Kínos indulás

2002.06.20. 11:17

Amikor hirtelen lelassítok akkor valahogy nagyon nehezen akar elindulni csak várni kell egy kicsit mire fel tud pörögni, de miután felgyorsul akkor viszonylag már jó húz. Ez a hibája akkor nagyon nem előnyös mikor a lámpánál megállok és épp zöldre vált.

 
   
   

Van egy Yamaha Super Jog Z (Next Zone) robogóm. A következőket vettem észre: Mikor elindítom indul egy rúgásra (nem önindítóval, mert reggelre lemerül az aksi, de megyek egy kicsit és már jó), csak mikor megyek vele, akkor valahogy legyengül. Amikor hirtelen lelassítok akkor valahogy nagyon nehezen akar elindulni csak várni kell egy kicsit mire fel tud pörögni, de miután felgyorsul akkor viszonylag már jó húz. Ez a hibája akkor nagyon nem előnyös mikor a lámpánál megállok és épp zöldre vált.

Kitakarítottam már a karburátort, de nem az volt a baja, nem volt eldugulva. Most lett gyertya cserélve. NGK gyertya van benne. Most cseréltem kuplunggörgőket, igaz csak 3 van benne, de 9 grammosak, mert 5 grammos nem volt. A karburátoron már minden beállítást kipróbáltam, igaz a schuber tűt nem állítottam, csak a keverékszabályzó csavart csavargattam. Ha kifele hajtom, még jobban hatalmasodik a probléma, ha viszont befele akkor kicsit javult, de nem szűnt meg. Ha még jobban behajtom hallatszik, hogy azért fullad.

Én már csak a főtengely szimmeringekre gondolok. Más ötletem nincs. Végül is nem félek a szereléstől, ugyanis eddig majdnem én csináltam rajta mindent, meg eddig szétszedtem egy Pannónia, egy Komár, és egy Csepel blokkot, ez se lehet olyan nagy dolog. Meg láttam már szerelőnél a szétszedést, igaz, az Honda volt, de majdnem ugyanaz. Semmi sebváltó csak főtengelynél kell szétszedni a blokkot, meg persze a többi mindent lekapni. Neked mi a véleményed, mi baja lehet a robogómnak?

Más: Szeretnék venni egy Yamaha TZR 125-ös motorkerékpárt. Neked mi a véleményed erről a típusról?

A problémáért felelős lehet a karburátor, a főtengely szimmering, valamint a kuplung is. A karburátort zárjuk ki, mivel azt írtad ezt kitakarítottad, beállítottad és nem találtál semmi rendellenességet. Bízom szakértelmedben és tapasztalatodban.

A kuplunggal kapcsolatban a görgőkön kívül érdemes alapos vizsgálat alá vetni a rugókat is. Amennyiben a rugók ki vannak lágyulva, az előírt fordulatszám elérése előtt kinyitnak és ennek következtében a motor, elindulásának pillanatában még nem rendelkezik a dinamikus rajthoz szükséges nyomatékkal. Erről a kívánatosnál alacsonyabb fordulatszámról csak nehezen tudja feltornászni magát, viszont ha elérte a nyomatékhatárt, onnan már jól húz.

A főtengely szimmering tömítetlensége is erőtlenséghez vezet, mivel egyrészt szívó ütemben rajta keresztül plusz levegőt szív a motor, ezáltal szegényítve a keveréket. Másrészt, a forgattyúsházban létrejövő elősűrítés alkalmával a keverék egy része a szimmeringen keresztül távozik.

Leveled második része egy TZR 125 vásárlás lehetőségét fontolgatja. A típussal nincs semmi gond, szerintem jó választás lehet. Arra a kérdésre, hogy "megéri-e megvenni" elég nehéz válaszolni, mivel feltételezem, nem új motorról van szó. Mindenképp vizsgáld, vagy vizsgáltasd át alaposan a motort a megvétel előtt, illetve ha nagyon kedvező az ár, akkor természetesen meg kell vásárolni.

 
   
   

Peugeot 103 Electronic /14 éves/ moped vásárlásához kérek tanácsot. A kiszemelt példány aránylag jó állapotban van. Tekintettel arra, hogy nincs a városban márkaszerviz és hegyes - dombos részen használnám erősen gondolkodom a vásárláson.

A méltán elhíresült Peugeot 103-as remek moped. Nem véletlen esett erre a modellre a Magyar Posta választása, mikor motorizálnia kellett mélységi felderítő, hegyivadász és levélkézbesítő szakaszait. A moped menetteljesítménye meglepően jó, fogyasztása alacsony, szívósságát és strapabíró képességét a dobermannhoz lehetne hasonlítani.

Műszaki megoldásai jók, gondolok itt például a króm (vagy nicasil) hengerre. Az alkatrészellátás biztosított a budapesti Mester utcai Kawasaki és Peugeot kereskedésen keresztül, de sajnos negatív tényezőként itt meg kell említenem a magas beszerzési költségeket. Egyszóval, elég drága hozzá az alkatrész.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.