Kipufogóbarkács kontra kisipar

2002.07.18. 09:29
Vettem egy gyári kéményes gépet, és a hétvégén kifurkáltam belőle az utolsó furulyát. Most sokkal jobb lett a hangja, de szerintem gyengébb lett. Van ennek valami köze a kipufogó barkácshoz?
 
   
   

Ha igen, hogyan tudok olyan kipufogót csinálni, aminek a fojtása megfelelő? Ki lehet ezt mérni valahogy? Hogy nem veszek kész tuning dobot, annak pénzügyi okai vannak...

A régi iskolák azt tartották, hogy a négyütemű motoroknál az a legideálisabb állapot a teljesítmény szempontjából, ha teljesen fojtatlanul áramlik ki a kipufogógáz a hengerből, kvázi ha nincs rajta kipufogó. A kipufogó szerepe főként a hangtompítás és a hőelvezetés volt.

Manapság már egyértelmű tény, hogy a maximális teljesítményt nem kipufogó nélkül, hanem egy nagyon jól méretezett kipufogó-rendszerrel érhetjük el. Valamint minden motorkerékpáron az adott kipufogórendszerhez van állítva a karburátor, tehát amennyiben módosítasz a kipufogórendszeren, a karburátor beállítása is módosításra szorul.

A kipufogó méretezés komoly számításokat igényel, és bevallom, nem foglalkoztam kipufogó tervezéssel, ebből kifolyólag sajnos nem tudok konkrét számadatokkal szolgálni. Véleményem szerint a papíron végzett számítások után jön a következő fázis, a kísérletezés. Elsőre ritkán sikerül nagyot alakítani. Összevetve a kísérletezéseket, a ráfordított időt és energiát, olcsóbb vásárolni egy kész kipufogót.

Természetesen itt nem feltétlen a nagy világmárkák néha már megfizethetetlenség határát súroló modelljeire gondolok, hanem elsősorban a hazai (kis)ipar termékeire. Itthon is egyre többen foglalkoznak kipufogó gyártással, és ahogy egyes hirdetésekben láttam, elérhető áron kínálják termékeiket.

 
   
   

Tavaly nyáron vettem egy Honda Dio AF18-ast, amin most januárban a következők lettek elvégezve szükségszerűségből (nem tuning): felfúrás, szimering és kipufogó-kiégetés, sportlégszűrő felrakás (az eredeti letörött és az 4x drágább). Én nem értek igazán hozzá, de még vannak bajok, amiben a tanácsod kérném.

Egy-két napos állás után nehezen indul, kb. 6-8, úgy 5mp-ig tartó önindítózásra. Berúgással sem indul előbb. Mielőtt elindul, egy-két indítózásnál érezni, hogy mindjárt elkapja, de nehezen megy neki. Ahogy elindult viszont, hamarosan felbőg, és 1-2 percig mintha húznám a gázt, gondolom, égeti a sok bejutott benzint. Ha ilyenkor nem fékezek, el is megy velem a moci. A füstjét sokallom, ami kék, tehát valószínűleg égeti az olajat. Viszont kb. 600 km-re elég neki egy liter, úgy tudom ez normális. A "felújítás" óta sokkal hangosabb a motor, ez a sportlégszűrő miatt van? Vagy a kipufogó kiégetése miatt?

Ha lesz pénzem, veszek rá gyári légszűrőt (kb 8-10e ft.-), ugyanis gyanakszom, hogy ez a sport nem megfelelő. Alig kell húznom a gáz, hogy menjen, különben csak bőg nagyobb gáznál, A karbit sem lehet jobban beállítani, mert ugye ezzel a sportlégszűrővel túl sok levegőt kap. Így a végsebessége 52km/h, és nem kell húznom nagyon. A motor gyorsulása nagyon jó, és kb. 90 km-t megy el egy tankkal (kb. 3liter).

Kérdéseim tehát a nehéz indulásra, a kék füstre és a légszűrőre vonatkoznak. Tanácsaidat nagyon várom és előre is köszönöm szépen, hátha más robogósoknak is mondanak valamit ezek az, azt hiszem klasszikus bajok!

A több napos állás utáni nehezen indulás oka, a karburátorban uralkodó benzinhiány lehet. Valószínűleg elpárolog a benzin, és mivel vákuumos benzincsap van a motoron, ezért idő kell az üzemanyag pótlására. A kékes füst olaj, de valószínűleg nem a keverék olaj okozza, hanem a hajtás olaj szivárog be a forgattyúsházba a főtengelyszimmeringen keresztül. Írtad, hogy cserélve lett a szimmering, én mégis inkább arra gyanakodnék. Lehet, hogy megsérült a beszerelésnél, vagy feszíteni kellene a rugóján.

A sportlégszűrő miatt lett hangosabb a motor (természetesen hallani kellene), mivel a gyári légszűrőháznak van egy szívászaj csökkentő funkciója is, aminek egy sportlégszűrő nem tud eleget tenni. Ezzel sajnos meg kell barátkozni, valamint a karburátort is hozzá kell állítani. A gyakorlat azt mutatja, hogy ilyen esetekben, mikor csak a légszűrőt cseréled sportlégszűrőre, kisebb főfúvókát igényel a motor. A megnövekedett szívászajt, mint egy ellensúlyozandó némi fogyasztáscsökkenést is tapasztalhatsz az átkarburálás következtében.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.