Megszakítóhézag a pereggyesen

2002.08.01. 11:12
Egy 1981-es MZ TS 125/1 lux típusú mocim van. A kérdésem az, hogy mennyire kell állítani az elő gyújtást, és a megszakítóhézagot? A másik problémám az lenne, hogy ha 4000 fölé pörög a motor, akkor igen rángat.
 
   
   

Nemrég vettem egy '94-es Suzuki TS 50-et. A problémám a következő: hatvannál nem megy többet, nagy lejtőn (16%) sem gyorsul 65-67 fölé. Az előbbi emelkedőn csak másodikban volt hajlandó felcipelni a 75 kilómat, és üresben sem pörög többet 8000-nél, ha ráhúzom a szivatót, 9000-ig megy. 8000 fordulat felett néha kopog.

Többen megnézték nagymotor tulajok (125-től felfelé), ők is úgy érzik, hogy valami nem stimmel, nem elég erős. Biztosat viszont nem tudtak mondani, mert nincs viszonyítási alapuk. Elvittem szervizbe, mivel állítólag egy évig nem használták, beállították a karburátort, de ők azt mondták, hogy ezek a mocik ilyenek, nem erősek, viszont megbízhatóak. Azóta könnyen indul, de teljesítménybeli változás nincs.

Csodát nem várok 50 köbcentitől, de szeretném tudni, hogy ez így rendben van-e? Ha balhé van, mi lehet az, és kb. mibe kerülne a javítása?

Csodákat tényleg nem lehet várni egy TS 50-es Suzukitól. Sajnos személyes tapasztalataim nincsenek a modell a menettulajdonságairól, de nagy általánosságokban elmondom, mivel lehet javítani egy használt kétütemű motor teljesítményét.

Elmondhatjuk, hogy a kétütemű motor sokkal érzékenyebb a beállításokra, mint a négyütemű. Ezért fontos a teljesítmény szempontjából az apró részletek tökéletes összhangja. Ez alatt értem a légszűrő tisztaságát, a karburátor tisztaságát és helyes beállítását, a megfelelő hőértékű gyertya, megfelelő hézaggal való használatát, a gyújtás helyes beállítását (amennyiben állítható) és végül de nem utolsósorban a kipufogórendszer tisztaságát. Ez egy nagyon fontos pont, mivel egy eltömődött, lerakódásokkal teli kipufogó borzasztóan lefojtja a motort.

Ezért az optimális és maximális teljesítmény elérésének érdekében érdemes kiégetni az egész kipufogórendszert. Ha a fenti feltételek mindegyike teljesül és még mindig gyenge a motor, akkor sajnos csak a motorgenerált tudnám ajánlani, mint hatásos megoldást.

 
   
   

Van egy 1981-es MZ TS 125/1 lux típusú mocim. A kérdésem az, hogy mennyire kell állítani az elő gyújtást, és a megszakítóhézagot? A másik problémám az lenne, hogy ha 4000 fölé pörög a motor, akkor igen rángat. Tudom ez a gyújtás helytelen beállításától is lehet, de ha nem? Ezenkívül 4000 körül, felett éles fémhang szűrődik ki a motorból. És nem igazán tud fölpörögni. Ha nincs sebességben 7-ezerig pörög, de 3-ba és 4-be 4500 - 5000-nél nem megy tovább.

Kezdjük talán a száraz adatokkal! Az előgyújtás helyes értéke 3 mm, a megszakítóhézag értéke 0,3 mm.

A 4,000 RPM feletti rángatódzás kiváltó oka valóban lehet a gyújtás helytelen beállítása, de éppúgy lehet porlasztó gond is. Az állóhelyben történő leforgatásnál nincs terhelés alatt a motor ezért nem is ez az üzemmód a mérvadó a vizsgálatoknál. Természetesen annyiban tájékoztatást ad a motor állapotáról, illetve beállításáról, hogy amennyiben, már álló helyzetben sem forog le a motor, akkor komolyabb problémák állnak fenn.

Esetünkben javaslom a gyújtás ellenőrzéssel egyidejűleg a porlasztó (és ha már amúgy is ott matatunk, akkor a légszűrő) tisztítását és adott esetben beállítását. A blokkból kiszűrődő éles fémhangot nehéz levélen keresztül azonosítani. Ez lehet valamelyik csapágy, egy törött gyűrű, vagy a nagyon megkopott dugattyú billegéséből adódó.

Amennyiben a gyújtás és porlasztó beállítás után sem akar a motor fordulatszáma 4,500 fölé merészkedni, akkor ezt összevetve a blokkból kiszűrődő zajokkal, javaslom a beteg felnyitását és meg generálozását, ugyanis ez esetben a motor erőtlensége miatt nem képes felpörögni, és erre sajnos sok más orvosság nincs.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.