Szórakozik velem?

2002.08.06. 11:05
Két éve sikerült beszereznem nagyapámtól egy 1970-es Simson Schwalbét. Egészen eddig tökéletesen működött, de most elég jól meghalt. A probléma a következő lenne: összevissza gyújt szegény. Csuklóm állásától függetlenül önkényesen hol megy, hol nem, és rángat.
 
   
   

Pár hónapja vásároltam egy 1997-es Honda Gyro X-et. Én vagyok az első Magyarországi tulaja, ezért sok mindent sajnos nem tudok az előéletéről. Annyit láttam, hogy a motor körüli csavarok ugyancsak be vannak "száradva" ezért gondolom nem volt manapság hozzányúlva. Az órája 22000 km-t mutat. Eddig nem volt vele semmi dolgom a tankoláson és az olajtöltögetésen túl.

Az utóbbi időben azonban mintha visszaesett volna a "teljesítménye". A korábbi, egész barátságos gyorsulásához (de nem rakéta) képest mostanság rettentő lomha lett. Egy rolleres kisgyerek is legyorsul álló helyzetből. És az eddigi kb. 55 km/h-s végsebességem is visszaesett 40-45-re. Persze tudom, hogy ez a moci nem egy versenygép, de a különbség nagyon szembetűnő.

Nem tudom, hogy összefügg-e a fenti gonddal, de míg hidegen elsőre indul, meleg nehezen szokott bepöccenni. A teljesítmény csökkent, a fogyasztás viszont maradt a megszokott 4 l/100 km. Ja és a kipufogómból minta olaj jönne, mert a cső szájánál végződő műanyag motorburkolat peremén olajcseppek jelennek meg.

Érdeklődnék, mi lehet esetleg a gondja. Sajna én teljesen laikus vagyok de hallottam, hogy tán a kipufogót kéne kiégetni, hengert fúratni és egyéb rémségek. Szóval örülnék, ha egy igazi mociszakértő is megszakértené a gondom.

Az óra által mutatott 22000 km futásteljesítmény nem kevés egy robogó életében. Ilyenkorra általában megérnek a generálra, lehet itt is ez lenne a legcélravezetőbb megoldás a hiányolt lóerők visszaszerzésére.

Első körben ajánlanék egy költségkímélő gyors elsősegélyt, mely magában foglal egy levegőszűrő tisztítást, egy porlasztó tisztítás-ellenőrzés-beállítást, valamint a kipufogó kiégetését. Az előzőekben felsoroltak mindegyike indokolt, mivel azt írtad, a kipufogó végén szinte csöpög az olaj, hidegen pöccre indul, melegen viszont nem. Ez mind azt mutatja, hogy túl dús és túl sok keveréket kap a motor.

Fontos ellenőrizni az automata szivatót! Ez robogókon gyakran meghibásodik és rögzül valamelyik állapotában, esetünkben valószínűsíthető, hogy állandóan szivatón megy a motor. Amennyiben ezek után sem érnéd el a kívánt eredményt, úgy nem marad más hátra, mint a motorgenerál.

 
   
   

Éppen a tizenhatodik életévemet taposom, és két éve sikerült beszereznem a nagyapámtól egy 1970-es Simson Schwalbét. Egészen eddig tökéletesen működött, de most elég jól meghalt. A probléma a következő lenne: összevissza gyújt szegény. Csuklóm állásától függetlenül önkényesen hol megy, hol nem, és rángat. Alapjárata sincs és nincs benne semmi erő. A gyertyának magának szerintem semmi baja, de néha ad szikrát néha meg nem, és ha ad is, akkor is marha kicsit. A megszakító pogácsákat is kitakarítottam, de semmi.

Még egy dolog: miután berúgom, egy darabig szórakozik, aztán lefullad, pedig magas az alapjárat. És a lefulladás után egy tompa, puffanásszerű hangot hallat a kipufogóból. Lehet-e ennek valami köze ahhoz, hogy most vettem rá új kipufogót? (Az újfajtát, és most már egyetlenegy fajtát, amit Simsonra kapni. Tudniillik az enyém Simson KR 51/1-es. Az új fajtán,tehát a KR 51/2-es Schwalbén van ez a kipufogól.)

Annak idején boldog Simson Star tulajdonos voltam, ebből kifolyólag sajnos én is találkoztam ezzel a jelenséggel. Szerintem a gyújtótekercs lesz a bűnös. Gyárilag ezen a motoron nincs külön gyújtótrafó, hanem a gyújtótekercs vállalja magára ezeket a feladatokat és a gyújtókábel egyből a gyújtásoldali dekli alól tör a gyertya felé. Ez gyakori hibája ennek a megoldásnak, illetve inkább úgy fogalmaznék ez a korral jár.

Sajnos nem biztos, hogy tudsz szerezni eredeti, trafóval kombinált tekercset, de ekkor sincs semmi probléma, ugyanis simán helyettesíteni tudod a rendszert a jóval korszerűbb külön gyújtótekercs, külön trafó megoldással. Mint írtad, a megszakítót már kezelésbe vetted, de ezen kívül még érdemes megvizsgálni illetve kicserélni a kondenzátort, a gyújtókábelt és a gyertyapipát. Rájuk is hatással vannak az évek. A gyújtásrendszer mellett azt javaslom, hogy a karbantartás alkalmával szánj időt egy porlasztó - légszűrő tisztításra is, mivel az általad vázolt tüneteket részben a porlasztó elégtelen működése is előidézheti!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.