból, csavard ki a teleszkópszár tetején lévő (már meglazított) csavarokat - ügyelve a rugóra mely feszíti a csavart -, vedd ki a rugót, fordítsd lefelé a teleszkópszárat és "pumpáld" ki a még bent lévő olajat.

Ha teljesen pipec akarsz lenni, akkor át is moshatod a teleszkópot. Ehhez a hígítót tudnám ajánlani. Tökéletesen eltávolítja az olajos szennyeződéseket, és el is párolog. Összeszerelés ugyanígy csak fordított sorrendben, nem elfelejtve az új olajjal való feltöltést!

Második probléma, hogy a motor nem pörög rendesen, illetve 8000 rpm-felett durrog, lángnyelvek a kipufogón és izzik a négyes henger leömlője. A probléma megoldása a karburátorban keresendő! Nagy valószínűséggel a negyedik hengerbe ömlik a benzin. Ezt láttad a légszűrő aljában, és ez gyullad be a kipufogóban is, mivel olyan sok, hogy képtelen elégetni a motor, ezért távozik a kipufogó gázokkal és begyullad a kipufogórendszerben. Ettől izzik a leömlő.

A gyertyacsere csak azért enyhített a problémán, mert a túlzottan dús keverék kinyírta azt a gyertyát, de nem véletlen, hogy nem oldotta meg a problémát. Amennyiben a gyújtás lenne a ludas, akkor az nagy valószínűséggel egyszerre jelentkezne a kettes és a négyes hengeren, mivel közös trafóról (egyszerre) kapják a szikrát.

Véleményem szerint egy nagyon alapos karburátortisztítás (különös gonddal a tűszelepekre) oldhatja meg a problémát. A tolattyú hiányzó darabja is arra utal, hogy érdemes alaposan átvizsgálni a porlasztót. Szerintem ehhez a modellhez könnyedén tudsz szerezni bontott alkatrészt, nem kell egész karburátorsort vásárolnod, bár ha nagyon rossz állapotban van a tiéd, akkor lehet, hogy érdemesebb! Amennyiben e hibák kiküszöbölése sem oldaná meg a problémát, akkor ellenőrizd a negyedik henger szelephézagait! (Illetve ha már ellenőrzöd, akkor az összest!)

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.