Robogóra sportlégszűrő
A következő kérdésem az lenne, hogy mennyire árt vagy használ egy 50 ccm-es vízhűtéses robogónak a sportlégszűrő? Itt nem a házilag épített cuccokra gondolok, hanem a gyári, esetleg tuning légszűrőkre.
Idén nyárra szeretnék vásárolni magamnak egy "tanuló"
motort, régen motoroztam, de hosszú évek óta idén folytatom
újra. 400-as túra/naked gépet szeretnék venni, nagyjából 6-800
ezerért. Amiket kinéztem: Honda CB1, illetve Suzuki Bandit 400
vagy 250. Városi motorozásra kellene, hétvégénként, csak a
"friss levegő miatt" - alapvetően kényelmes, nyugis motort
szeretnék.
A kérdés, hogy a Honda CB1 illetve a felsorolt Banditok mennyire megbízhatóak 6-10 évesen? Mivel használtmotorok, mennyire nagy rizikó van egy motorhibában, mi az az összeg, amit max. rá kell költeni "elromlás esetén?" Mekkora a 250 és 400 közötti (hang) különbség? Más hasonló modell?
A terv tökéletes! Racionális gondolkodásra vall, hogy "tanuló" motort ebben a kategóriában keresel és nem az R1-es, vagy a Ducati 996 közötti választáson töprengesz. Tisztában vagyok vele, hogy egy ilyen beruházási döntésnél figyelembe kell venni a rendelkezésre álló forrásokat, de amennyiben nem ez a legfőbb érv, akkor tovább szűkíteném az általad behatárolt kört.
A 400-as motor választását preferálnám a 250-essel szemben. Ennek okai a nagyobb nyomaték, alacsonyabb működési fordulatszám, hosszabb élettartam (ez természetesen használattól függő). Egy 250-es motort magasabb fordulatszámon kell használni, és komolyabb hegymenetben vízibiciklizhetsz a váltókaron állandóan figyelve a fordulatszámmérőt, hogy az ne essen 6-7 ezer alá.
Természetesen a 400-as gép sem egy V8-as agregát, de az általad is említett hétvégi kiruccanásokra, túrákra véleményem szerint célszerűbb. Két személyt, netán csomagokat nem érez meg annyira, mint egy 250-es. ETZ tulajdonosok tudnának mesélni (velem együtt), hogy felpakolva, két személlyel a motornak jártányi ereje sem marad, és az érdi emelkedőn felfelé max: 90-100 km/h a csúcssebesség. Tudom ez nem ETZ, és egy CB1-es sem CBR 900RR, de azért van érzékelhető különbség, a két kategória által képviselt motorok között. A meghibásodási esélyek azonosak, ezek kockázatát csökkenteni lehet egy, a vásárlás előtti alapos átvizsgálással, és egy vásárlás utáni alapvető szerviz elvégzésével.
A "max. rá kell költeni elromlás esetén" kérdésre borzasztó nehéz, sőt inkább azt mondom lehetetlen pontosan válaszolni. Ez a pár ezer forintostól egészen elmehet a százezer forintos tételekig, ezért észnél kell lenni a vásárlásnál. Amennyiben kereskedőtől vásárolod a motorkerékpárt, feltétlen érdeklődd meg az általa biztosított garanciákat, ezek idő, illetve kilométer tartalmát!
Lenne egy óriási kérdésem, de előtte szeretném megköszönni,
hogy válaszoltál az előző levelemre.(1998-as Piaggio
NRG/Hidegindítás). Szóval köszönöm szépen!
A következő kérdésem az lenne, hogy mennyire árt vagy használ egy 50 ccm-es vízhűtéses robogónak a sportlégszűrő? Itt nem a házilag épített cuccokra gondolok, hanem a gyári, esetleg tuning légszűrőkre. Ha esetleg vásárlásra adom a fejem, akkor melyik márkával számoljak, és mit kell figyelembe venni? Az applikáció után kell valamit állítani a motoron?
Csodákat nem szabad várni pusztán egy sportlégszűrőtől. Természetesen minimálisan javíthat a teljesítményen, de a karburátort feltétlen hozzá kell állítani. Általában kisebb főfúvókát igényel, ettől kismértékben javulhat a fogyasztás is. Előnye még a sportlégszűrőnek, hogy tisztítható és gyakran olcsóbb, mint a gyári betét. Amennyiben csak teljesítménynövelő céllal vásárolnál sportlégszűrőt, az esetben azt mondanám felesleges, ha viszont a fent említett előnyök megnyerték tetszésed, akkor rajta! Márkák közül a K&N -t ajánlanám, de ez csak személyes vélemény, mivel más cégek is gyártanak jó minőségű sportlégszűrőket.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.