Lusta Simson

2002.07.30. 08:20
Van egy Simson S51 Enduro típusú motorkerékpárom, aminek a teljesítményével nem igazán vagyok megelégedve. A motor optikailag és motorikusan teljesen fel van újítva, de a végsebessége még sem lépi túl az 50 km/h-t.
 
   
   

Engedd meg, hogy gratuláljak a rovatodhoz, ami Magyarországon egyedülálló! Van egy Simson S51 Enduro típusú motorkerékpárom, aminek a teljesítményével nem igazán vagyok megelégedve. A motor optikailag és motorikusan teljesen fel van újítva, de a végsebessége még sem lépi túl az 50 km/h-t. A motorfelújítás alatt, a hengerfúrást és a szükséges alkatrészek cseréjét értem, pl: csapszeg, tűgörgő, dugó, gyűrűk. Kicseréltem még a főtengely-szimmeringeket is és a blokkban lévő összes csapágyat. De az eredmény sajnos változatlan.

A gép még hidegen is két rúgásra indul, jó az alapjárata, viszonylag jól gyorsul, de ahogy eléri az 50-et onnan nem lép tovább. Talán az áttételezés a probléma, a gép 4 sebességes, elöl 15 fogú fogaskerékkel. A fékek sem fognak fölöslegesen. Én már csak a karburátorra tudok gondolni, teljesítmény-növelés szempontjából, de azon két csavar van, amit elég nehéz beállítani. Ha jól tudom, az egyik az alapjárati csavar, hát a másik? Fogalmam sincs. De ez gyárilag le lenne ragasztva. A gyertya Brisk típusú és enyhén barnás színű. A moci fogyasztása nem több 2 liternél. Szerinted érdemes venni karbi felújító készletet, vagy a beállító csavarokkal variáljak? Kérlek, írj valami jó tanácsot, én már kifogytam az ötletekből.

Az igény teljesen jogos, ennél többre kell, hogy képes legyen egy Simson S51 Enduro. Jó kiindulási pont a motor teljes felújítása, és a kört ezen belül tovább is szűkíthetjük, mivel az optikai rész indifferens a probléma szempontjából.

A porlasztón található két csavar közül az egyikkel az alapjáratot, másikkal az alapjárati keveréket tudod beállítani. Az alapjárati csavarral a shuber pozícióját és ezen keresztül az alapjárati fordulatszámot tudod beállítani, míg a másikkal az alapjárati keverék összetételét tudod állítani. Sajnos pusztán a két csavar állítgatásával nem tudunk jelentős végsebesség növekedést elérni, de ugyanakkor a végsebesség maximalizálás szempontjából elengedhetetlen egy jól beállított porlasztó.

Esetünkben a kipufogórendszert lehet a hibás, mivel ezt nem említetted a felújítás részeként, és egy eltömődött kipufogó képes produkálni ezt a jelenséget, mintegy fojtást képezve a motoron. A rendszer átvizsgálásakor ki kell térni a kipufogódobra, a könyökcsőre, valamint a hengerben lévő kipufogó-csatornára. Ezen alkatrészek kitisztítása, lerakódás-mentesítése, esetleg cseréje nagy valószínűséggel megoldja a problémát.

 
   
   

Van egy 50 cm3-es Suzuki Sephia robogom. Az első tárcsafékkel van egy kis gondom. Szegénykével koccantam egy kicsit, mely során az első villa elferdült. Nem volt olyan vészes az elferdülés, mert a lábán hazament meg, de már ekkor érezhető volt, hogy az első fék a koccanásból kifolyólag nem áll a helyzete magaslatán. Olyan érzésem volt mintha levegős lenne a rendszer.

A javítás során bontott első villa került beépítésre. E mellett a szerelő azt mondta, hogy a féktárcsát is cserélni kell, mert üt. Én ugyan ezt nem éreztem, de hallgattam rá. A felrakott tárcsa is bontott, de jó állapotú. Azóta a fék "nyúlós", nyomáspontja nem igazan érezhető, és megfelelő fékhatás eléréséhez erősen meg kell markolni, s mindezen felül majdnem a gázmarkolatig be lehet húzni a fékkart.

A koccanás előtt a fék "két ujjas" volt, nagyon jól lehetett adagolni a fékerőt, s a fékkaron is csak kb. 1,5 - 2 cm-t lehetett húzni (a végén merve). Először azt hittem, hogy levegős a rendszer. Lelégtelenítettem (légbuborék szemmel láthatóan nem jött ki a rendszerből), de a légtelenítés eredményeként sem lett jobb a fék. A fékbetétek (szerintem) jó állapotban vannak, vastagságuk kb. 5 mm.

A nyúlós féknek több kiváltó oka lehet, melyek közül zárjuk ki a lelevegősödött fékrendszer esetét. Hibaforrás lehet egy elöregedett, vagy megsérült gumifékcső, mely a nyomásra némileg kitágul, ezért csökken a dugattyúkra ható nyomást. A munkahengernél (nem úszónyerges) a jelenség kiváltó oka lehet az egyik oldalon berohadt, megszorult dugattyú, minek következtében a féktárcsa csak egy irányból kap erőhatást. Ugyan ezt a jelenséget produkálhatja az úszónyerges fék, berohadt úszócsapokkal.

Előfordulhat az is, hogy a már lecserélt, eldeformálódott féktárcsa által félrekoptatott fékbetétek miatt nyúlós a fék, mivel ezek nem teljes felületükkel fekszenek fel a féktárcsára. Extrém esetben pedig előfordulhat, hogy a mostani féktárcsa is üt.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.