Indítanám, de nem indul
Kicsit hosszabb állásidő (kb. 1 hét) után elég nehéz életet lehelni szegény párába. Az egyik ismerősömtől kaptam tuti tippeket amelyek használni szoktak. Pl. a légszűrőbe benzines rongyot kell rakni és úgy indítani (95% siker).
Két éve vettem egy '84-es Suzuki GSX 750 EF-et. Túlságosan
nagy problémám az eddig lefutott kilométerek alatt nem volt.
Utólagos vizsgálódás alapján sikerült felfedezni a törésnyomok
eltüntetésére jeleket, de mit akar az ember egy ilyen korú
motortól. Én nem tépem őrülten a szarvát, csak úgy finoman
használom szerencsére eddig még balesetmentesen. Szerintem egy
nagyon könnyen és finoman vezethető típus.
A kérdéseim a következők lennének:
-Kicsit hosszabb állásidő ( kb. 1 hét) után elég nehéz
életet lehelni szegény párába. Az egyik ismerősömtől kaptam
tuti tippeket amelyek használni szoktak. Pl. a légszűrőbe
benzines rongyot kell rakni és úgy indítani ( 95% siker).
Porlasztók a nyár folyamán be lettek állítva, új légszűrő van
benne, szelephézag beállítva, újak a gyertyák és még mindig nem
röffen azonnal. Olyan mintha csak két henger dolgozna az első
pillanatokban (a kipufogó könyökök egyszerre melegednek) Mi
lehet az oka?
-Járó motornál, ha sebességbe rakom, és behúzva tartom a kuplungot akkor is lassan araszolgat előre. Állítottam a kuplungbowdenen, de akkor meg gyorsításnál megcsúszik a tengelykapcsoló. Elkophattak a lamellák vagy a rugók lágyultak ki?
-2000 és 2500 közti fordulaton valami kalapálást hallok a blokkból, de pénzem, hogy széthúzassam, és a végére járjak még nem jött össze.
-Az első telószárakon van pár hosszirányú karc, és itt szivárog az olaj. A szimmering csere nem segíthet már, mert elég mélyek. Lehet valahogyan javítani, vagy csak cserélni?
-71 lóerős a gép a nyári bemérések alapján. Mennyire jó ez az eredmény? Sehol sem találtam adatokat.
-Milyen olajat rakjak bele azon kívül, hogy 10w-40 , szintetikus, félszintetikus, ásványi? Van valamilyen jelentősége?
Teljesen természetes, hogy nagyon nem leptek
meg a sérülésre utaló jelek, ugyanis ilyen korú motorból elég nehéz
olyat találni, amelyiknek ne lett volna ilyen-olyan sérülése.
Kérdéseid közül először talán a kuplunggal kapcsolatosra
válaszolnék. Az általad tapasztalt jelenség teljes mértékben az
elkopott kuplunglamellákra vezethető vissza. Sajnos ezeket
ki kell cserélned.
A 2000 és 2500 rpm között hallható kalapáló zörejeket nagy valószínűséggel a primer hajtáslánc okozza. Ennek megszüntetése, a lánc cseréjével lehetséges, tehát ha egyelőre nem áll rendelkezésre a szükséges összeg, akkor addig azt javaslom, hamar lépd át ezt a fordulatszám tartományt.
Mondanom sem kell, hogy a teleszkópszárak esetében is a csere lenne az igazán tökéletes megoldás, de amennyiben nem túl mélyek a karcok, esetleg meg lehet próbálni, kipolírozni őket. Természetesen bizonyos mélység után már nem célravezető ez a megoldás, mivel a polírozás által oválissá válhat a teleszkópszár és akkor, pedig amiatt eresztené az olajat.
Az olajkérdésnél egyaránt domináns a használat és a költségvetés. Amint leveledből kiderül, finoman használod a motort, tehát nem szükséges az extrém körülményekre kifejlesztett versenyolajjal feltölteni, mindazonáltal érdemes ragaszkodni a jó minőséghez. Én azt javaslom, használj fél szintetikus, vagy szintetikus 10W-40; vagy 20W-50-es motorolajat.
Az egy hét állás utáni indítási nehézségek eredete a karburátorra vezethető vissza. Nagy valószínűséggel a hosszabb állásidő alatt elpárolog az üzemanyag a karburátor úszóházából, és üzemanyaghiány miatt nem indul a motor. (Ezért lehet megoldás a benzines rongy.) A vákuumos benzincsap álló motornál zárva van, tehát nem tud pótlódni az elpárolgó üzemanyag, illetve csak hosszabb indítózás árán. Azt javaslom, hosszabb állás után tedd a benzincsapot "PRI" állásba így megtelik a karburátor üzemanyaggal, utána már nyugodtan indíthatsz!
GSX750 EF technikai adatok:
Végsebesség:214 km/h
Lökettérfogat: 747 cccm
Teljesítmény: 83 LE/9500 rpm
Száraz tömeg: 194 kg
Tankűrtartalom:21 liter
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.