1 mm-es gyűrűhézag - Az sok?
A problémám a következő: van a birtokomban egy 1990-es CAGIVA 4P (elefánt) 125 ccm-es enduró, aminek a javításában elakadtam. A tünet: Egyre jobban elkezdett füstölni, sűrű fehéres-szürkés füsttel, közben pedig egyre jobban fulladt a motor. Aztán már alapjárat se nagyon lett, végül be se indult.
Mind ez úgy 500 km alatt történt, szép fokozatosan. A
blokkból pedig elfogyott szinte az összes olaj. Szétszedtem,
hogy kicseréljem a gyűrűket, mert egyértelműnek tűnt számomra,
hogy a dugattyú gyűrűk átengedik az olajat, és hát a
teljesítménye se volt az igazi. De most összerakás előtt azért
megkérdezném, hogy az olaj csak a gyűrűknél tud feljutni az
égéstérbe, vagy lehet, hogy más a baj? A gyűrűknél, ha a
hengerben vannak, bő 1mm-es hézag van.
Leveled olvasva kicsit elbizonytalanodtam, abban a meggyőződésemben, hogy a Cagiva 125 kcm-es endurója 2 ütemű. Tudtommal 4 ütemű Cagiva enduró csak 350, vagy e feletti kcm-ben létezik. Én továbbra is ennek a meggyőződésemnek szellemében válaszolok leveledre, amennyiben én tévedek akkor elnézést. Tehát egy jól működő 2 ütemű motor forgattyúsházában nincs olaj, hacsak a főtengelyszimeringen keresztül be nem szivárog oda. Ezért a blokkból elfogyó, majd a kipufogón keresztül távozó olajért ő a felelős.
Az általad írt bő 1 mm-es gyűrűhézagok nagyon nagyok, akár 2, akár 4 ütemű motorral állunk szemben. A kívánatos érték: 0,2 mm. A túl nagy gyűrűhézag miatt érezhetted erőtlennek a motort. Biztos, ami biztos, vizsgáljuk meg 4 ütemű szempontból is a kérdést. A gyűrűhézag ez esetben is nagy, viszont a főtengelyszimering helyett a szelepszárszimeringeken keresztül kerülhet az olaj az égéstérbe.
Nekem egy Kawasaki AR 80-asom van (1981). Volt egy kis
problémám a karburátorral, de sikerült megtisztítanom, ezután
megszűnt. Elmentem tankolni, majd visszafelé az egyik dombon
fölfelé egyszer csak leállt.
Benzint azt biztosan kap, sehol nincs eltömődve. Amikor próbálom berúgni prüszköléshez hasonló hang jön a kipufogóból. A gyertyát megnéztem, minden ok. Szerinted, mi lehet a baj? Hogyan lehet orvosolni? Ja és nem tudom pontosan, hogy milyen benzin a legmegfelelőbb, én 91-est tankoltam bele. Milyen olajat érdemes bele rakni? (Nem használom rendszeresen).
Véleményem szerint vizes volt a benzin, amit beletankoltak a motorodba és emiatt állt le. Ezt legkönnyebben ellenőrizni és orvosolni úgy tudod, hogy a porlasztó alján található leeresztő csavart meglazítod és kiengeded az úszóházból az ott leülepedett vizet. Mivel a víz nehezebb mint a benzin, ezért könnyű lesz leengedned, és utána valószínűleg zökkenőmentesen tudod folytatni az utat. Megjegyzem, lehet, hogy ezt többször el kell játszanod a végső és teljes sikerig.
Benzinből a 95-öst ajánlanám. Olaj tekintetében a használat gyakoriságától függetlenül használj jó minőségű olajat, mert ez meghosszabbítja motorod élettartamát! Ajánlanám a Castrol 2 ütemű olajait, vagy az ARAL Super Energie 2T-t.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.