Indítanám, de nem indul

2002.02.01. 08:04

Kicsit hosszabb állásidő (kb. 1 hét) után elég nehéz életet lehelni szegény párába. Az egyik ismerősömtől kaptam tuti tippeket amelyek használni szoktak. Pl. a légszűrőbe benzines rongyot kell rakni és úgy indítani (95% siker).

 
   
   

Két éve vettem egy '84-es Suzuki GSX 750 EF-et. Túlságosan nagy problémám az eddig lefutott kilométerek alatt nem volt. Utólagos vizsgálódás alapján sikerült felfedezni a törésnyomok eltüntetésére jeleket, de mit akar az ember egy ilyen korú motortól. Én nem tépem őrülten a szarvát, csak úgy finoman használom szerencsére eddig még balesetmentesen. Szerintem egy nagyon könnyen és finoman vezethető típus.

A kérdéseim a következők lennének:
-Kicsit hosszabb állásidő ( kb. 1 hét) után elég nehéz életet lehelni szegény párába. Az egyik ismerősömtől kaptam tuti tippeket amelyek használni szoktak. Pl. a légszűrőbe benzines rongyot kell rakni és úgy indítani ( 95% siker). Porlasztók a nyár folyamán be lettek állítva, új légszűrő van benne, szelephézag beállítva, újak a gyertyák és még mindig nem röffen azonnal. Olyan mintha csak két henger dolgozna az első pillanatokban (a kipufogó könyökök egyszerre melegednek) Mi lehet az oka?

-Járó motornál, ha sebességbe rakom, és behúzva tartom a kuplungot akkor is lassan araszolgat előre. Állítottam a kuplungbowdenen, de akkor meg gyorsításnál megcsúszik a tengelykapcsoló. Elkophattak a lamellák vagy a rugók lágyultak ki?

-2000 és 2500 közti fordulaton valami kalapálást hallok a blokkból, de pénzem, hogy széthúzassam, és a végére járjak még nem jött össze.

-Az első telószárakon van pár hosszirányú karc, és itt szivárog az olaj. A szimmering csere nem segíthet már, mert elég mélyek. Lehet valahogyan javítani, vagy csak cserélni?

-71 lóerős a gép a nyári bemérések alapján. Mennyire jó ez az eredmény? Sehol sem találtam adatokat.

-Milyen olajat rakjak bele azon kívül, hogy 10w-40 , szintetikus, félszintetikus, ásványi? Van valamilyen jelentősége?

 
   
   

Teljesen természetes, hogy nagyon nem leptek meg a sérülésre utaló jelek, ugyanis ilyen korú motorból elég nehéz olyat találni, amelyiknek ne lett volna ilyen-olyan sérülése. Kérdéseid közül először talán a kuplunggal kapcsolatosra válaszolnék. Az általad tapasztalt jelenség teljes mértékben az elkopott kuplunglamellákra vezethető vissza. Sajnos ezeket ki kell cserélned.

A 2000 és 2500 rpm között hallható kalapáló zörejeket nagy valószínűséggel a primer hajtáslánc okozza. Ennek megszüntetése, a lánc cseréjével lehetséges, tehát ha egyelőre nem áll rendelkezésre a szükséges összeg, akkor addig azt javaslom, hamar lépd át ezt a fordulatszám tartományt.

Mondanom sem kell, hogy a teleszkópszárak esetében is a csere lenne az igazán tökéletes megoldás, de amennyiben nem túl mélyek a karcok, esetleg meg lehet próbálni, kipolírozni őket. Természetesen bizonyos mélység után már nem célravezető ez a megoldás, mivel a polírozás által oválissá válhat a teleszkópszár és akkor, pedig amiatt eresztené az olajat.

Az olajkérdésnél egyaránt domináns a használat és a költségvetés. Amint leveledből kiderül, finoman használod a motort, tehát nem szükséges az extrém körülményekre kifejlesztett versenyolajjal feltölteni, mindazonáltal érdemes ragaszkodni a jó minőséghez. Én azt javaslom, használj fél szintetikus, vagy szintetikus 10W-40; vagy 20W-50-es motorolajat.

Az egy hét állás utáni indítási nehézségek eredete a karburátorra vezethető vissza. Nagy valószínűséggel a hosszabb állásidő alatt elpárolog az üzemanyag a karburátor úszóházából, és üzemanyaghiány miatt nem indul a motor. (Ezért lehet megoldás a benzines rongy.) A vákuumos benzincsap álló motornál zárva van, tehát nem tud pótlódni az elpárolgó üzemanyag, illetve csak hosszabb indítózás árán. Azt javaslom, hosszabb állás után tedd a benzincsapot "PRI" állásba így megtelik a karburátor üzemanyaggal, utána már nyugodtan indíthatsz!

GSX750 EF technikai adatok:

Végsebesség:214 km/h
Lökettérfogat: 747 cccm
Teljesítmény: 83 LE/9500 rpm
Száraz tömeg: 194 kg
Tankűrtartalom:21 liter

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.