Gyanús színek, gyanús zajok

2002.01.15. 11:36

A váltófolyadék gyanús módon elszíneződik. A Tenere kompresszió mérésre vár. A motor melegedés után állandóan felpörög.

 
   
   

A tüneteket a következő paciens produkálta (-ja): Yamaha DT125 '87-es, fehér színű 6-sebességes motorom. Egyik napról a másikra a váltóolaj szintleolvasó ablakán keresztül látható folyadék befeketedett. Előtte igen jól láthatóan átlátszó volt, most olyan, mit ha belülről feketére lefestették volna az ablakot. A váltó rendszeres hibát nem produkál, de néha erélyesen kell vele bánni.

A problémával kapcsolatosan az a véleményem, hogy cseréld le az olajat, és a leeresztett folyadékot alaposan vizsgáld meg. Lehet, hogy találsz benne valamit, ami nyomra vezethet. Szerintem amúgy a kuplunglamellák kopásából adódó szennyeződés színezte el az olajadat. Erre utalhat az is, hogy néha erélyesen kell bánni a váltóval.

 
   
   

Köszönöm a válaszodat a Tenere-vel kapcsolatban. Örülök, hogy a típust dicséred, mert nekem egy megbízható, gazdaságos túragép volt az álmom (az anyagi lehetőségeimhez képest az elérhető és kapható lehető legjobb!) Én szelíd motoros vagyok, nem szeretem kínozni a gépeket sem, mert hiszem, hogy lelkük van! Egyébként 400.000 Ft-ért vettem (88-as, 44000km-el). Kíváncsi vagyok, hogy ezt reális összegnek tartod-e, így a távolból is? Hogyan tudnám ténylegesen behatárolni, hogy tényleg a vezérműlánc, annak feszítője, esetleg a kikopott csapágyazás a ludas a zörgésben, vagy esetleg a dugattyú?

Köszi a képeket! A képek alapján amúgy nagyon szép a motor, szerintem megérte azt a pénzt. A motort nyugodtan használhatod, de előbb-utóbb érdemes lenne a szüksége felújításokat elvégezni. Annak meghatározásához, hogy melyik alkatrész adja a nemkívánatos hangot tanácsos szakértő segítségét igénybe venni.

A műhelyekben általában fellelhető egy olyan műszer, mely leginkább a sztetoszkóphoz hasonlítható és ennek segítségével remekül lehet hallgatózni. Mindenesetre, ha meghallgatod figyelmesen a zajt, akkor szerintem te is tudsz szűkíteni a körön. A dugattyúnak erősen kopogó, a csapszegnek halkabb, "cicergő" csörgő, a vezérműláncnak inkább zörgő, míg a vezérmű tengelynek olyan hangja van, mintha szelepes lenne a motor.

A kompresszió mérés némiképp képet adhat a henger és a dugattyú állapotáról. Ennek értéke 10 felett kellene, hogy legyen, de 8 alatt tuti a motorgenerál. Itt miután megmérted az értéket, tölts egy pici olajat a hengerbe és mérd meg újra! Ha jobb értéket mutat, akkor a dugattyú és a gyűrűk a ludasok, ha ugyanannyit, akkor a hengerfej (szelepek) a hibásak.

Amennyiben hengert és dugattyút cserélsz, akkor én azt javaslom, újítsd fel a főtengelyt is, mert ellenkező esetben ez gyakran a hengerben megnövekedő nyomásnak köszönhetően rövid időn belül kikészül.

 
   
   

A problémám az, hogy a motorom melegen állandóan felpörög, és csak úgy tudom alapjáratra bírni, ha egy pillanatra leveszem a gyújtást. Ha így sikerül alapjárat környékére kényszerítenem, akkor rövidesen leáll.
Már néztem a karburátor környéket, de nem láttam sehol olyan helyet, ahol falsot szívhatna. Lehet attól, hogy nincsenek szinkronba a karburátorok? A motor '82-es négyhengeres. Hidegen szivató nélkül is könnyen beindul, és melegen is könnyen indul, de mindjárt fel is pörög. Ebből adódóan nincs motorfékem se, és lámpáknál is inkább le szoktam állítani. Előre is köszönöm segítséget!


Ez a probléma teljes mértékben a karburátorral van összefüggésben! Erre utal az a jel is, hogy hidegen szivató nélkül is könnyedén el tudod indítani a motort. Természetesen az is befolyásolja a dolgot, ha nincsenek szinkronba a karburátorok. Érdemes lenne meg a beállítás előtt teljesen szétszedni a karburátort, kitisztítani és átvizsgálni, különös figyelmet szentelve a tűszelepek és a membránok állapotára.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.